Ha Frank,
Ja die vingerzetbank is een fijn dingetje, al veel lol van gehad. Net als de krimp/ strektang.
En zeker: ik laat de binnenschermen in de kleur spuiten, met een antisteenslaglaag eronder, het beste van 2 werelden dus…
Vanavond een logistieke operatie om de godin van de brug af te krijgen, want na het bijvullen vd hydraulische olie van de pomp vd brug kwam hij nog steeds niet omhoog. Ik denk dat er lucht in zat en die kan er pas uit als ie eerst omhoog is geweest. Andere verklaring heb ik niet. Maar, ik had de adapters om de dame ‘op te bokken’ al teruggebracht dis de dame lag plat op de buik boven de brug. En laat de auto er nu alleen in voorwaartse richting af kunnen (tenzij ik eerste een zijgevel uitbreek) en de trekhaak buizen net 4 cm lager dan de rest vd bodem liggen. en dat was 3,5 te veel. Dus moest ik de achterwielen (1 bleek genoeg) op een automover plaatsen. Zo’n lomp ding met 4 stalen zwenkwielen. Nou, dan verrijd je je auto niet echt makkelijk meer. Toen de dame eraf was, de brug onbelast bediend: ging soepel omhoog…naar max en daarna omlaag kwam er veel lucht retour in het reservoir. Ik vermoed dat daar de crux zat. Vervolgens de hele operatie weer in omgekeerde volgorde et voila, de dame kan weer op ARBO-hoogte worden geplaatst. Ik houd van goed werkgeverschap en ‘s avonds ben ik dat van mijzelf. Ik houd mijn enige werknemer dan graag tevreden…
De dwarsbalk vastgezet tussen het chassis met nieuwe bouten. en daar diende zich een volgende kleine tegenslag aan: een van de bouten draaide dol/ sprong door de draad heen. Ik vond hem met het opfrissen met de draadtap al niet echt lekker voelen. Deze (de rechter op de foto):
Untitled by , on Flickr
Ik denk dat ik hem moet uitboren en opnieuw op M10 moet tappen. Ik moet dan echter met een boormachine met haakse kop boren. Die moet ik dan eerst ergens opscharrelen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 07-03-2016
- Traction Avant 11 BL
Hoi,
Je kan de Tap M10x1.25 er zo door heen draaien aangezien de kern boor diameter 8.8 mm is (in de praktijk zal veelal 9 mm gebruikt worden). Alleen de traverse zul je natuurlijk wel moeten opboren zodat er een M10 boet doorheen gaat.
ps lees met veel plezier je topic, ga aub zo verder.
groet Hans
Dank Hans, inmiddels tot uitvoering gebracht. De gaten van de traverse zijn groot genoeg en bovendien ovaal, om toleranties op te vangen. Er is nu een geel verzinkte M10 in gegaan.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Voor de DS zijn zo’n beetje alle bouten en moeren nieuw te krijgen.
Blijven deze ook in geel verkrijgbaar of wordt dit langzamerhand blauw gepassieveerd .
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Frank, volgens mij voorlopig ook geel, maar ik heb geen glazen bol…
Vanavond verder gegaan met aansluiten (rem)leidingen, bedieningskabel en stang versnellingsbak. Dan handrem afstellen, aandrijfassen nog monteren. Etc. Het werk wordt steeds leuker, de beloning na (5) jaar stofhappen en vetbijten…!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De laatste loodjes zijn in dit geval niet de “zwaarste”
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Nou… ik beschouw dit als de voorlaatste loodjes. De laatste volgen nog en verwacht ik meer in de categorie ‘kinderziektes’ als kleine lekkages, afstellings-issues, trillingen, rare bijgeluiden etc. etc. Ik reken mij niet op voorhand rijk…! Mijn ervaring is dat een auto pas ca een half jaar tot een jaar na ingebruikname echt lekker rijdt.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Het laatste financiële loodje om tot een zelfrijdend chassis te komen was het stuurhuis…hier nog even los op de bak gelegd. Gereviseerd exemplaar:
Untitled by , on Flickr
Vanavond de parkeerrem gesteld, versnellingsbakbediening verder aangesloten. Morgen nog 2 ontbrekende rubbers halen in Bennekom voor de schakelstang.
Verder de treiterslang aangebracht, mijn eigen ‘oplossing’ die op mijn andere break ook goed voldoet. Hydrauliekslang, gewapend, wordt normaal in oa vorkheftrucks gebruikt. De momenteel leverbare treiterslangen zijn verre van geweldig, zijn te kort, hebben een te scherpe knik die turbulentie geeft en hebben ook maar 1 binnendiameter. Ik heb hem wat rumere lengte gegeven zodat er geen knikken in zitten, de LHM vloeiend naar het voorraadvat kan lopen en ALS hij een keer scheurt, dan doet hij dat net boven de aansluiting en kan ik als noodreparatie altijd een stukje inkorten.
Untitled by , on Flickr
Hierbij wat plaatjes zodat iedereen die dit topic volgt nog eens goed kan zien hoe dat treiterding nu eigenlijk loopt (fijne van zo’n break is dat je tegen een grijze achtergrond fotografeert ipv zwart). Let ook op dat je bij montage van de klemband een slimme positie kiest zodat je er later ook makkelijk een dopje 7 op kan zetten. Met een compact vuistrateltje heb ik al diverse keren met succes een treiterslang gewisseld.
Untitled by , on Flickr
Hier uitzicht op de onderste aansluiting op het T-stuk:
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Deze had ik nog nodig…
Untitled by , on Flickr
En nu schakelt ze echt heel mooi soepel, maar strak, zonder speling…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Bij nadere inspectie van de aandrijfashoezen bleek toch dat er een buitenste was gescheurd. Dus deze week 2 neoprenen hoezen gehaald. Die aan de binnenzijde waren in nieuwstaat, waarschijnlijk typisch gevalletje NOS en niet lang voor het wegzetten vervangen.
Hier gemonteerd (sterstuk tripode moest er eerst af):
Untitled by , on Flickr
En op de auto gemonteerd met 200g vet in de meenemers:
Untitled by , on Flickr
Overigens links zat er geen trillingsdemer op de aandrijfas, rechts wel. Geen idee hoe logisch dat is. WPB is daar niet duidelijk over (zoals over de meeste dingen).
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 07-03-2016
- Traction Avant 11 BL
In het onderdelen boek staat in ieder geval een demper voor links en rechts. Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb maar alleen de meer vermogende types hebben dempers op de aandrijfassen. Mij lijkt het niet logisch om rechts wel en links geen demper te hebben. Ik vermoed dat er een aandrijfas gewisseld is, Of het veel kwaad kan om er links geen te hebben geloof ik niet, maar gezien je niveau van perfectie op de andere onder delen lijkt het mij logisch om links alsnog een demper te plaatsen. Het werkplaatshandboek geeft de montage maten aan aangezien die links en rechts verschillen.
groet Hans
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Trillingsdempers werden naar mijn weten geplaatste op modellen vanaf de 21 IE. En in alle gevallen dan links en rechts.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mijn DSuper5 had ze ook.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10246
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In mijn RTA van de 21 en 23 staat ook waar ze gepositioneerd moeten worden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dank. Het is een even kleine moeite om er een bij te plaatsen dan wel er een te verwijderen. Ik zal mijn adviseurs in Bennekom hun licht er eens over laten schijnen. Wat ik de afgelopen jaren heb meegekregen is dat de effectiviteit en dus noodzaak omstreden is.
Nu bezig met de spoorstangen. Het vaste riedeltje: demonteren, in de ontvetterbak, stralen, ontvetten etc.. Ik dacht dat ik zo’n beetje verlost was van die routine maar elke keer komen er links en rechts toch weer zaken te voorschijn die nog moeten. Ik denk dat niemand wil weten hoe gruwelijk veel tijd er in dat deel van de restauratie is gaan zitten. Restaureren is 80% vd tijd schoonmaken. Misschien wel meer. Eigenlijk best slaapverwekkend…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection