mijn xantia hdi van 1999 heeft voorremklauwen van een V6 xantia, ( zelfde als xm V6, bracket is wel anders ) de remmen zijn zeer goed, maar op een klinkerweg , of onder de 1500 rpm rammelen de klauwen. als ik de handrem een heel klein beetje aantrek,( tijdens het rijden) is de rammel subiet weg. wie heeft hier ooit eerder mee geworsteld, en wil zijn kennis delen?
mrep
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
Topicmove. Aar het Xantiagedeelte. (onderwerp heeft niets met “over dit forum” te maken)
ok ok, beginnersfoutje. bedankt.
mrep
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
Veertjes rond de remblokken weg?
Handrem op de voorwielen???
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
hoi; nee, er is ruime speling op de ophangpunten ( bouten met glijders) waardoor de klauwen rammelen. de klauwen kunnen schuiven, dat is zo bedoeld, maar de asjes waar het op schuift, die hebben speling, en de boring waar de asjes inlopen zijn gewoon uitgeloederd. ik ben benieuwd of iemand daar een creatieve oplossing voor heeft uitgedacht, dan kan ik dat ook proberen. maar anders zet ik m een keer een dag op de brug, en vogel ik het zelf wel uit, ze hebben daar voldoende know how, maar als iemand me al ooit vóór is geweest ga ik niet nog eens het wiel uitvinden, vandaar mijn vraag.
het is overigens geen nieuw fenomeen, maar het wordt wel erger. ( logisch)
en dat bij aantrekken van de handrem het geluid terstond verdwijnt is ook wel verklaarbaar, dan trek je ahw de klauwen naar voren en kunnen ze niet meer rammelen.
oja, handrem op de voorwielen.
mrep
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
ai, in dat geval kan ik je niet helpen.
pas op voor types die je adviseren om alles vol te janken met WD40…
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Is een bekend probleem bij deze 60mm “Bosch” remklauwen.
Er is ooit een technisch bulletin over verschenen warin er wordt gesproken over een soort verend plaatje om over de klauw te monteren die dat rammelen of piepen moet voorkomen.
Zal eens in de berg papier gaan spitten!
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Er zijn een aantal Info’rapid’s over dit onderwerp uitgegeven:
op 23-06-98 een advies om rammelen te voorkomen door het onderste boutje vast te zetten terwijl de klauw omlaag wordt gedrukt, hierdoor is er een kleine voorspanning tussen de twee geleide pennen en zou het rammelen minder moeten worden.
op 04-01-2000 en op 04-04-2002 is het probleem aangepakt door een verend plaatje onder de twee bevestigingsbouten van de “blokhouder” te plaatsen. De veer drukt tegen de eigenlijke remklauw en neemt zo de speling weg. Zie ook afbeelding.
Ik heb deze klauwen altijd “Bosch” genoemd, Volgens Citroën zijn het klauwen van het type “Bendix 5ZO”
waar rook is, is…
LHM only!
heej ! kijk, dat is leuk, een mogelijke oplossing. bedankt hiervoor. de veer drukt de klauw naar buiten, en dan zal de rammel zeker verminderen. eens kijken of ik ergens een prefab veer kan vinden, en anders iets zelf maken. bedankt !
mrep
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
citroen reparatie kit/onderdeel nummer 4449 71
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Ik heb bijna hetzelfde met mijn xantia (hdi 110), na vervangen van de remblokken. Het rammelt niet op klinkerweg, maar trilde wel bij 1200-1550 toeren, vooral bij wat belasting. Ik heb de asjes en de geleidehulzen vervangen maar hielp niet, speling leek ook mee te vallen. Ik heb gezocht naar die veren (onderdeel 4449.71) maar niet kunnen vinden. Heb ook een 2e hands remklauw geprobeerd geen verschil. Wel is het trillen met het slijten van de remblokken een stuk minder geworden (na alleen beetje getril tussen 1300-1450 toeren). Beste resultaat had ik met Jurid remblokken, maar deze kan ik niet meer krijgen.
Voorspanning had ik nog niet geprobeerd en ga ik proberen. Hier een nog een foto van het onderdeel.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
meer plaatjes:
https://frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?f=3&t=38643&p=308977#p308977
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Er is op diverse Franse Fora ook wel een-en-ander over geschreven. De conclusie daar is dat het rammelen deels kan worden veroorzaakt door trillingen van de motor bij lage toeren, die dan via de aandrijfas worden doorgegeven. Een slechte krukas-poelie-demper op de 110pk HDI’s kan daarbij een rol spelen. Er zijn twee meldingen van afgebroken rechter remklauwen, maar het is mij niet duidelijk wat er precies is afgebroken.
waar rook is, is…
LHM only!
zeer interessante materie, en een hele hoop nuttige info ! ik zal eens informeren bij mn buurtgarage in nijmegen, of ze t kunnen leveren, en anders maak ik t zelf van een stukje verenband staalplaat. ik zie dit wel als een oplossing, je hoort het of het werkt ! bedankt.
mrep
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Het lijkt mij dat een gewoon stukje plaat ijzer ook genoeg veerkracht heeft als je het namaakt zoals in de afbeeldingen. Die U met een lengte van 40-50mm moet een paar mm aan het uiteinde best op kunnen vangen.
Ik ben benieuwd of het goed werkt, op het Engelse forum was er een reactie waarbij het heeft gewekt dus…
waar rook is, is…
LHM only!
nouja ! het staat op citroen service gewoon te koop ! dus besteld, moest in waalwijk liggen? paar uur later, een belletje ! jammer, nergens meer op voorraad, dus nfp. helaas, maar we hebben een v6 en een 110hdi dus we gaan binnenkort iets fröbelen .
mrep
hydropneumatic driving has its ups and downs….....