Hallo medeforumleden ik moet bij mijn xantia 1.8i 16v uit 2000 mijn koppeling vervangen daar dit mijn eerste keer is zou ik graag wat info hebben over wat er allemaal gedemonteerd moet worden en waaar ik verder op moet letten ik heb geen brug of iets dergelijks ter beschikking en moet het dus doen met de auto op bokken geplaatst ook zou ik graag weten wat voor een speciaal gereedschap ik nodig heb dus kortom zou ik graag tips hebben en evt foto,s van het hele gebeuren heb al een koppelingsset van valeo besteld en ook een centreergereedschap m.v.g. Richard Geutjes
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Als het op de grond moet, kun je in mijn ogen het beste de motor er geheel uit halen. Met de motor naast de auto wordt het vervangen van de koppeling een eitje. Daarnaast kun je dan heel goed bij alle oliekeerringen die achter het vliegwiel zitten. Vergeet ook niet de geleidebus van het druklager te vervangen. En, nu je toch bezig bent, ook de krukaskeerring en de nokkenaskeerringen aan de voorkant van de motor
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Koppeling vervangen van een Xantia is wel een gedoe. Niet alleen de aandrijfassen moeten eruit maar ook het hele hydrauiek circus wat rond de bak zit moet los en opzij. Dan moet je een truuk verzinnen om de motor te ondersteunen want het motorsteun aan de bak komt dus met de bak mee. En omdat de bevestigingsbout van de ophanging van de bak maar net-met scheefgezakte motor-langs de rand van de motorruimte kan is het centirmeterwerk. Verder lopen over de bak allerlei slangen en kabelbomen in een plastic goot. Da’s ook een klus apart. En dan nog de demontage van de startmotor. Al met al een bewerkelijk klusje. Maar wel te doen zonder brug met de nodige creativiteit. Volgens mij krijg je de motor met bak zowieso niet uit de auto dan langs onder. Dus zonder brug geen kans. Maar ik laat me graag verbeteren door andere Xantisten die daar andere ervaringen mee hebben…
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De motor kan er “gewoon” bovenlangs uit, hoor. Kijk maar.
Maar een hoop werk is het wel, dat ben ik met je eens.
RGeutjes schreef:Hallo medeforumleden ik moet bij mijn xantia 1.8i 16v uit 2000 mijn koppeling ... centreergereedschap m.v.g. Richard Geutjes
Het zou fijn zijn als je in je berichten leestekens gebruikt. Dat vergroot de leesbaarheid enorm.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
reken op ca 8 uur werk. ik heb het bij mijn 1.8 16v uit 1999 net gedaan. Alles loshalen rond de bak kost zon 3 uur werk.
zonder brug op bokken goed te doen. Wel een goede krik nodig om de motor te ondersteunen en te kunnen laten zakken. De andere steun zit boven op de bak en moet inderdaad los. De motor kun je schuin laten zakken om de bak te verwijderen.
Das niet zo heel moeilijk en hij is niet zo heel erg zwaar. is wat lastiger en zwaarder om hem terug te plaatsen en heb je een extra paar handen om te helpen is dat fijn, ik heb het alleen gedaan.
hydroliekzooi loshalen is simpel schroefwerk, het susteem blijft dicht. Je kunt het makkelijkst de boel een beetje opzij hangen met een stuk touw. Startmotor is na verwijderen luchtfilter en hydroliekzooi niet zo heel veel werk meer.
je hebt niet zo heel veel speciaal gereedschap nodig maar wel grote dikke imbussleutels.
maak fotos voor demontage, dat helpt bij het monteren. Dat plastic kabelgootding op de bak is lastig.
Aandrijfassen loshalen is ook best wat werk.
de bak zit ook onderaan met 1 of twee bouten vast aan de motor.
zie mijn draadje Xantias in Noorwegen pagina 43
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
helemaal met Gert-Jan eens. Heb op dezelfde wijze meerdere keren aan HDI’s gewerkt.
De aandrijfassen moeten eruit, je moet dus een goede “fuseekogeltrekker” hebben om de kogels van de onderste draagarmen te lossen. En een 35mm dop, dacht ik, voor de aandrijfassen waarbij een lucht sleutel voor het losmaken het handigst is. Als er geen luchtsleutel is, dan is het lossen van de moeren met een assistent ook prima te doen, als eerste klus, als er nog druk is op het remsysteem (borging van de moeren, wielen er weer op, wagen op de grond).
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Zorg er voor dat de auto stabiel op bokken/assteunen staat (inkopper, ik weet het)
Je hebt heel snel niet genoeg vrije hoogte on de auto, ik gok dat je zo’n 30cm onder het subframe wil hebben om niet in de klem te komen.
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Ik heb de koppeling van mijn auto (xantia 2.0hdi 110 exclusive) ook op de oprit vervangen. Dat was behoorlijk krap door ML bak en ingebouwde standverwarming. De 1.8 heeft een lichtere bak en dan moet het een stuk makkelijker gaan. Zoals Rinus zegt, veel hoogte is handig, die van mij stond voor ongeveer 35 cm hoog.
Met Gert-Jan eens. Nieuwe koppelings plaat goed centreren is erg belangrijk.
Bedankt voor de reacties, wat speciaal gereedschap betreft valt het niet mee om een dop 35 te vinden maar zal vast goedkomen hoop dat vrijdag mijn koppelingsset binnen is
Modedit: Het gebruik van leestekens is niet vrijwillig. Zie regel 9 van de forumregels:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewannounce/219325_30/
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Kan ik beide aandrijfassen zonder problemen uit de versnellingsbak trekken ,zonder dat er een of ander tandwiel van het diverensieel naar beneden valt.
En hoe zitten de aandrijfassen vast in de versnellingsbak
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
ja die kunnen er zo uit en er naderhand weer zo in.
Wel ff de oliekeerringen vervangen. Die zijn inmiddels zn 20 jaar oud en gaan zeker lekken na zon operatie.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive