Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Xant 19TD, heerlijk en probleemloos, doen!!!
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Simpele Ziel schreef:Oké, wat welk vak bedoel je bij de BX dan? ik heb het idee dat we het over verschillende dingen hebben…
Ik heb links onderin (dus onder je schakelaar van de spiegel) een CD/cassette-klepje zitten….bij mijn weten moet die 16V van jou er ook eentje hebben.
Ga eens snel kijken…..ken je BX
Ah, is die voor CD’s? ik vond hem wat klein voor het instrucktie boekje
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
mpostma schreef:... Hooguit dat je zou kunnen besluiten om wat meer geld te investeren en te gaan voor een HDI of 21 TD. Meja, die laatste is zeer weinig geleverd en dus moeilijk te vinden. De elektronische inspuiting van de 21 TD maakt em bovendien storingsgevoeliger.
Ter volledigheid: De 1.9TD kreeg vanaf ergens in 1996 ook een electronisch diesel management mee.
Simpele Ziel schreef:Ah, is die voor CD’s? ik vond hem wat klein voor het instrucktie boekje
Of dat klepje speciaal voor CD’s is, weet ik niet….maar ik gooi ze er al jarenlang zo los in.
(ben er in die jaren ook heel wat kwijtgeraakt bij verkoop van een BX, vergeten ze er uit te halen ops: )
Maar sorry, Voge….we gaan offtopic in je draadje. ops:
rb schreef:Ter volledigheid: De 1.9TD kreeg vanaf ergens in 1996 ook een electronisch diesel management mee.
Oh ?
Ik meen toch echt dat mijn 98’er TD er geen eentje had hoor. ops:
Bram schreef:rb schreef:Ter volledigheid: De 1.9TD kreeg vanaf ergens in 1996 ook een electronisch diesel management mee.
Oh ?
Ik meen toch echt dat mijn 98’er TD er geen eentje had hoor. ops:
De TD die ik op ‘t oog heb is er één uit ‘97, hoop niet dat er te veel elektronica op zit hoor, dat hoeft voor mij niet zo. Een 2.1TD is inderdaad ook wel lekker maar ik vind het eigenlijk niet echt nodig, een HDi?? Tsja, dat mist toch een klein beetje dieselcharme vind ik. Bovendien weet ik niet hoe betrouwbaar de eerste HDi’s zijn t.o.v. de 1.9TD, die zichzelf al wel heeft bewezen.
een mooie 2.1TD is ook wel te vinden hoor!
Link
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
voge schreef:een HDi?? Tsja, dat mist toch een klein beetje dieselcharme vind ik.
Een HDi mist dieselcharme? Volgens mij kan ik die dieselcharme dan missen als kiespijn , ik heb sinds kort een Xantia HDi(110pk) en dat is echt de lekkerste diesel die ik ooit heb gehad. Stil, sterk en snel, maar nooit zenuwachtig en dus vooral uitnodigend tot heel relaxed rijden…
Misschien ben ik een beetje bevooroordeeld, hiervoor had ik zoals je al weet een Megane dTi en vergeleken met de HDi is die dTi net een vrachtwagen.
Dat is wel waar natuurlijk maar ik heb echt wel een voorliefde voor gewone ouderwetse diesels.
Heb ook veel met tractoren gewerkt, misschien heeft dat er iets mee te maken, een roetfilter hoef ik al helemaal niet!!
Jalu schreef:Een HDi mist dieselcharme? Volgens mij kan ik die dieselcharme dan missen als kiespijn , ik heb sinds kort een Xantia HDi(110pk) en dat is echt de lekkerste diesel die ik ooit heb gehad.
Stil, sterk en snel, maar nooit zenuwachtig en dus vooral uitnodigend tot heel relaxed rijden…
En je vergeet nog Zuinig te noemen….verder sluit ik me geheel aan bij je betoog.
De Xantia HDI 110 pk exclus. van mijn zoon was precies zoals je hem omschrijft.
Maar goed…..een TD is ook een heerlijk rijdende auto hoor.
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
Bram schreef:Jalu schreef:Een HDi mist dieselcharme? Volgens mij kan ik die dieselcharme dan missen als kiespijn , ik heb sinds kort een Xantia HDi(110pk) en dat is echt de lekkerste diesel die ik ooit heb gehad.
