Ik ben inmiddels 1.5 jaar in het bezit van een Citroën C3 1.4 VTI uit 2010. De auto bevalt zeer goed, maar momenteel heb ik helaas een aantal problemen waarbij ik hoop dat iemand hier mij verder kan helpen.
Het eerste probleem is een hoog toerental bij het starten van de auto indien het warm weer is buiten (+- 15 graden of warmer). Het motorblok draait dan na het starten tussen de 1500-2000 toeren en na een behoorlijke tijd zakt dit weer terug. Nu weet ik dat dit normaal gedrag is als het buiten koud is, maar het vreemde is dat het motorblok juist laag start als het koud is (+- 800 toeren) en dus hoger in de toeren draait met warm weer. Ik ben in het bezit van een ODB2-scanner en heb op het moment dat het buiten 16-18 graden was de volgende waarden waargenomen:
DTC_CNT 0
FUELSYSA CL
FUELSYSB —
LOAD_PCT 43.1%
ECT 26 graden
SHRTFT1 0.8%
LONGFT1 -0.8%
RPM 1156
VSS 0 km/h
SPARKADV -12.0 graden
IAT 16 graden
TP 18.4
O2S12 0.455 V
SHRTFT12 99.2%
LAMBDA11 0.974
O2S11 -0.070 mA
TP_B 17.6%
Wat mij hierbij opvalt is dat de LOAD_PCT waarde behoorlijk hoog is voor een stationair draaiende motor. Daarnaast heb ik ook mij twijfels over SPARKADV met -12. Na wat onderzoek begrijp ik dat de LOAD_PCT berekend wordt aan de hand van waarden vanuit de MAP-sensor. Zou het zo kunnen zijn dat deze onjuiste waarden doorgeeft?
Ik heb hieronder namelijk ook de meetresultaten van de motor toen deze wel ‘normaal’ startte, maar de LOAD_PCT is ook hier behoorlijk hoog.
DTC_CNT 0
FUELSYSA CL
FUELSYSB —
LOAD_PCT 38.4%
ECT 6 graden
SHRTFT1 0.0%
LONGFT1 -0.8%
RPM 930
VSS 0 km/h
SPARKADV 0.5 graden
IAT 6 graden
TP 17.6
O2S12 0.455 V
SHRTFT12 99.2%
LAMBDA11 0.997
O2S11 -0.012 mA
TP_B 18.0%
Het tweede probleem wat ik heb is het bevriezen van de airco(leidingen) wanneer het buiten warmer is. Dit betreft ongeveer dezelfde temperaturen als eerdergenoemd probleem. Maar ik heb geen idee of beide problemen aan elkaar gerelateerd zijn.
Vorig jaar zomer is (onder garantie) de aircopomp vervangen van mijn C3, omdat deze onvoldoende presteerde en de diagnose gesteld was dat de pomp defect was. Probleem leek toen verholpen, maar een tijdje later bleek na een langere rit van +- 50 km er weer bijna geen koeling en tevens weinig airflow te zijn. Op basis daarvan is toen de droogfilter vervangen omdat deze verzadigd zou zijn, en daarmee de flow te blokkeren. Het probleem leek destijds opgelost en in de winter heb ik er geen last van gehad, waarschijnlijk vanwege de lagere temperaturen.
De airco lijkt redelijk te werken, maar bij lage snelheid is er af en toe weinig koele lucht. Daarnaast is het standaard dat na 20-30 minuten rijden er merkbaar minder luchtopbrengst is, tot soms zelfs helemaal niks meer. De airco heeft dan ook een hoop brommend lawaai. Toen ik onder de motorkap keek zag ik dat de dikke aircoleiding met filter compleet bevroren was. Na uitschakelen van de airco ontdooide de leiding direct en kwam er ook weer lucht het interieur binnen. Het lijkt er dus op dat de leiding inclusief verdamper bevriest. Het valt mij ook op dat er nauwelijks condenswater onder de auto uitkomt, terwijl dit bij mijn vorige auto wel het geval was. Daarnaast heb ik het idee dat de aircopomp continu blijft doordraaien en niet af en toe ontkoppelt en daarna weer aanslaat. Mogelijke problemen die dit veroorzaken zouden een verstopte condenswaterafvoer kunnen zijn of sensor op de verdamper die niet meer goed de temperatuur meet. Is dit zelf te controleren en zo ja, kan iemand mij vertellen hoe ik hierbij kan komen?
Hieronder nog even een foto van de bevroren aircoleiding.
Niemand die mij hierbij kan helpen?
Hallo:
Als je motor slecht loopt staat sparkadv op -12 maar als hij goed loopt op 0.5. Dat is wel erg veel verschil tussen 1150 en 930 tpm.
Ik zou dus je Bep sensor eens nakijken, want als je timing niet klopt en je ontsteking er 12 graden naast ( sparkadv -12 = 12 graden naontsteking ? ) staat dan moet hij wel sneller lopen om hem aan de praat te houden.
