Jij werkte bij een bandenmaatschapij, niet?
klopt, ik werk bij de enige Nederlandse autobandenfabrikant….
heb ik het al vaak over gehad in dit forum, overigens
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
vergeef me de naam Snowtrac, in tegenstelling tot wat veel mensen onterecht denken zijn winterbanden niet alleen maar voor sneeuw en wintersport…
vanaf het koude en natte najaar zijn winterbanden beter bestand tegen het koude klimaat dan zomerbanden.
immers, rubber heeft de eigenstap stugger te worden naar mate het kouder wordt.
normale banden zullen beneden 7 graden (boven nul) minder goede eigenschappen hebben dan vergelijkbare winterbanden…
en dan hoeft het nog niet eens te sneeuwen
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
ik ben het wel van plan, winterbanden maar twijfel hoe…
kan natuurlijk 16” winterbandne kopen en die om m’n velgen laten leggen en dan de velgen met vaseline in te smeren tegen de pekel.
kan ook m’n oude 14” stalen velgen waar zomerbandjes op zitten laten verwissleen met 14” wintersebanden.
of…
op marktplaats een compleet setje kopen al dan niet op lichtmetaal…
er zijn tegenwoordig wel LM-velgen die wel in de winter gebruikt kunnen worden. Die hebben dus minder last van de pekel enz enz.
Zullen wel wat duurder zijn…
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
gompy58 schreef:ik ben het wel van plan, winterbanden maar twijfel hoe…
kan natuurlijk 16” winterbandne kopen en die om m’n velgen laten leggen en dan de velgen met vaseline in te smeren tegen de pekel.
kan ook m’n oude 14” stalen velgen waar zomerbandjes op zitten laten verwissleen met 14” wintersebanden.
of…
op marktplaats een compleet setje kopen al dan niet op lichtmetaal…
Lekker je stalen velgen gebruiken, als je ze nog hebt liggen. Of je moet toevallig winterbanden tegenkomen die op passende velgen liggen, maar da’s een kwestie van geluk hebben.
Een waarschuwing: regelmatig wordt op bijv. markplaats.nl winterbanden aangeboden met zo’n 5 mm profiel. Dit is NIET voldoende!! Winterbanden verliezen hun specifieke eigenschappen bij een profieldiepte van minder dan 4 mm. Ik ben er zelf 2 jaar geleden naar wezen zoeken, maar het heeft aardig wat tijd en moeite gekost om een nette set passende 2e hands winterbanden te vinden. Die heb ik gemonteerd op de stalen velgen die ik nog van mijn oude GTI had liggen.
Als je in de markt bent voor nieuwe banden, kijk dan eens op http://www.autobandenmarkt.nl/ . Daar staat ook nuttige info over banden, ook over leeftijd van banden (hou dit ook in de gaten):
“Produktiedatum:
Het tot nu toe gebruikte markeringssysteem: De laatste 3 cijfers van het z.g.n. DOT nummer laten de productiedatum zien. De eerste twee cijfers slaan op de productieweek, het laatste cijfer op het productie jaar. Bijvoorbeeld: 409 = 40e week van 1999. Dat het om de jaren 90 gaat, wordt nog zichtbaar gemaakt door een klein driehoekje, vlak onder het drie cijferig getal. Nieuwe markering vanaf 01-01-2000: Nu een 4-cijferig getal 0100 = 1e week van 2000.”
Overigens heb ik Vredestein Snowtracs van de 1e generatie waar ik heel tevreden over ben. Inmiddels heeft Vredestein dit type vervangen door de verbeterde Snowtrac 2. Qua grip is het verschil duidelijk merkbaar, dit heb ik aan den lijve ondervonden na wat glijpartijen (gelukkig zonder verdere gevolgen) in Sauerland waar ik destijds in een sneeuwstorm terechtkwam met zomerbanden. Ik kon nauwelijks een helling op komen, mijn wielen bleven maar doorslippen. Terwijl ik afgelopen winter in Tsjechie op winterbanden geen problemen heb gehad, heb zelfs nog geen sneeuwkettingen nodig gehad.
NB: ik zie dat eea al eerder is gemeld/ besproken in deze draad. Nou ja, in het kader van de volledigheid dan maar… ops: