Mijn Xsara uit 1999 heeft nu inmiddels 262.000 km gereden (tweedehands gekocht). De distributieriem moet echter wel vervangen worden, omdat hier veel haarscheuren in zitten. Bij de dealer kost dit grapje 500 euro, hiervoor heb ik gebeld. Ik wil dus de distributieriem en de waterpomp zelf gaan vervangen, met een familielid. Er is mij niet veel bekend over de distributieriem van dit type auto (1.6i chrono, 1999, 3 deurs). Heeft iemand advies hoe dit beste aan te kunnen pakken? Op Youtube staan filmpjes van de nieuwe Xsara’s over hoe de riem te vervangen, maar niet die uit 1999. Heeft iemand de riem al eens vervangen bij dit type auto en was dit erg moeilijk (moeilijk bereikbaar bijvoorbeeld)?
Voor de duidelijkheid heb ik een foto van mijn auto bijgevoegd.
Het principe is bij veel auto’s hetzelfde. Belangrijkste is dat je snapt hoe het systeem rond een distributieriem werkt. Wat “op tijd” betekent en waarom je verschillende onderdelen tijdelijk op slot moet zetten. Bedenk dat je je motor vreselijk om zeep kunt helpen als je hier fouten maakt.
Een brug is handig, evenals serieus gereedschap en goed licht. Zoek mbv je VIN de juiste informatie op service.citroen.com bij elkaar en bestel de juiste onderdelen (complete kit).
Soms moet je een motorsteun uitbouwen. Bedenk hoe je blok gaat ondersteunen. Pro’s doen het met één oog dicht en een arm op de rug, maar soms kun je beter een wiel en wielkasten verwijderen om beter zicht te hebben. Het is een serieus klusje, prima in eigen beheer te doen maar bereid je goed voor.
Ik ga voor al m’n sleutelwerk naar een hobbygarage hier in de buurt. Kost amper geld, er ligt goed gereedschap én -mocht je het toch nodig hebben- vakkennis op twee benen. En ja, ik doe een distributieriem ook zelf.
Succes
ps 262K op één riem is code diep-rood… (tegen zwart aan)
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Dank voor de reactie, RogerM.
Misschien dat ik naar de garage ga met de Xsara, misschien dat ik het zelf ga doen. Ik houd je/jullie op de hoogte.
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Dit is het zelfde type blok als dat jij hebt, alleen dan Peugeot ipv Citroën. Of het makkelijk zelf te doen is hangt af van jouw sleutelvaardigheden, daarom laat ik die beslissing bij jou zelf.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan! Gebruik de knop “Plaats Reactie”. Zie regel 10 [/edit mod]
Super bedankt voor de reactie. Helaas kan ik het filmpje niet bekijken, vanwege een afspeelfout. Is het mogelijk om de link neer te zetten en niet te ‘embedden’?
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
https://www.youtube.com/watch?v=xRSt4-nj14M
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan! Gebruik de knop “Plaats Reactie”. Zie regel 10 [/edit mod]
Heel erg bedankt! Op internet vind je niet veel, maar op dit forum heb ik al veel geleerd
...en als aanvulling: ik draai de bougies er ook uit (of vervang ze gelijk). kun je de krukas makkelijker met de hand ronddraaien om te zien of je riem goed ligt. da’s gelijk tip#2: draai de boel na het monteren eerst een paar slagen met de hand rond. check of de riem echt goed ligt en of de draairichting klopt.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Even een update. De distributieriem en de waterpomp zijn een week geleden vervangen. Is prima gegaan. Misschien voor de andere mensen die ook een Xsara uit 1999 hebben:
Zodra je de distributieriem en de waterpomp gaat vervangen, moet je de koelvloeistof uit het systeem laten lopen. Nadat je alle onderdelen hebt vervangen, moet je nieuwe koelvloeistof in het systeem stoppen. Alleen moet dit op 2 plekken. In het reservoir waar de dop op zit én in de motor zelf. Er zit op de motor (waar ook het Citroën logo op staat) een bout die je los moet draaien. Daar moet ook nieuwe koelvloeistof in. Anders komt er geen koelvloeistof in de motor vanwege eventuele lucht in de leidingen (die niet makkelijk eruit te krijgen is) en blijft de temperatuurmeter stijgen. Test dit goed van te voren na het vervangen van de onderdelen door de motor een tijdje te laten draaien. Wij wisten dit niet, waardoor de temperatuur telkens omhoog ging. Nu werkt alles naar behoren.
Ik weet niet of dit door Citroën ook gedaan wordt (op 2 plekken koelvloeistof toevoegen), maar voor mij heeft het geholpen. Misschien als er anderen zijn die hetzelfde probleem hebben, probeer dit eens uit. Groetjes!
Welk blok zit erin die Xsara van jou? Ik heb de KV vaker vervangen en ontlucht maar nooit problemen gehad. Het is soms wat gepiel maar ik heb nog nooit een bout oid los hoeven draaien. Heb je daar een foto van?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Okay, thx. Weer wat wijzer geworden. Is die bout niet alleen om te ontluchten? Om te vullen lijkt een vuldop iets makkelijker. In mijn Xsara P zit een ontluchter op het thermostaathuis én in de leiding richting het schutbord/kachel. Nadeel is dat de gasverdamper net iets boven het maaiveld gemonteerd zit. Het meeste geklooi is om dáár de lucht uit te krijgen…
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dat is het ontluchtingspunt op het thermostaathuis.
Daarlangs hoeft geen kvs toegevoegd te worden, maar dit punt moet wel open staan om te kunnen ontluchten bij het vullen via het expansievat.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Bij een Xsara I zit het vulpunt = radiateurdop te laag om fatsoenlijk te kunnen ontluchten. Hiertoe kun je het beste van een frisdrankfles de bodem afzagen en dan als trechter gebruiken op de radiateur zodra de thermostaat open gaat. Het ontluchten van de kachel (kraantje met een dop/steek 10 meen ik) kan zo wel, daar komt dan wel even een pisstraaltje uit, maar dat doet niet zoveel aan de hoeveelheid in de radiateur. Daarna wel weer even aftoppen.