Ik zal mij eerst even voorstellen,
Ik ben Nico, woonachtig in roden, drenthe en recentelijk in het bezit gekomen van een BX 19 GTi uit 1992. deze BX heeft ongeveer 15 jaar stil gestaan. De motor had een lekke koppakking, bij het demonteren zijn de kopbouten afgebroken. de motor is gedemonteerd en een andere motor erin gekomen(de vorige eigenaar heeft de auto verkregen met de motor reeds gedemonteerd, hij heeft vervolgens het andere blok geplaatst). wat opvalt is dat er vrij veel losse stekkers onder de motorkap zitten, is dat normaal? verder heeft de auto eerder op LPG gelopen, en nu niet meer. voor zo ver ik weet is alles er tussenuit wat met de LPG installatie te maken heeft.
Na wat aansluitingen herstellen bij de startmotor en wat frisse benzine sloeg de auto aan, maar hij loopt niet mooi, zie filmpje. motor heeft een klein poosje gedraaid met wat injectorreiniger in de tank.
verder gaf hij een foutmelding 33, de MAP sensor als ik het goed heb, ik kan deze sensor echter niet vinden, waar hoort deze te zitten?
is er iemand die zo van het filmpje kan vermoeden wat de oorzaak kan zijn van het slechte lopen? in het begin van het filmpje is het slecht hoorbaar, aan het eind beter. motor heeft een hoog stationair toerental (ca. 2k rpm) zwarte rook uit uitlaat bij gas geven. motor trilt ook erg
verder, wat plaatjes, en uiteraard het filmpje:
verder misschien iemand die wat historie kent van de auto?
nog een kleine aanvulling, net de motor laten lopen en uitgelezen. hieruit komt een code 31, slecht mengsel, en 52 Oxygen sensor system control, die kan ik niet helemaal plaatsen. de code 33, MAP sensor is overigens weg. verder schommelt de motor fysiek erg, wat lastig is te zien op het filmpje.
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
31 en 52 hebben waarschijnlijk met elkaar te maken. 52 heeft betrekking tot de lambdasonde, of in ieder geval de meetwaarden ervan. Maar als ik jouw klachten zo lees zou ik eerst op zoek gaan naar een vacuüm- of luchtlek.
modedit: gebruik voor het reageren op het laatste bericht de knop ‘plaats reactie’ rechtsonder in plaats van de knop ‘quote’
zijn er nog plekken waar vaak lekkage van lucht voorkomen?
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik zou beginnen met een bus remmenreiniger langs het inlaattraject te gaan terwijl de motor loopt. Als de motorloop verandert terwijl je remmenreiniger spuit heb je een lek gevonden. Vergeet ook de staat van eventuele vacuümslangetjes niet te beoordelen. Na 15 jaar stilstaan zullen die ook niet best meer zijn.
Verder kan een beetje Google je wel helpen. Er zijn zat filmpjes te vinden over diagnose zoeken. Probeer alleen niet alles te geloven wat je ziet en bij twijfel moet je het sowieso hier vragen.
Succes!
Dat is een goede tip! Gaan we proberen! Verder is kij op gevallen dat er geen effect hoorbaar/zichtbaar is bij het loshalen van de LMM, dat kan lijkt mij ook niet juist zijn?
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Dat past wel bij een luchtlek…
De waardes die de lmm geeft kloppen dan zowieso niet;
brandt het motormanagement lampje op je dash?
Even heel goed het hele inlaatgebeuren nalopen; op het spruitstuk zitten ook wat dingen die kunnen lekken!
het lampje brand af en toe, bij uitlezen kwam er code 31, wrong fuel/air mixture, alles lijkt dus wel op een luchtlek, van de week eens zoeken
Hallo,
even een update
Luchtlekkage lijkt het niet te zijn,
Nieuwe bougies en kabels geplaatst. Geen resultaat. LMM reageert wel op loshalen stekker. Maar motor blijft erg blauw roken (bougies waren ook helemaal zwart). Kan de LMM vervuild zijn en zo ja, ik lees dat je deze niet met remmenreiniger kan reinigen?
Het is vast een kleinigheid waardoor de motor zo slecht loopt. maar welke kleinigheid.
Als iemand nog een tip heeft, ik hou me aanbevolen
mvg
Nico
Blauw roken duid vaak op excessief olieverbruik, dus misschien is de geplaatste motor niet zo nieuw? Met excessief olieverbruik slaan je bougies vet en dan werkt je ontsteking niet fatsoenlijk. Meet je compressie eens ?
To err is human, not to err is divine.
compressie meten.. moet ik wel een meter hebben
zoveel olie gebruiken dat ie niet goed loopt, meteen bij het starten met nieuwe bougies? zou kunnen natuurlijk, de historie van de motor is mij niet bekend. Maar ik denk dat de pluim achteruit toch vooral van een slechte verbranding komt door een verkeerd mengsel. blauw, wat is is blauw. Blauw zwart is misschien beter.
een update:
we hebben al erg veel dingen geprobeerd:
- andere LMM van een forumlid (bedankt )
- Nieuwe bougies
- nieue bougiekabels
- nieuwe lambda
- nieuwe KVS temperatuur sensor
- andere gasklepsensor
wat de motor op het moment doet:
met koude motor starten resulteert in een redelijke nette loop gedurende ca. 3-5 minuten, hierna wordt de loop erg onregelmatig. bij een dot gas af willen slaan en veel rook uit de uitlaat.
zijn er nog mensen met suggesties? voor zo ver ik kan bedenken wordt het brandstofmengsel enkel geregeld door de LMM en de lambda? lambda is nieuwe, LMM was een andere, maar niet van een lopende auto.
Quote: zijn er nog mensen met suggesties? voor zo ver ik kan bedenken wordt het brandstofmengsel enkel geregeld door de LMM en de lambda? lambda is nieuwe, LMM was een andere, maar niet van een lopende auto.:Quote
Ook door gasklepstand potentiometer.
Toerentalsensor.
Motortemperatuur.
Inlaatluchttemperatuur.
Belangrijk: Heb je genoeg lekkere nieuwe frisse benzine(98) in de tank?
Gr. Wim.
kunnen deze sensoren ook de beschreven problemen veroorzaken?
benzine zal het probleem niet wezen, de tank is helemaal leeggepompt en daarna een liter of 10 verse BP Ultimate 98 erin gegaan
Misschien benzinefilter verstopt?
Na 15 jr stilstand kan er wel wat gruis ontstaan zijn in de tank.
Het zou de verklaring kunnen zijn van het slecht lopen als je gas geeft.
Dat roken is dan wel weer wat vreemd, zoals jij het beschrijft lijkt dat op een te rijk mengsel (of olieverbruik).
Maar wat er gebeurt met het mengsel als de ecu merkt dat het mengsel te arm is (door te lage benzinedruk) dat weet ik niet…
zou een optie kunnen zijn voor dat probleem. gaan we checken!
lijkt mij inderdaad niet dat het met het roken te maken heeft.
deze link geeft een filmpje van de loop. (erg onduidelijk gefilmd, veel hand aanwezig in beeld) rond de 1.20 is redelijk te horen hoe de motor stottert bij gas geven. rond de 2.40 is de rook te zien.