2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Xantia koppeling slipt niet meer, wel kleine trilling
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 maart 2019 10:47 AM
  [ # 16 ]

Maar hij blijft dus op hoogte staan tot je instapt en start, en DAARNA zakt ie pas?

Ik zou de remmen achter goed ontluchten, En alle bollen achter checken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014

- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 07 maart 2019 11:49 AM
  [ # 17 ]

Ja hij zakt pas als het systeem op druk is (nadat de lampjes op het dashboard uit zijn).

Afgelopen jaar zijn de veerbollen (citroen en ifhs) van de achterveercilinders en de antizinkbol vervangen, bij ontluchten direct heldere lhm en (bijna) geen lucht. Ik moet alleen de 3e veerbol nog vervangen, maar wel duidelijk verschil bij ‘sport’-stand als je wat harder rijdt.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 maart 2019 12:29 PM
  [ # 18 ]

het zou kunnen dat als alles op druk komt, de auto van sport op zacht gaat en een deel van de druk de bijna lege 3de bol inspoelt.

ik heb ook wel effecten gezien dat de auto denkt (hoogteregelaar) dat de auto te laag staat en dat als de antisink opent, de druk door de HR wegloopt het circuit in.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 maart 2019 01:09 PM
  [ # 19 ]

Heel leuk draadje!!!

als de derde bol bijna geen druk meer zou hebben zou dat juist geen verschil meer moeten maken: er kan alleen LHM verplaatsen als er stikstof te comprimeren is. Hoe lager de druk in een bol, hoe minder olie er bij kan. Het lijkt mij niet logisch dat er een druk verschil ontstaat tussen de drie veerbollen terwijl de auto stil staat als er geen echte verandering in de belasting (lading) is.

Het lijkt mij dat er een relatief grote lekkage van LHM is in het circuit vanaf de anti-zink -klep/hoogteregelaar naar het remventiel: dat kan dus lekkage in de hoogte regelaar zijn, of in het remventiel zelf.

De “anti-zak-klep” sluit de veercilinders en veerbollen af van de hoogte regelaar en de anti-zak-bol en opent pas weer als de hydraulische druk (van af pomp/veiligheidsventiel) voldoende hoog is.
Op dat moment wordt het vering deel weer met het remsysteem deel gekoppeld.

Afbeelding Bijlagen
LHM_Xantia.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 maart 2019 01:23 PM
  [ # 20 ]

Wel als de 3de bol leeg loopt als het hydractief ventiel gesloten is. Dan heb je ene bijna leeg membraan dat helemaal ‘aan’ ligt. Dan gaat dat ventiel open en kan de druk die 3de bol in. Dat is veel LHM dus zakt de auto.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 maart 2019 01:52 PM
  [ # 21 ]

eens, maar dan hebben we het niet over een “platte” bol met lage stikstof druk

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 maart 2019 01:55 PM
  [ # 22 ]

ik heb met mijn xantia’s nooit deze specifieke problemen ondervonden ondanks de hoge KM’s dus het vraagt om even goed na te denken.

frustrerend als het je eigen auto is…

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 maart 2019 02:06 PM
  [ # 23 ]

Is de inwendige lekkage van de “controle klep” voor de hydraulische bediening van de “driewegklep” terug naar het LHM reservoir groter dan de verwachte inwendige lekkage van de “driewegklep” tussen de drie bollen? Ik mis de ervaring met de derde veerbollen…

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 maart 2019 02:50 PM
  [ # 24 ]

Even in boekjes geneusd (om te helpen mogelijke oorzaken uit te sluiten en niet om te irriteren hoor!)

Vanaf ORGA nummer 8155 (productie datum 8 maart 1999) is een iets ander type “vering regelaar gebruikt” dat kan ook nog van invloed zijn.

De oude versie gebruikt de LHM druk van het hoofd circuit voor de controle klep, na die datum wordt de druk van de derde bol gebruikt.
De oude versie zal geen versneld leeglopen van de derde bol moeten hebben omdat dat dan alleen via de driewegklep (plunjer) kan en de overige (wiel zijde) bollen daarlangs net zo snel leeg zouden lopen.

De tweede versie heeft een extra veer onder de plunjer die er voor zorgt dat de plunjer naar de comfort stand kan verplaatsen ondanks dat aan beide zijden van die plunjer alleen dezelfde hydraulische druk van de derde bol beschikbaar is. Dat zou ook betekenen dat als de derde bol helemaal drukloos zou zijn door inwendige lekkage via de controle klep naar het LHM reservoir, de plunjer door die veer in de comfort stand kan worden gedrukt en de druk in de drie bollen weer zou vereffenen.

Misschien dat dit bovenstaande theoretische verhaal in praktijk anders uitpakt door lucht, frictie of lichte vervuiling in het systeem?

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014

- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 07 maart 2019 03:45 PM
  [ # 25 ]

Dank voor al het meedenken!
Ik verwacht dat de auto het tweede systeem heeft, datum kenteken 20 mei 1999 en volgens mij ben ik wat onderdelen uit april 99 tegen gekomen. Ik heb nog een nieuwe (en redelijk vers geproduceerde(2018)) middenbol liggen. Ik ga proberen deze zaterdag te vervangen. Kijken of het iets uitmaakt…

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 maart 2019 04:21 PM
  [ # 26 ]

Was het verschil tussen de twee systemen niet de elektrische aansturing? Later type op de 3debol-unit. Eerder type op een aparte drieweg?

Er gaat in deze auto pas iets gebeuren als de lampjes uitgaan = security valve opent en er komt druk op de hydractief unit en de hoogte regelaar.
Als er op dat moment druk vereffent tussen de wielbollen en ‘iets anders’ zal de auto zakken….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 maart 2019 04:51 PM
  [ # 27 ]

zie kiekjes

de nieuwe regelaar heeft een “uitstekende” (let op waar je de klemtoon legt) plug waarin de veer deels zit, de oude heeft een extra leidingaansluiting (a) voor de aanvoer van LHM vanaf het veilligheids ventiel (voorraadbol)

De veer is goed te zien in de doorsnede/pricipe tekening van nieuwe opzet.

Voor de oude versie nog even de enige route waarlangs LHM weg kan lekken vanuit de derde veerbol omcirkeld en dat pad loopt langs de aansluitingen voor de overige veerbollen.


Goh, wat mis ik mijn Xantia’s eigenlijk en wat was het toch een subliem systeem!

Afbeelding Bijlagen
regelaars_buitenkant.jpgregelaar_oud.jpgregelaar_nieuw.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 maart 2019 05:00 PM
  [ # 28 ]

Op het moment dat de druk genoeg is om de anti-zink-klep te openen en de anti-zink bol is bijna drukloos doordat de meeste druk via remventiel is weggelekt, dan geeft dat net zo’n effect. De druk vanaf de voorraadbol kan dan niet de hoeveelheid olie voor de anti zink bol snel genoeg aanvoeren door dat 3,5m lange rietje onder de auto denk ik. (En niet te vergeten de LHM komt van de voorraad bol met een zelfde volume als de anti-zink bol dus de drukval op de voorraadbol zal ook enorm zijn) En als gevolg van de koppeling tussen veerzijde en remzijde zal de anti-zink bol gevuld worden door de veerzijde van het systeem…en de auto zal dan zakken.

De anti-zink bol veroorzaakt dan dus het zinken van de auto… Hoe wrang!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 maart 2019 05:06 PM
  [ # 29 ]

Ja dat is wrang inderdaad. Dus toch hoofdremcylinder verdenken?

Inderdaad een prachtig systeem. Zou het graag op de SM hebben…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014

- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 08 maart 2019 02:46 PM
  [ # 30 ]

Net de middenveerbol vervangen. Deze lijkt veel te weinig druk te hebben gehad (bleef druk opstaan bij verwijderen, ongeveer 200ml LHM liep er nog uit bij demontage en bleef langzaam lhm afgeven na verwijderen, ook was het LHM niveau in het reservoir hoger met nieuwe bol). Even afwachten wat het met het zakken doet.

Met dit systeem ben ik trouwens erg blij, heerlijk comfortabel km maken en als ik een keer zin heb kan ik toch behoor vlot bergweggetjes nemen.

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook