super van o.a. BP tanken, is nog echte benzine, alhoewel Shell V-power dat nu ook schijnt te zijn. In elk gevalliep mijn Punto er een stuk mooier op , en ook zuiniger
Die tank ik al…
Totaal aantal Berichten: 9442
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
H@ns schreef:Ik gebruik na langere stilstand een spuitbus motorstart van Valvoline.
Remmenreiniger van de Action à € 1,65 per bus werkt ook prima.
Daarmee start ik al het gemotoriseerde tuingereedschap na de winterstop.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
En mijn grasmaaier heeft 5 jaar gelopen op benzine die er sinds 2003 (tot 2012) in mijn DS heeft gezeten. Gouwe ouwe benzine, perfect spul! Zonder afzetting in de tank, die was nog brandschoon….!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Totaal aantal Berichten: 11792
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Met zulk mooi weer en, althans hier in de regio, momenteel even geen zout op de wegen zit er maar 1 ding op: gauw ‘stiekem’ buitenspelen met de DS
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat ga ik dit weekend ook doen Derk! Hoewel hier in het midden van het land deze week nog een uitzinnige hoeveelheid pekel is gedumpt. Jammer want die was na 60 mm regen (Zuid-Veluwe…) afgelopen weekend nou net weggeregend. Deze nieuwe bak pekel zal nog tot ver in maart liggen aangezien het lange tijd droog blijft. Er zit maar 1 ding op als je van het leven wil genieten: negeren dat het er ligt. Ach, en ‘s zomers schijnen ze tegenwoordig ook te strooien.
[Grappige constatering: met het toenemen vh aantal veiligheidsvoorzieningen in auto’s (zoals ESP) is de hoeveelheid strooizout in NL ook verveelvoudigd].
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Totaal aantal Berichten: 11792
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Sja. Binnenkort groeit er in de bermen meer zilte rus dan gewoon gras, maar dat zal dan wel zo horen. En met het oog op die constatering: da’s goed voer voor complottheoristen. Het korreltje zout zit nota bene al ingebouwd
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ook ik heb vandaag stiekem alvast van het voorjaar genoten in mijn godin. Starten lopen, na een paar maanden stilstand. Wat een genot!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Totaal aantal Berichten: 11792
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou, de kleppen zijn weer gesteld waarbij ik erachter kwam dat het kwijtraken van wat motorolie vast lag aan een stevig zwetend kleppendeksel: het lag min of meer los. Nou mag je die deksels ook niet al te vast aansjorren, maar het moest dus ietsje meer zijn dan de vorige keer. Hetzelfde effect trad op bij de brandstofpomp: een zweetplek. Die moeren konden er ook elk wel een half slagje bij hebben. Ook weer zonder geweld te plegen trouwens, want een kromme voet lekt potentieel ook. Allemaal eigenlijk geen abnormale ingreepjes voor een motor die helemaal uit elkaar geweest is. Eigenlijk komt het er op neer dat ik afgelopen zomer teveel tijd heb besteed aan de aanloopproblemen en daarna aan het ‘en nu eerst rijden met dat ding’ gedeelte om alles een keer extra na te lopen. Dus ik wil deze dingetjes best eigen schuld noemen.
Ook heb ik de terugstelveren van de gasstang om te proberen 1 tandje strakker gezet: ik kwam er het afgelopen weekend achter dat, ondanks het 3x controleren van het vrij lopen van de gasstang & het correct uitgelijnd staan van het geheel, het pedaal soms nét niet helemaal op z’n aanslag terugviel. Daardoor had de auto elke keer een ander stationair toerental en dat is een enigszins vreemde gewaarwording. Dat zal nu waarschijnlijk over zijn.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11792
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Een ander kleinigheidje: het knipperlichtrelais was om de één of andere reden veel sneller gaan knipperen. Dat werd vervelend, dus er zit nu een andere in. Deze zou waarschijnlijk ook 21W lampen kunnen doen, maar dan moet ik het alarmlichtrelais ook vervangen. Misschien later een keer… Vooralsnog werkt het weer prima nu en omdat je dit relais ook hoort vergeet je de knipperlichten ook minder makkelijk uit te zetten (wat gewoon af en toe gebeurt als je telkens overstapt uit een auto met zelf-uitschakelende knipperlichten).
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bij mij is het net andersom: ik vind het geknipper in mijn moderne auto zo irritant dat ik hem direct na de bocht al handmatig uitzet. Hij krijgt de kans niet dat automatisch te doen
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Totaal aantal Berichten: 11792
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Wat is dat voor merkwaardigs dat van zo’n dubbele luchthoorn de lage toon standaard om de haverklap schor is of gewoon weigert? Maakt niet uit of ‘t een Stebel, een Sanor of een FIAMM is, altijd gaat die lage toon moeilijk doen. Ik dus de luchthoorn maar weer eens stemmen.
