1 van de 22
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Xantia 1.9TD gekocht (foto’s p.3)
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 28 maart 2006 08:33 PM

Heel misschien ga ik a.s. woensdag kijken naar een Xantia 1.9TD met 225.000km en bekende onderhoudsgeschiedenis.
Even een aantal vragen:

- wat zijn de zwakke punten van een Xantia in het algemeen? (1b)
- heeft dit blok zwakke punten / waar moet ik motorisch op letten?
- de auto heeft airco, is die in een Xantia gewoon goed? (itt BX airco’s)

Ook hoor / lees ik graag zo veel mogelijk ervaringen met een Xantia 1.9TD, ben hier nog niet zo heel veel tegengekomen eigenlijk..

Alvast bedankt!
Serge.


Even ter info: ik heb geen haast om de TZD Turbo weg te doen. De auto is alleen nogal slecht aan het worden qua roest. Het lekken van regenwater in de kofferbak begint irritant te worden en aangezien dit al minimaal op 3 slecht behandelbare plaatsen naar binnen kan is er ook geen redden meer aan. Ook op andere plaatsen krijgt de auto flink last van roest van binnenuit. Ik wil er dus in ieder geval voor de volgende regentijd (herfst) vanaf..

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 maart 2006 08:51 PM
  [ # 1 ]
M&M schreef:

Lees ook eens ‘De test-rit’  door op XCNL , alle tips helpen Wink

Airco is iig redelijk probleemloos in een Xantia zeker itt die van een BX ...

Vergeleken met de BX 18 TD motor zijn er wat pluspunten en minpunten

19 TD pluspunten
koppel is hoger en komt reeds bij lagere toerentallen vrij.
cilinderkop: deze scheurt snel bij de 18 TD. Waarschijnlijk vanwege het extra slagvolume heeft deze motor het thermisch iets makkelijker en zal dus minder snel scheuren.

19 TD minpunt
steekt wel eens een pootje uit (drijfstang breekt af resulterend in een verwoest onderblok). Ik heb nooit gehoord dat dit gebeurde bij een 18 TD, bij 19 TD’s heb ik het al redelijk vaak gehoord.

—————————
Het begrip trekkracht is wel een relatief begrip, want je hebt het in een duidelijk zwaardere Xantia ook wel hard nodig. Verder kan een 19 TD natuurlijk alle probleempjes krijgen van een 18 TD zoals een lekkende brandstofpomp, valse lucht aanzuigen, etc.

Eigenlijk is er motorisch niks wat je zou moeten tegenhouden om een 19 TD te nemen. Hooguit dat je zou kunnen besluiten om wat meer geld te investeren en te gaan voor een HDI of 21 TD. Meja, die laatste is zeer weinig geleverd en dus moeilijk te vinden. De elektronische inspuiting van de 21 TD maakt em bovendien storingsgevoeliger.

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 28 maart 2006 08:53 PM
  [ # 2 ]
mpostma schreef:

steekt wel eens een pootje uit (drijfstang breekt af resulterend in een verwoest onderblok).

Wat kan hiervan dan de achterliggende oorzaak zijn? Olietoevoer slecht o.i.d.?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 maart 2006 08:58 PM
  [ # 3 ]
voge schreef:
mpostma schreef:

steekt wel eens een pootje uit (drijfstang breekt af resulterend in een verwoest onderblok).

Wat kan hiervan dan de achterliggende oorzaak zijn? Olietoevoer slecht o.i.d.?

Geen flauw idee eigenlijk. Tot nu toe mij bekende gevallen:
- Peugeot 406 1.9 TD van kennis
- Peugeot 306 1.9 TD van via via kennis.
- een enkele 19 TD van het Xantia forum en bij een vriend die bij een Citroen dealer werkt.

Het is echter weer zo incidenteel (net zo iets als de wervelkamers die wel eens loskomen bij 19d motoren) dat je jezelf er niet op kan voorbereiden. Ik heb in september iemand geholpen van het forum met het wisselen van een TU motor die een pootje uitgestoken had. Dat valt ook in de categorie: “dat doet ie anders nooit!!”

En mocht het wel gebeuren, dan hang je er toch zo een ander blok in Razz

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 28 maart 2006 09:03 PM
  [ # 4 ]

tsja, dat is wel waar, klinkt inderdaad nogal incidenteel. Aan de andere kant, als je over alles zo makkelijk denkt dan kan ik misschien beter een nieuwe koets om mijn motor/bak heen kopen Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 maart 2006 09:11 PM
  [ # 5 ]
M&M schreef:

Zo klinkt het net alsof de Xantia TD onbetrouwbaar is , en dat is hij zeer zeker niet Wink

Dat valt ook wel mee. Eigenlijk is het een oerbetrouwbaar blok. Maar als het mis gaat, dan is het ook gelijk goed mis Wink

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 28 maart 2006 09:11 PM
  [ # 6 ]

Het enige wat ik eigenlijk tot nu toe lees is af en toe een mankementje met lucht of een TD die wat langer dan gebruikelijk voor moet gloeien. De autoweek van vorige week deed me ook deugd Very Happy

Maar verder is ‘t geloof ik gewoon een goede motor hè, en beter te doen dan een gewone 1.9d qua snelheid.

