de tijd gaat snel: laatste post alweer 1,5 jaar geleden… Maar het is weer 1 maart geweest dus hij mag weer uitgelaten worden.
Sleutel omdraaien, starten en lopen. Even langs het tankstation en de banden op spanning gebracht. Hierna de snelweg op. Weer heerlijk en probleemloos zoeven. Eigenlijk dus niets te melden…. Dit weekend maar eens de olie en koelvloeistof verversen.
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wat een saaie auto.
Veel zweefplezier de komende 9 maanden!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Afgelopen vrijdag naar van Abeelen in Den Bosch geweest voor de jaarlijkse APK. Beetje te laat (door tijdgebrek) en zonder enige voorbereiding. En weer zonder opmerkingen goedgekeurd. Dit gaat zo al een aantal jaren. Weliswaar staat het gebruik door drukte ook op een laag pitje maar zo is CX bezit wel uiterst draaglijk. Hierna de olie en de koelvloeistof ververst. Dat laatste was toch al weer zo’n 5 jaar geleden. Maar het was nog helder blauw. Bij het loshalen van de slang naar de kachel brak echter het plastic t-stuk. Garage Hydraulique hielp me aan een ‘nieuwe’. Komt veel voor volgens Leontien: het plastic wordt bros. Omdat de binnenkant van het expansievaatje behoorlijk aangegroeid was dit ook schoongemaakt met soda en de kachelradiator doorgespeold met de tuinslang. Hierna de boel weer in elkaar gezet, gevuld, en ontlucht. Dat laatste is echt nodig: na fwijl de radiator koud bleef. Na het nogmaals openen vd nippels bleef hij hierna keurig op 80gr.
Tja dat was het weer. Ik zal hem ook maar weer eens wassen.
HEERLIJK!!!
1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!
“Wat een wagen”
Zowaar is er na 3 jaar weer wat te repareren. (Ps ik gebruik hem weinig, d ast mag duidelijk zijn).Volgende maand weer apk en im merkte vorig jaar al een lhm lekkage. Dat bleek de oktopus te zijn. Bij cx basis besteld en vanavond vervangen. Nu nog de middendemper vd uitlaat. Het viel me op dat het assortiment van cx basis eerder groter wordt dan kleiner. Dat is natuurlijk goed nieuws. Minder is dat de prijzen van onderden behoorlijk gestegen zijn de afgelopen jaren. CX rijden kan zo een dure hobby worden bij veel gebruik
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gelukkig is er ook in Nederland bij de verschillende specialisten ook een fijne voorraad onderdelen. Niet zo mooi gerubriceerd op internet als bij CX Basis, soms wel wat voordeliger. En van de andere kant: ik vind het al lang mooi dat er nog steeds bedrijven zijn die onderdelen voor de CX op voorraad willen houden. Liever wat prijzig dan ellenlange zoektochten.
Helemaal eens. Zonder onderdelenvoorziening houdt het op. En dan mogen we ons met de CX nog gelukkig prijzen. Maar het wordt langzaam maar zeker wel een beetje voor de ‘happy few’.
ik heb ondertussen wat geinformeerd naar de beschikbaarheid van een middendemper voor de gti turbo2. Dat valt niet mee. CX Basis heeft een nieuwe stalen voor 475,- excl verzendkosten. En een nederlandse specialist kan ook een nieuwe stalen leveren voor 400,-.
Gezien deze bedragen toch ook maar eens een uitlatenspecialist gebeld die voor tuning en oldtimers uitlaten op maat maakt.
En zie hier: dat is veel goedkoper. Volgende week laat ik er een RVS demper onder zetten voor 300,- inclusief montage. Ben benieuwd. Zodra hij eronder zit meld ik me weer.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Bijzonder dat op maat gemaakt roestvrij staal goedkoper is dan iets dat op de plank ligt. Maar goed, dingen jaren op voorraad houden kost ook geld. Benieuwd of het ook anders klinkt. Ooit bij een DS met roestvrijstalen uitlaat gehoord dat het opeens merkwaardig sportief klonk.
Beetje sportief mag het wel klinken. Het is niet voor niets een gti turbo
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
CX-Basis had ook RVS, maar die is op het moment niet meer op voorraad. Eigenlijk daar niet eens veel duurder dan staal. De einddemper is wel weer even wat prijzig, maar wel gelijk aan origineel, ik heb al bij diverse CXen gezien dat er een veelste “dikke” eindstuk wordt opgezet.
Ik moet eigenlijk zeggen dat ik bij de DS eigenlijk niet veel verschil hoor nudat er een RVS uitlaat onder zit.
ik wil de ruitjes in de achterspoiler vervangen en het zwarte vlak opnieuw spuiten. Hiervoor moet de spoiler er af. Maar hoe?
Ik heb de schroeven eruit maar dan…. Aan 1 kant heb ik (per ongeluk) de moertjes vh scharnier los gedraaid waardoor de klep aan 1 kant los was. En toe kwam de spoiler ook los van het zwarte kunststof U profiel dat op de klep gemonteerd zit (met popnagels). Maar dat is niet de manier. Ik heb de bevestiging aan de losse kant nu uitgebreid bestudeerd maar begrijp nog steeds niet hoe je de (plastic) weerhaakjes aan het U profiel uit hun uitsparing aan de spoiler krijgt. De spoiler iets naar voren en dan omhoog helpt niet. De spoiler in de rijrichting bewegen gaat ook niet door het witte blokje waar de schroef in gaat.
Kortom: tips welkom voordat de boel afbreekt
Je moet eerst de hele klep demonteren dmv het losdraaien van de m6 moeren. Pas daarna verwijder je de spoiler als hij op kop ligt. Maak de plastic delen warm met een föhn voor je ze uit elkaar trekt. Je kunt wel zien hoe het moet omdat je er dan goed zicht op hebt. De kans op afbreken is evengoed vrij groot. Het kunststof is namelijk na al die jaren zeer hard geworden, vandaar dat je het warm maken moet.
O ja, doe het demonteren van de klep met 2 man. Voor je het weet heb je een kras op de auto.
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Klopt, klep moet eraf en is eigenlijk alleen niet te doen.
Vooral met terug monteren lastig alleen, je zal ook alles opnieuw moeten afstellen zodat de klep weer netjes op de auto hangt. Neem er de tijd voor…