Om dat makkelijk te maken pak je dan je power-probe zodat je de boel onder de kap kunt bedienen (tip: oorkappen). Maar goed, mijn nagelnieuwe probe kwam dus stukkend uit de verpakking. Cue schuttingtaal. Maar weinig geeft zo’n lullig gevoel als defect gereedschap… Die probe dus eerst maar uit elkaar (daar was-ie dan weer betaalbaar genoeg voor, daar zal het ook wel van komen), niks te vinden. Multimeter d’r op, geen verbinding met de +klem. WTFF? Splitsing naar de klemmen open gewurmd, had de één of andere Chinees even vergeten om de boel daar aan elkaar te solderen. Draadjes vertind, dat wel, maar niet aan mekaar vast gemaakt. Alsof die kwak smeltlijm bij wijze van trekontlasting daar dan nog goed aan doet… Dus. Eerst even een Chinese blunder corrigeren met een 30W bout & een rol Ersin Multicore 60/40 uit v/h de elektronicazaak van opa, krimpkousje erom, splits-doosje weer in elkaar, klaar. Heeft-ie nu eindelijk terecht een Quality Control Passed sticker op z’n rug. En kunnen we dus eindelijk met het oorspronkelijke werkstuk bezig.
Eerst ‘t compressortje een drup olie gegeven (“oil monthly” heb ik wel eens op zo’n ding zien staan en wees eerlijk, wie doet dat ook echt?) en wat ander slangenwerk met minder neiging tot knikken aangelegd. Nog steeds geen zucht natuurlijk, dus evengoed moest die hoorn er eerst uit. Met het behulp van het reduceerventiel op m’n compressor heb ik ‘m ingeregeld zodat-ie zo snel mogelijk zo hard mogelijk toetert. Bij ongeveer een half bar ging dat prima. Hoorn los onder de kap, slang d’r op, hoge toon afgedopt, probe d’r op: TOET! Mooi, en nu ook alletwee tegelijk? Hoge toon aansluiten: TOEOET! Ja dus. Fijn! En dus heb ik die hoorn er maar weer in gezet; nu afwachten tot-ie er weer mee ophoudt. Over een week of twee of zo…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Misschien moet je de hoorn zelf ook maandelijks olien….
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Vaak gehad dat er zand in de kelk zat. Of modder. Maar zelden hoeven afstellen. Wel moet de compressor genoeg druk leveren. De formica schotjes gaan vastzitten zodat ie minder opbrengt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11792
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Weer ‘s een kleine verherverpallas-actie: operatie kofferbakgreep!
De auto reed nog altijd rond met het kofferbakgreepje van de donor-DSuper. Daar werkte de sleutel van de nieuwe slotenset namelijk op, scheelde meteen een cilinder wisselen. Maar het was dus wel een aluminium greepje, waar een Pallas een verchroomde hoort te hebben. En die was nu beschikbaar, dus die moest er maar ‘s even op.
Die kruk uit de klep pakken is een werkje van niks. Daarna was het zaak om als eerste de drukstift op het ‘nieuwe’ slotje gelijk te stellen met de oude, zodat het vrijwel zeker is dat dat meteen goed werkt. Daarna moest die greep gelijksluitend met de deuren worden, dus werden beide greepjes in hun samenstellende delen uiteen genomen. Een cilindertje wisselen is op zich ook zo gepiept: aandrukstift eruit, knop uit greep, veertje uit knop, cilindertje uit knop, dat keer twee, schoonmaken en opnieuw invetten en terug in elkaar. Ja. Máár!
Het cilindertje uit de oude knop deed het dus niet in de nieuwe. Maar waarom? Het leek wel alsof de sleutel gewoon niet paste… En waarom werkte dat in die ouwe knop wel? Simpel: volledig uitgeleuterd. Die duwt de slotplaatjes wel aan de kant. Kun je al bijna gewoon met een schroevendraaier open maken dus
Maar goed, en nu? Die lelijke, gare ouwe knop op het verchroomde krukje? Liever niet, maar wat dan?
Helder moment: ligt er niet nog een cilindertje uit de nieuwe slotenset die er destijds in de deuren gezet is en waarvan ik me al een poos afvraag waarom die over is? Jawel: die ligt er… Die gemonteerd in de nette knop, werkt als een speer. Hooguit zelfs ietsje te strak. De sleutel gaat een beetje moeilijk het luikje in de cilinder door. Daar zit blijkbaar een tamelijk strak veertje achter.
Hoe dan ook: nu zijn dus eindelijk *alle* sloten vervangen, is alles nog altijd netjes gelijksluitend én heeft de juffer weer, zoals het hoort, een verchroomde Pallas kofferbakgreep. Klein puzzelstukje, groot plezier!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!