Ik heb wel eens gelezen dat de Xantia de enige Citroën is geweest die in één keer goed was, toch kan ik me voorstellen dat ook een Xantia wel typische gebreken heeft. Welke? Hoe zijn deze te localiseren?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 maart 2006 09:15 PM
  [ # 7 ]
voge schreef:

Ik heb wel eens gelezen dat de Xantia de enige Citroën is geweest die in één keer goed was, toch kan ik me voorstellen dat ook een Xantia wel typische gebreken heeft. Welke? Hoe zijn deze te localiseren?

Ik hoor wel eens van hoogteregelaars achter waarvan iets afbreekt, iets met roestende of slechte deurscharnieren bij breaks, meja, dan zou ik echt op het xantiaforum vragen.

Gelukkig hebben Xantia’s nog steeds de beroerde citroen reputatie dus ze zijn buitengewoon gunstig geprijst. Toch zijn Xanten populairder bij Oost Europenanen…

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 28 maart 2006 09:15 PM
  [ # 8 ]

ben druk aan ‘t lezen, ben nu op pagina 9 van ‘aandrijving’, alles over de TD aan ‘t opzoeken Smile

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 28 maart 2006 10:07 PM
  [ # 9 ]
M&M schreef:

Zo klinkt het net alsof de Xantia TD onbetrouwbaar is , en dat is hij zeer zeker niet Wink

Inderdaad ja Wink ....heb 2X in ruim 1 jaar tijd een Xantia TD gehad…de eerste was een 94’er met bij aankoop al reeds 371.000 km op de teller (dat draadje zal nog wel ergens op het XCNL-forum staan, toen was ik daar nog lid Rolling Eyes )...en de 2e TD was die van vorig jaar (metaalrood) die bij aankoop nog geen 2 ton had gelopen.
Dat draadje staat nog ergens op dit forum, onder Xantia.

Ik heb beide wagens na een aantal maanden toch weer weggedaan omdat A: het brandstofverbruik me toch wat tegenviel, gemid. 1 op 15 a 16 op snelwegen…..B: de WB mij ook nogal opbrak (79 euro p/m)...en C: ik die stoel niet zo lekker vond zitten als die van de BX (GTI-stoel dus). Surprisedops:

Ik reed er koeriersritten mee, zoals je wellicht weet…..soms zomaar 8000 km P/M Exclamation 

Maar qua techniek had ik niks te klagen….even langs Chyparse geweest met beide auto’s en de boel laten checken (verse LHM en bollen vullen e.d.)...ik vind het qua lijn prachtige auto’s, maar als je eenmaal een BX gewend bent (vooral de turbodiesel !)...ga je zo’n Xantia toch vergelijken met een BX…hoe je het ook wend of keert. Smile

En dan constateer je kleinigheden bij de Xantia waar je bij de BX geen last van had, zoals de raamschakelaar die niet precies doet wat je zou willen….de deuropener die VEEL te ver weg zit…die minder goed steunende stoel, zelfs als die in hoogte verstelbaar is….geen CD/cassetteklepje…..e.d. zaken.

Ik zag de Xantia TD ook als logische opvolger van de BX, maar helaas….dat is me toch wat minder goed bevallen, waarom ik het vorig jaar dan toch voor de 2e keer heb geprobeert weet ik niet, heb er geen verklaring voor. Surprisedops:

Ik probeer je echter er niet van te weerhouden om toch een Xantia TD te nemen hoor Wink
Zoals ik zei….het zijn mooie auto’s om te zien en veren uiteraard zoals een HP Citroen hoort te veren (als de HP boel in orde is uiteraard)....maar weet wat je doet, als je dit verhaal van mij leest. Wink

Verder heeft Marten het over drijfstangen (pootjes) door de motor heen….ik denk dat als je op tijd olie (+ filters) ververst…het koelsysteem goed laat controleren en vooral niet de motor op (TE) hoog toerental belast….kortom er mee rijd zoals een diesel bereden dient te worden (dus niet continue 180 km p/u Rolling Eyes en dus boven de 4000 rpm).....dan zou je hetzelfde kunnen bereiken als die oude mijnheer in de Autoweek van deze week….namelijk 572.000 km op de klok Exclamation

Ik durfde het dus aan om mijn eerste Xantia TD te kopen met (zoals gezegd) 371.000 km en het was best een fijne auto, met al ABS en 1 airbag….MAAR ik zeg je dus, als je eenmaal een tijdje met een TZD-turbo hebt gereden dan raak je verslaafd…en kom daar maar eens vanaf Smile

Ik heb nog steeds last van afkick-verschijnselen….vooral als ik weer eens een TZD-turbo (berline) zie langsrijden. Crying or Very sad  Crying or Very sad

(ik heb trouwens ook nog wat km-ervaring opgedaan met de eerste Xant van Renz….een 1.9 D en zijn laatste HDI 110 pk…..dus in totaal 4 Xantia’s)

Lang verhaal…. Surprisedops:

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 28 maart 2006 10:28 PM
  [ # 10 ]

Toch zijn dat over ‘t algemeen problemen waar ik volgens mij weinig last van heb. De stoel zit namelijk voor iemand van 1.72m prima, ook al kan ik me voorstellen dat je last hebt van een te korte zitting als je langer bent. De wegenbelasting vind ik wel opwegen tegen de voordelen van de Xantia t.o.v. BX—> geen roestprobleem, geen gerammel, airco, airbag, stil, voelt degelijker aan en ga zo maar door.

Ik ben me ervan bewust dat een 1.9TD minder vlot zal zijn dan mijn TZD Turbo, hoewel de Xant er wel aanmerkelijk vlotter uit ziet dan een BX Break. Ik vind de BX een heerlijke auto maar ik denk toch dat een Xantia een waardige vervanger zou kunnen zijn (let wel: het is heel goed mogelijk dat de BX gewoon nog een poos blijft hoor!)

Ik heb trouwens gelezen dat de startcode bij een benzine op het injectiesysteem werkt (ECU?), hoe werkt dat bij een diesel?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 maart 2006 10:32 PM
  [ # 11 ]
Bram schreef:

Ik heb nog steeds last van afkick-verschijnselen….vooral als ik weer eens een TZD-turbo (berline) zie langsrijden. Crying or Very sad  Crying or Very sad

Haha, zeker helemaal als je zoiets aangeboden ziet worden, of niet?

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 28 maart 2006 10:40 PM
  [ # 12 ]
Bram schreef:

geen CD/cassetteklepje…..e.d. zaken.

Ik moet de eerste xantia nog zien zonder zo’n klepje Surprisedops:  Rolling Eyes

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 28 maart 2006 10:56 PM
  [ # 13 ]
voge schreef:

Toch zijn dat over ‘t algemeen problemen waar ik volgens mij weinig last van heb.

De stoel zit namelijk voor iemand van 1.72m prima, ook al kan ik me voorstellen dat je last hebt van een te korte zitting als je langer bent.

Ik ben 1.88 m maar het heeft ook te maken met de stand van de Xantiastoel…..TE rechtstandig zeg maar en TE korte zitting….de BX stoel kantelt ook naar achteren, zodat je meer steun hebt onder je bovenbenen…..en geloof me, dat ga je merken als je er zomaar een uur of 6 in zit….dat was bij mij nogal eens het geval met koerieren. Cool

Ik vind de BX een heerlijke auto maar ik denk toch dat een Xantia een waardige vervanger zou kunnen zijn (let wel: het is heel goed mogelijk dat de BX gewoon nog een poos blijft hoor!)

Natuurlijk….hij is stiller qua windgeruis, minder rammels e.d….je moet de voor en nadelen gewoon goed overwegen. Wink
Ik vertel je mijn ervaringen alleen maar om je er mee te helpen met *overpeinzen*...BX of Xantia. Smile

Ik heb trouwens gelezen dat de startcode bij een benzine op het injectiesysteem werkt (ECU?), hoe werkt dat bij een diesel?

Daar weet o.a. Rene meer over.

mpostma schreef:
Bram schreef:

Ik heb nog steeds last van afkick-verschijnselen….vooral als ik weer eens een TZD-turbo (berline) zie langsrijden. Crying or Very sad  Crying or Very sad

Haha, zeker helemaal als je zoiets aangeboden ziet worden, of niet?

Zeker….zeker Smile ...maar met (ong.) 150 km p/w zit ik toch tegen die 30 euro WB p/m meer aan te hikken Surprisedops: ...heb net ook weer een volle tank euro-95 getankt, na bijna 3 weken te hebben gereden op 1 tank.

1.37 P/L alweer geworden en dat is dan ook nog bij een korting-station. Shocked

Tsja….zeg dat ik op ongeveer 6 a 700 km per maand zit….zou jij dan weer gaan dieselen ? Wink

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 28 maart 2006 11:00 PM
  [ # 14 ]
Simpele Ziel schreef:
Bram schreef:

geen CD/cassetteklepje…..e.d. zaken.

Ik moet de eerste xantia nog zien zonder zo’n klepje Surprisedops:  Rolling Eyes

Wat bedoel je nou….heeft een Xantia dan WEL een CD-opbergvak ?

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 28 maart 2006 11:03 PM
  [ # 15 ]
Bram schreef:
Simpele Ziel schreef:
Bram schreef:

geen CD/cassetteklepje…..e.d. zaken.

Ik moet de eerste xantia nog zien zonder zo’n klepje Surprisedops:  Rolling Eyes

Wat bedoel je nou….heeft een Xantia dan WEL een CD-opbergvak ?

Oké, wat welk vak bedoel je bij de BX dan? ik heb het idee dat we het over verschillende dingen hebben…

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
 
1 van de 22
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook