Al even een proefrit gemaakt en het is echt een geweldig fijne bak. Fijn onderstel, meer gevoel in het stuur dan ik dacht en de motor doet het prima voor het gewicht. De stoelen vond ik echt top. Bij 75k is de distr.riem vervangen. Maar wat zijn nu dingen waar ik op moet letten qua elektronica, motor, eventueel andere dingen? Zijn er welbekende punten die op deze leeftijd en km stand kunnen opduiken en zijn die dingen kostbaar? Kleine mankementen zit ik niet zo mee want ik werk op een jachtwerf en alle monteurs zijn voormalige automonteurs, die helpen graag op een zaterdagochtend voor een kratje bier.
Het zal meer een gevoels kwestie zijn of de c4 goed is of niet, zitten de onderhouds boekjes er bij en welk jaar is de distributie vervangen en is dit met of zonder waterpomp gebeurt?.
Verder opletten of er geen olie lekt en de koelvloeistof op pijl is en blijft.
Het zijn verder prima auto’s als ze goed onderhouden zijn.
Wat wel eens voorkomt is dat de hoogte regeling van de koplampen niet werkt dit komt door een kapot asbak lampje, als het lampje het doet werkt de hoogte regeling.
Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)
De distributieriem is bij 75.000 vervangen met de waterpomp dus dat zit voorlopig goed. Waarschijnlijk was de waterpomp niet goed meer (waarom anders dan al vervangen) en hebben ze de riem ook gelijk maar gedaan. Ik heb geen rare olielekken gezien maar koelvloeistof peil heb ik niet naar gekeken. Ik had wel een goed gevoel bij de auto. CC deed niet raar, hoogteverstelling van de koplampen deed het ook goed. Interieur was ook netjes met maar 1 kleine beschadiging.
Als de distributie wordt vervangen is het altijd wijs om de waterpomp ook te vervangen, mocht je dat niet doen is de kans op lekkage groter en moeite deze alsnog vervangen worden inclusief distributie.
Kijk ook even welke datum de distributie is vervangen deze mag niet ouder zijn dan 10 jaar, hoewel ik ze laat vervangen bij 8 jaar max.
Zoals ik al zij zijn het verder prima auto’s.
Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010
- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Een bekend euvel bij de C4 is inderdaad de cruise control (dat ie op ‘service’ schiet als je hem uitschakelt). Vaak zit het euvel in het wieltje op het stuur. Maar dat wist je al. Kijk ook even of de temperatuur links en rechts apart te regelen is. Dus links op vol heet en rechts op koud; en dan vervolgens andersom. Het wil nogal eens gebeuren dat het tandwieltje van een van de luchtkleppen (l of r) gaar is. De servo van de temperatuurregeling (het klepje) werkt dan wel, maar neemt het klepje niet mee. Gevolg: hele voeten. Of juist koud . Is overigens makkelijk te fiksen met een reparatiesetje en op
staat hoe je het moet fiksen.
Geeft je gelijk de kans om de airco goed te testen. Het vervangen van de condensor in het dashboard is geen fijne klus…
Je suis ZEN dans ma Citroën
Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.
mcmlxxiv schreef:Een bekend euvel bij de C4 is inderdaad de cruise control (dat ie op ‘service’ schiet als je hem uitschakelt). Vaak zit het euvel in het wieltje op het stuur. Maar dat wist je al.
Niet dat het aan het wieltje kan liggen. Ik had wel gelezen dat er vuil bij de schakelaars kan komen.
Ik ga nog een keer terug en zal dan de climate control goed testen. Verder las ik ook dat de achterste wiellagers eerder vervangen moeten worden dan bij andere merken.
Hmmm, 118.000 op de teller en al 2 eigenaars gehad. Dat stemt me niet echt positief moet ik zeggen. Als het een probleemloze auto is verwisselt ie niet zo snel van eigenaar. Kan ook een andere reden hebben maar het maant tot voorzichtigheid.
Is dus in dertien jaar maar één keer van eigenaar gewisseld. Dat zou je juist erg positief moeten stemmen zou ik zeggen.
Overigens staat de mijne (een 1.4 op LPG) nu op 220000 km en ik herken geen enkele van de genoemde probleempjes, wat mij betreft afgezien van normale slijtage en veroudering een probleemloze auto. Ik heb hem in 2008 nieuw gekocht, in 2012 ingeruild en in 2017 weer teruggekocht.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Wat betreft die achterste wiellagers die eerder vervangen zouden moeten worden dan bij andere merken…
Ik kan jou uit ervaring vertellen dat dit eigenlijk enkel en alleen ligt door slechte montage van de remblokken waardoor het remsysteem achteraan gloeiend heet wordt waardoor ook de wiellagers sneuvelen!!
Met slechte montage van de remblokken bedoel ik dan dat veelal het reinigen van de vlakjes onder de anti-rammelplaatjes gewoonweg niet wordt uitgevoerd door luiheid, geldbejag of louter omdat men blijkbaar niet beseft hoe belangrijk de remwerking is…
Uiteindelijk gaan de remblokjes dan heel snel gaan verslijten, verbranden/verglazen en eventueel zelfs afbrokkelen waardoor zeer snel het wiellager ook de geest gaat geven door extreme hitte! Het vet in het wiellager wordt gewoon lopend met als gevolg bij stilstand dat al het vet zich aan de onderkant van het lager bevindt en bij terug vertrekken het lager onvoldoende gesmeerd blijft met de dus gekende gevolgen van dien
De stuurkogels durven ook nog wel eens speling vertonen alsook de spoorstangen zelf aan hun scharnierpunt.
Melchior schreef:Is dus in dertien jaar maar één keer van eigenaar gewisseld. Dat zou je juist erg positief moeten stemmen zou ik zeggen.
Zo kun je het ook zien, ja.
Maandag maar eens terug gaan en wat dingen nalopen wat betreft speling en de climate control. Kan daar vast wel even op de brug zodat ik er ook even onder kan kijken.
Deze foto had ik gemist. Dat is wel erg mooi, riem en w-pomp vervangen in 2016.
Wat doen de onderste schakelaars eigenlijk? Die ster kan van alles zijn.
Met die rolknop kun je de lichtsterkte van het dashboard regelen.
Met de bovenste kun je bepaalde schermen dimmen.
En met de onderste zet je de recirculatie aan en uit.
Die rolknop is serieus handig!
Op de 2 lege plekken kun de knoppen zitten van de telefoonbediening bij een ingebouwde carkit.
Ik wil nog een paar dingen controleren maar als die in orde zijn dan gaat dit ‘m wel worden. Dit is serieus 1 van de fijnste auto’s waar ik ooit in heb gereden.
Dit gaat ‘m worden. Ik vind de kleur prachtig. Dit is de VTR+ uitvoering dus met alle toeters en bellen. Deze week de papieren tekenen, op mijn naam zetten en gaan met die banaan.
Prachtig. Veel plezier ermee. Kom ik dit fraais straks ook hier in het noorden op de weg tegen?
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’