Stil, sterk en snel, maar nooit zenuwachtig en dus vooral uitnodigend tot heel relaxed rijden…
En je vergeet nog Zuinig te noemen….verder sluit ik me geheel aan bij je betoog.
De Xantia HDI 110 pk exclus. van mijn zoon was precies zoals je hem omschrijft.Maar goed…..een TD is ook een heerlijk rijdende auto hoor.
Dat zal ongetwijfeld, de enige andere diesel Xantia’s die ik ooit bestuurd heb waren een 1.9d(van mijn vader, is meer dan 10 jaar terug alweer) en een 1.9 sd(stond in Friesland, had nog maar 149000 km gereden maar zag eruit alsof ze al een heel leven in Parijs achter de wielen had; totaal uitgewoond, aan de buitenkant wel te verstaan). Beide niet zo snel, maar wel fijn rijdende auto’s.
Ik was op zoek naar een Xantia met een dieselmotor en liep bij toeval tegen een HDi met relatief weinig kilometers aan, anders had het evengoed een 1.9d/td of zelfs een 2.1td kunnen worden.
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Heb tot nu toe een Xantia 1.9D Berline (1994), 2.0i 8v automaat Break (1997) en nu een 1.9TD automaat Break (2000) gereden.
De beide automaten rijden heerlijk, en de TD vind ik het meest relaxed rijden.
Betrouwbaar? Ik heb er pas 37000km ervaring mee in 7 maanden, maar de motor stopt alleen als ik de sleutel weer naar links draai.
Dus: doen!
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
Mijn ervaring…
3 jaar: Xantia Break TD
3 maanden: Xantia Break HDI
Als ik nu weer voor de keuze zou staan zou ik zeker kiezen voor een HDI en anders een TD van 02/1998 of later (type 2).
pluspunten HDI t.o.v. TD:
- Zuiniger in verbruik (verschil > 300 km op 65 L).
- Meer koppel bij lagere toeren (geen turbo-gat).
- Stiller bij hogere snelheden (maakt minder toeren).
- Distributie interval van 160K i.p.v. 120K.
- Onderhoudsinterval van 20K i.p.v. 10K of 15K.
- Minder gevoelig voor slechte gloeispiralen.
- Standaard beter uitgerust (airbags/ABS/elec. ramen/spiegels).
- Motor trilt minder en dat komt andere onderdelen ook ten goede.
minpunten HDI t.o.v. TD:
- Iets duurder in verzekering.
pluspunten algemeen type II t.o.v. Ib
- Sommige onderdelen zijn goedkoper.
- Minder kans op roest bij deurophanging / lasnaden (dorpel/achter).
- Meestal meer airbags.
- Makkelijker dashbord lampjes vervangen.
- Minder rammels, sommige interieurdelen zitten net wat slimmer/beter in elkaar.
Ga zeker met beide motoren (TD/HDI) proefrijden om het verschil te ervaren. Vraag verder ook aan monteurs wat voor- en nadelen zijn van beide motoren. Lekke koppakkingen en/of versleten voorverbrandingskamers komt bij de TD motoren (van > 225K) regelmatig voor. Zeker bij de TD’s die te heet worden of (juist) te soft worden bereden.
Hoop dat je hiermee verder kunt…
Ondanks de laatste waarschuwing dat 1.9TD motoren toch wel zwakke punten hebben, ga ik de gok toch maar wagen.
Ik heb vandaag een 1.9TD tentation gekocht met 223.000km op de teller. De auto ziet er echt vreselijk netjes uit, alle vloeistoffen zagen er prima uit, motor liep netjes en hij reed echt heerlijk! De airco werkt goed, koude start is goed, distributieriem is bij 188.000 vervangen en de verkoper gaf nog een redelijk bedrag voor mijn BX..
Hier de foto’s!
Ziet er goed uit, is ‘t niet??
Het verbaasde me echt dat ‘ie zo strak is, zitten maar twee kleine parkeerdeukjes in voor zover ik kon zien.
En dat ‘plezier ermee’ zal wel lukken hoor, heb in ieder geval weer een airco, dat is toch wel heel erg lekker in de zomer! Bovendien is een waterdichte kofferbak ook wel handig