Motorstoring + servicelampje
benjaminLD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 03-05-2015

- DS 3 So Red 1.2 Puretech 110
Gepost: 08 maart 2019 05:31 PM

Beste mensen,

Sinds deze week een vreemde klacht op mijn DS3 Puretech 110 uit 2015.
Nu een aantal keer gehad dat het servicelampje ging branden en ik een melding kreeg “Motorstoring, laat dit verhelpen.”
Het vreemde is dat het motorstoringsLAMPJE uit blijft.
Als ik het contact uit zet dan is de melding weer weg. Wel gehad dat bij een koude motor hij meteen weer terugkwam.
Heel vreemd ook dat ik hem bij een warme motor vooralsnog niet krijg, maar zeker ook niet altijd bij een koude motor.
Ik heb geprobeerd met een OBD stekker de foutcode uit te lezen, maar die vind geen foutcodes.
Zelfs een keer de auto aan de kant gezet om hem speciaal uit te lezen toen het lampje weer ging branden.
Wie weet raad?

Profiel  
 
Gepost: 08 maart 2019 08:02 PM
  [ # 1 ]

Kan het met de koeling ventilator regeling te maken hebben (tweestanden regeling defect)?

Profiel  
 
benjaminLD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 03-05-2015

- DS 3 So Red 1.2 Puretech 110
Gepost: 08 maart 2019 08:36 PM
  [ # 2 ]

Zou kunnen natuurlijk Razz
Zit die bij de relais of de zekeringen?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 maart 2019 09:00 PM
  [ # 3 ]
andre.smulders schreef:

Kan het met de koeling ventilator regeling te maken hebben (tweestanden regeling defect)?

Daar lijkt het inderdaad op, heb dit ook gehad, zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2041385/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
benjaminLD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 03-05-2015

- DS 3 So Red 1.2 Puretech 110
Gepost: 08 maart 2019 09:09 PM
  [ # 4 ]

Hmmm ‘blij’ dat het geen vreemde klacht is en ik iets heb om naar te kijken.
Maar is dit hetzelfdecomponent als het koelventilator relais?
Zit dit bij de zekeringen onder de motorkap?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 maart 2019 09:12 PM
  [ # 5 ]

Nope, zit aan de achterzijde van de radiateur, althans bij onze C3 Picasso.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
benjaminLD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 03-05-2015

- DS 3 So Red 1.2 Puretech 110
Gepost: 12 maart 2019 06:47 PM
  [ # 6 ]

Even een update:

Nog geen mogelijkheid gehad om te kijken naar de koelventilatorregeling.
MAAR: vanmiddag op weg naar huis tijdens een inhaalactie op de snelweg schiet hij opeens in noodloop. Motorstoringslampje begon te branden en er verscheen in het rood STOP op het dashboard. Snel op de vluchtstrook stilgezet en de motor afgezet. De motor opnieuw gestart en weg was het probleem weer. Dit keer bleef het gele motorstoringslampje wel
branden en thuis heb ik de foutcode uit kunnen lezen.
Foutcode P15A8.

Iemand bekend met deze foutcode? Een beetje googlen wordt ik niet heel wijs van.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 maart 2019 08:25 PM
  [ # 7 ]

https://www.problemcar.nl/nl/particulier/peugeot/249334-motor-storing.html

Als je dit even leest, aan het einde staat dat de oorzaak de oliedrukregelklep zou kunnen zijn.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
benjaminLD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 03-05-2015

- DS 3 So Red 1.2 Puretech 110
Gepost: 12 maart 2019 09:22 PM
  [ # 8 ]

Hmmm, in dat geval kom ik er niet onder uit om hem naar de dealer te brengen…

Profiel  
 
benjaminLD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 03-05-2015

- DS 3 So Red 1.2 Puretech 110
Gepost: 19 maart 2019 05:39 PM
  [ # 9 ]

Auto staat inmiddels bij de dealer en heel slecht nieuws:

De distributieriem is afgebrokkeld (na 100.000km!) en heeft de oliepomp verstopt.
Schade komt op 3000 euro. Komt dit vaker voor??

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 maart 2019 07:20 PM
  [ # 10 ]

Yep, helaas wel.

Lees dit maar even https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/236907/#2053598

Met vaak als oorzaak het gebruik van onjuiste motorolie.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 maart 2019 07:52 PM
  [ # 11 ]

Ik zie overigens dat je het onderhoud zoveel mogelijk zelf doet.

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/235672/

Zeker weten dat er de juiste motorolie in gegaan is?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
benjaminLD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 03-05-2015

- DS 3 So Red 1.2 Puretech 110
Gepost: 19 maart 2019 08:10 PM
  [ # 12 ]

Grappig dat ik in dat topic lees dat ‘verschillende dealers’ de informatie zouden hebben dat het door het gebruik van verkeerde olie geweest is.
De dealer die mij vandaag belde zei ook als eerste dat het daardoor kwam. Ik heb verkeerde olie gebruikt.
En dat is dus niet zo, ik heb 2 keer de olie ververst, en 2 keer exact de olie gebruikt die is voorgeschreven.
Ik heb het exacte nummer voorgelezen die op de fles staat, en de dealer moest toegeven dat dat inderdaad de goede olie is.

Voor mij is dit dus gewoon een reden voor de dealer om de schuld bij de klant te leggen, terwijl dit dus overduidelijk een designfout van PSA is.

Dan nog vind ik het extreem bizar dat een auto van bijna 4 jaar jong, waarvan het onderhoudsinterval vam de distributieriem op 175.000 km staat, na een ton aan km’s al voor 3000 euro gerepareerd moet worden. Is dit trouwens een reëel bedrag?

Ik ben inmiddels ook e.e.a. tegengekomen over een coulanceregeling van PSA die tot 7 jaar na aankoop of 150.000 deze schade vergoed. Weet iemand hier meer over?

Bedankt jongens!

Profiel  
 
benjaminLD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 03-05-2015

- DS 3 So Red 1.2 Puretech 110
Gepost: 20 maart 2019 05:14 PM
  [ # 13 ]

Nog een update:

Vandaag het goede nieuws gekregen dat er inderdaad een coulanceregeling is, en ik daar onder val.
Bevestigd ook gelijk dat ‘verkeerde olie’ in feite lulkoek is.
Ben super opgelucht! Razz

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook