Hoi
2 maanden geleden een tweedehands C3 1.0 gekocht voor mijn vriendin. Gaf 2 weken geleden een oliedrukprobleem aan en dus naar garage gesleept. Blijkt dat de distributieriem gaan “rafelen” is waardoor olie vervuilde. Wordt onder garantie vervangen,gelukkig. Zijn er nog mensen die dit meemaakten of ben ik de uitzondering? Een distributieriem kan na 80.000 km nog niet versleten zijn! Auto is gekocht van tussenhandelaar met 1 jaar garantie. Valt deze constructiefout nog onder garantie van Citroën zelf (Auto is van 2014)?
Ik hoor het graag!
Groetjes
Waarschijnlijk is er verkeerde olie gebruikt bij die handelaar.
In deze motoren moet 0W30 en gebruik je andere dan gaat inderdaad de distributieriem kapot omdat die oplost door de olie.
Dus controleer welke er in zit na reparatie anders echt de 0W30 erin laten doen want die is speciaal voor Peugeot en Citroën.
Is ook meer over dit probleem op dit forum te vinden.
Om precies te zijn deze olie moet erin Total Quartz Ineo First 0W30
Gr Wil.
Citroën C3 1.2 Turbo 110 PK Shine S&S Pack Driver - Pack Relax - Pack Smile - Pack Visebilité
Bedankt Willy.
Ik ga morgen de auto halen en zal de handelaar even hierop wijzen.
Groetjes
Bodhi
Willy Billy schreef:Waarschijnlijk is er verkeerde olie gebruikt bij die handelaar.
In deze motoren moet 0W30 en gebruik je andere dan gaat inderdaad de distributieriem kapot omdat die oplost door de olie.
Dus controleer welke er in zit na reparatie anders echt de 0W30 erin laten doen want die is speciaal voor Peugeot en Citroën.
Is ook meer over dit probleem op dit forum te vinden.
Om precies te zijn deze olie moet erin Total Quartz Ineo First 0W30
Gr Wil.
De 1,0 heeft geen distributie riem die door de olie loopt (BIO).
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wel als er een 1.0 Vti “eb0” motor in zit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je bedoelt de B 1.0 12v zm01 eb0 eb0f vti 68pk? Maar die zijn er toch pas vanaf 2015? Hiervoor hadden die blokjes toch een ketting?
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vanaf 2012 zit er een motor in met natte riem
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
1.0 in een C3 van 2014 is altijd een EB motor met ‘natte’ distributieriem. Oliekwaliteit is daar inderdaad heel belangrijk.
Hallo, toen ik je bericht las was het net alsof ik het had geschreven…wat n herkenning.
Augustus 2017 C3 gekocht by een dealer. Helemaal blij met de auto tot de auto na een half jaar motorstoring geeft en ik geen vermogen meer had.
Naar diverse garages geweest maar nergens duidelijkheid….het bleef vaag.
Aantal keren weer storing gehad maar meestal na korte tijd ineens weer weg.
Tot de auto winterbanden kreeg en ik vroeg of ze even naar de oliepeil wilden kijken omdat deze storing gaf.
In 3 maanden tijd 1,5 liter olie by en ... je mag niet meer rijden want distributie riem kan elk moment knappen…
Best vergelijkbaar!! En nu om de 1000 km olie by laten vullen…geloof niet dat dat de bedoeling van n auto kan zijn.
Ben blij dat ik je bericht tegenkwam.
Hoe gaat t nu verder met jullie C3?
Ha
Ik ,lees net je reactie. De auto is helemaal uit elkaar gehaald en distributieriem is vervangen bij hoofdgarage, gelukkig was hij nog onder garantie bij tussenhandelaar die 3000 euro kosten heeft moeten betalen aan hoofdverdeler.
Oorzaak was een verbrokkenlende distributieriem, waarschijnlijk door verkeerde olie erin te gieten door vorige eigenaar.
Succes!