We zijn nu al een tijdje verder. Wie heeft er ervaring net zijn pre2000 citroen? ik zitmet een 96er evasion die volgens diverse dealers geen e10 aankan, hoewel ik zelf twijfel en denk dat afentoe e10 zoumoeten kunnen, vooral alsje in belgie moet rijden.daar hebben ze alleen e10.Hoe doendie dat met de oude wagens?
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Je kunt overwegen om 98 te tanken, dat is nog wel E5. Ook in België.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Jf schreef:ik zitmet een 96er evasion die volgens diverse dealers geen e10 aankan, hoewel ik zelf twijfel en denk dat afentoe e10 zoumoeten kunnen
Wat is je reden om te twijfelen aan het advies van de dealers?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
omdat bv de fiat lancia modellen het wel aankunnen.
in belgie wasbij diverse pompen geen 98 te tanken alleen e10.
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
98 of 95 maakt voor het % ethanol niets uit. Het gaat om de E5 of E10. Er is zelfs E85 te koop. Dat E85 borreltje zal ik zeker niet tanken want daar krijgt je auto pas echt een kater van. Tenzij je een Zuid Amerikaanse klassieker hebt, sommige lusten een Moquito graag.
E5 is bijna overal nog de standaard voor 95 en 98. E10 tank je standaard als je in Belgie of Frankrijk ‘95’ tankt. Daarmee besparen ze fossiele CO2 uitstoot (boekhoudkundig) maar er worden wel bio stoffen omgezet in Ethanol. BIO is landbouw of bos, ook niet geheel zonder bezwaren dus. Maar goed, ze denken onder de streep goed bezig te zijn.
Als je E5 wilt tanken in Belgie en Frankrijk moet je 98 tanken. Dat is wel duurder dan 95 E10 maar altijd nog goedkoper dan de “kwartje van Kok + kwartjes van Rutte” -95 bij ons. Bijkomend voordeel van 98 is de klopvastheid. De motor pingelt minder, en (volgens het boekje van Citroen): het biedt meer comfort.
Is het erg als je een keer E10 tankt? Nee, als je de tank binnen niet al te lange tijd leeg rijdt (vakantiereis) is er niets aan de hand. Als je de auto lang niet gebruikt is het niet handig om E10 te tanken want in verloop van tijd gaan je rubbers en pakkingen ( denk aan leidingen, vlotter, pomp, carburateur, injectie) er onder lijden. Voor de DS rijders onder ons: het is ongeveer hetzelfde als LHS en LHM door elkaar halen. Je hele hydraulisch systeem naar de ratsmodee.
Ons als “Liefhebbers van oud spul” ook niet onbekend: Ethanol trekt (condens-)vocht aan met roest (!) op alles wat kan roesten tot gevolg. Hoe meer E hoe meer vocht en dus hoe meer roest. Ik voeg daarom altijd een scheut 2takt olie toe voor de winterslaap. Of het werkt hoop ik dan maar.
Ik tank zelf wel eens 95E10 in mijn moderne C5 2.0 automaat van 2007 (als het druk is bij de 98 pomp) Zeker weet ik het niet maar ik rij dan met 95E5 1:11,1 en met 98E5 van dezelfde witte pomp 1:12,1 op de boordcomputer en op hetzelfde traject. Dat is in Belgie precies het prijsverschil tussen 95E10 en 98E5.
Conclusie na bovenstaande overwegingen: Gas erop en lekker niet pingelen. Voor het comfort tank ik 98E5.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Er zijn ook ethanol killers te krijgen die je in je tank kan doen.
Jeroen Simons schreef:98 of 95 maakt voor het % ethanol niets uit.
In Shell VPower (98) en BP (98)/Aral (102) ultimate zit 0% Ethanol.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Arjan Verkade schreef:Er zijn ook ethanol killers te krijgen die je in je tank kan doen.
Graag meer toelichting.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Bij langere tijd wegzetten zou ik het wel overwegen, echter 3 a 4 maanden in de winter dan doe ik gewoon wegzetten met volle tank 98
Zo zijn er ook octaan boosters dacht ik.
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Arjan Verkade schreef:Er zijn ook ethanol killers te krijgen die je in je tank kan doen.
Probeer die eerst in je biertje of het werkt
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Berlingo2.0HDi schreef:Jeroen Simons schreef:98 of 95 maakt voor het % ethanol niets uit.
In Shell VPower (98) en BP (98)/Aral (102) ultimate zit 0% Ethanol.
Zeggen ze en zal wel kloppen. Vaak is het zo dat die merken niet verkrijgbaar zijn als je tank leeg is. Vandaar mijn verhaal over de algemene brandstoffen. Maar als je 0% ethanol kunt tanken: vooral doen.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Jf schreef:omdat bv de fiat lancia modellen het wel aankunnen.
Ah, juist. Da’s dan wel weer typisch. Zitten daar exact dezelfde blokken in?
(ben verder niet zo bekend met de techniek van dat model).
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Jeroen Simons schreef:Vaak is het zo dat die merken niet verkrijgbaar zijn als je tank leeg is.
Shell VPower en BP Ultimate is toch bijna op iedere straathoek verkrijgbaar.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
ik zit aan de E12,5 %, bevalt goed , is rood van kleur
Tot nu toe heb ik in mijn omgeving nog niemand gehoord die last heeft gekregen van de Ethanol in de benzine. En ik bedoel mensen met oudere auto’s, van ruim voor de eeuwwisseling, terug tot 1968
voor winterstalling kun je een stabiel benzine, Aspen bijvoorbeeld gebruiken die niet veroudert en geen E bevat.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
j.witkop schreef:
Tot nu toe heb ik in mijn omgeving nog niemand gehoord die last heeft gekregen van de Ethanol in de benzine.
Ik wel: wegvreten van vlotterkamers (met name bij solex-carburateurtje), lekke leidingen, oplossende membranen in benzinepompen, slangen die oplossen… het is echt troep.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste