Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
dirkvdmei schreef:Mooi verhaal, Maarten. Het was een gezellige dag. De gastvrijheid van Johan Oldenhage…..in één woord fantastisch.
Fijn dat wij daar op 25 mei a.s. ons technisch evenement mogen houden. Dan komt Egbert ook weer in actie, met een oplossing voor een typisch GS-GSA probleem.Leuk dat de meeste klussen nu gedaan zijn. Je zal het aan het rijden wel merken zeker. Is de ontstekingsafstelling ook gecontroleerd?????
Hoi Dirk ik kan het alleen maar beamen dat het een fantastische dag was, hopelijk zijn er voor 25 mei veel aanmeldingen vanuit de GS/A vereniging om die dag ook een succes bij GJO te maken.
Merk gelijk aan de GS dat deze weer beter is. Bij koude motor loopt ze gelijk een stuk mooier. Op temperatuur is het stationair toerental nu eigenlijk te hoog, komt door de betere afstellingen. Door de nieuwe LHM veert ze ook weer zachter en blijft langer omhoog staan.
De ontsteking heb ik niks aan gedaan aangezien deze GS zo’n onstekings module van een GSA heeft, zou eigenlijk niet weten wat ik hierin zou kunnen afstellen?
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Ben je erbij op Citromobile?
Dan kan ik afstel apparatuur meenemen en daar ter plekke de ontsteking voor je controleren en eventueel afstellen.
Dat gebeurt met behulp van een toerenteller en een stroboscooplamp. Mocht de ontsteking niet goed zijn afgesteld, door het verdraaien van de stroomverdeler kan de afstelling gecorrigeerd worden.
Verhoogd stationair toerental kan veranderd worden door de aanslagschroef op de carburateur wat terug te draaien.
Wel fijn dat er verbetering merkbaar is.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Maarten,
Origineel kan je de contactpunten afstellen: hoe ver hij opent
En je kan het ontstekingsTIJDSTIP afstellen: wanneer hij opent.
Bij de GSA zijn de punten vervangen door een elektronische ontsteking. Het tijdstip moet nog steeds wel worden afgesteld.
Dat doe je met de stroboscoop en de gradenboog bij een bepaald toerental.
Is dit niet gecontroleerd bij de 10k beurt?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Heren hartelijk dank voor het advies, tijdens de 10K beurt is dit niet gebeurd maar kwamen ook wat tijd te kort voor alles. Mijn GS heeft een ontsteking module van een GSA dus punten stellen is niet nodig maar de het onstekings tijdstip blijkbaar dus wel, dit wist ik eerlijk gezegd niet zo leer je elke keer weer bij.
@Dirk ik ben twee complete dagen op de Citromobile aanwezig en als je wil helpen het ontsteking tijdstip af te stellen heel graag! Ik kan ook wel even naar je huis komen, scheelt jou weer spullen meenemen naar Vijfhuizen
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het ontstekingstijdstip stel je één keer af en daarna hoef je er in principe nooit meer naar te kijken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Theoretisch zou je voor het àllerbeste resultaat de centrifugaal- en vacuumvervroeging van een 1220-verdeler in die G13-ECO-verdeler moeten zetten, dan heb je ook nog de juiste vervroegingskrommes voor je motor
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
waterman schreef:Het ontstekingstijdstip stel je één keer af en daarna hoef je er in principe nooit meer naar te kijken.
Het is dus niet vreemd dat ik niet op de hoogte was dat je dit moet controleren, was in de veronderstelling met de elektronische ontsteking van een GSA dat is verder onderhoudsvrij is.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Is inderdaad onderhoudsvrij. Maar weet je zeker dat voor jou tijd de afstelling correct is gebeurd????
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Hoi Dirk, nee ik weet dat niet zeker
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Wat een laag stof zit er op dit topic terwijl de avonturen gewoon zijn doorgegaan. Vorige jaar mei aan Le Citron Presse meegedaan met de GS, daarvoor niet heel veel gedaan, behalve een beurtje gegeven. Ook van de zomer nog met de GS en volledige kampeer uitrusting naar Frankrijk geweest en alles naar volle tevredenheid. De GS heeft echt verdomt weinig aandacht gehad terwijl er wel wat punten aan zaten te komen, Moby Dick bleef zoals gewoonlijk wel zeer betrouwbaar ging steeds minder lekker rijden en de kwaaltjes bleven wat ophopen. Mijn aandacht ging vooral uit naar het grote zusje van Moby Dick de C35 camper (1978) waar ik extreem veel aan heb gegeven en ook (veel) pech mee heb gehad.
Echter in oktober was het de beurt van de GS om weer vertroeteld te worden, de eerst klus waren nieuwe dorpels. Beide buiten dorpels waren slecht en de linker binnendorpel was ook redelijk krokant. Ik kan veel klussen zelf maar lassen is daar helaas niet een van. Via Via heb ik een lasser gevonden die deze klus wel aan wilde gaan, vooral in de avond en weekend uren. Een aantal vrienden hadden al eerste gebruik gemaakt van deze lasser en waren tevreden over het resultaat. Ik heb de GS weg gebracht, de klus ging 2-3 weken duren maar had voor mijzelf al iets meer tijd geplant. Uiteindelijk kon ik de GS na 3 maanden ophalen. Paar dagen later voor de APK aangeboden en wat bleek, afkeur op het laswerk. De puntlassen zaten te ver uit elkaar, zoals je begrijpt ben ik hier heel goed misselijk van, zoals MiGS zegt: “when does the hurting stop”. Naast het laswerk zijn er nog hele andere klussen die ook aangepakt moeten worden en daar ben ik nu druk mee bezig. Onderste draagarm lager, spruitstuk, remklauw revisie, binnenste ashoes, stuurkogel en nog veel kleine dingen die je onderweg tegenkomt. Al met al moet er veel aan gedaan worden maar allemaal goed te overzien, echt zin om straks weer in de GS te kunnen rijden, ook dit jaar staat de Presse op de planning.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Hey Maarten, ik las eerder in jouw topic dat je Nankang banden had gemonteerd. Hoe bevallen/bevielen die?
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Het quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie de forumregels.
Nangkang banden zijn goedkoop, rijden best wel goed maar slijten waar je bij staat. Moet toegeven dat mijn onderste draagarm speling had wat niet meehielp met slijten van scheve banden.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Inderdaad, ik kan me herinneren dat toen je bij mij op de stoep stond, het er niet al te fraai uitzag.
En die banden ook niet!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!