Kan ook zijn dat je valse lucht aanzuigt, maar dat lijkt me niet logisch omdat het alleen optreedt bij relatief warme start.
Je meet met je OBD scanner te veel “output” van de motor, maar je wilt de “input” weten om te zien wat er fout zit.
Airco: Waarschijnlijk werkt je thermostaat van de airco binnen niet meer goed, dus wordt de airco veel te koud, en dan gaan ie buiten in de buis “verdampen, zodat die dus ook koud wordt. Controleer maar eens of je verdamper ook te koud is, ja, dan is thermostaat niet goed afgeregeld of kapot.
Kan ook zijn dat er te veel “gas” in de airco zit, dan krijg je ook rare effecten.
Een airco specialist kan je hier beter mee helpen.
To err is human, not to err is divine.
Bedankt voor je reactie! Ik ben momenteel verder aan het onderzoeken of het eventueel ook aan de krukassensor zou kunnen liggen. Maar om die waarden uit te kunnen lezen moet hij even aan de Lexia. Heb voor de zekerheid ook even bij een andere auto getest maar die lijkt qua sparkadv metingen redelijk overeen te komen.
Wat betreft de airco heb ik inmiddels uitgesloten dat het aan de condenswater afvoer kan liggen. Deze heb ik los gehad, maar hieraan is niks te zien en er druppelt ook gewoon water uit nu. Van de week zal ik kijken of ik het dashboard verder kan demonteren, om dan bij de temperatuur sensor te kunnen komen.
Helaas nog niks verder gekomen sinds de laatste post. Contact opgenomen met meerdere garages, maar die geven allemaal aan dat ze vreemd genoeg niks kunnen vinden met een Lexia zolang er geen storingscode inzit. Sensorwaarden lezen schijnt ook niet mogelijk te zijn..
Ondertussen heb ik wel de bobines en bougies gedemonteerd om deze te controleren, hierbij is mij opgevallen dat er aan de binnenkant van de steekbobines een witte poeder zit. Daarnaast bevatten alle bougies een zwarte koollaag, terwijl deze er nog geen 10-15.000km inzitten. Dit duidt toch op een motor die te rijk loopt lijkt mij, bovendien is het benzineverbruik de laatste tijd ook behoorlijk hoog. Iemand enig idee waar ik dit in zou kunnen zoeken? Ik verdenk zelf de lambda sondes, maar weet niet exact welke waardes deze normaal gesproken zouden moeten hebben. Ik heb al onderzoek gedaan op internet, maar wordt daar helaas ook niet veel wijzer van.
Gisteren een poging gedaan de map-sensor te demonteren, maar deze zit op zo’n moeilijke plek dat er eerst meer gedemonteerd moest worden. Hiervoor zal ik van de week nog een poging doen. Ik heb met een warme motor ook uitgelezen wat de waarden zijn en daarbij valt op dat de 2e lambda sonde een waarde geeft van 0.8v bij stationair draaien, de motor loopt dus te rijk. Maar de shrtft1 en longft1 wijze hier niet op met waarden van 0.0 en -0.8. Wat tijdens het rijden opvalt is dat de load_pct bij het minste gas geven al naar 100% belasting schiet. Daarnaast viel op dat de waarde van de 2e lambda sonde bij het uitlaten rollen van de auto terugvalt naar 0.0v.
Eigenlijk ben ik nu opzoek naar iemand die ook een 1.4vti heeft en in het bezit is van een obd2-lezer die de waarden van een warme motor uit zou kunnen lezen (bij stationair draaien). Dan zou ik deze kunnen vergelijken. Is er hier toevallig iemand die hiertoe de mogelijkheid heeft?
O.K., ik rijdt geen 1.4 vti maar een 1.6 vti, maar behalve de cilinderinhoud is dat hetzelfde. Even gemeten ( was nog onderweg):
Mijn sensor waarden liggen ook tussen de 0.7 en 0.8, en daalt naar 0 als je gas loslaat. Dat is dus een weideband 02 sensor, de waarden lijken me normaal. Heeft dus weinig met te rijk te maken.
Dat je “load pct” d.w.z. belastingspvrcentage bij het minste gas naar 100% loopt is NIET normaal: Dat doet de mijne alleen als je echt volgas geeft. Bij stationair lopen ligt dat rond de 25-30%, en als ik 120 rijdt in de 5 nog onder de 50% ( bij 3700 tpm ongeveer) . Ja, als je volgas geeft, of bijna volgas dan gaat ie naar 100%. Bij stationair lopen kan ik niet naar 100%, want als je het pedaal aanraakt stijgt de waarde een tien procent en loopt je toerental op tot 5000.
Kijk een naar de “status”: Als je motor in CL loopt is dan de “controlled mode”, als hij in OL mode loopt dan loopt ie in een noodloopprogramma.
Kijk ook eens naar de motortemperatuur: Normaliter schommelt deze tussen de 95 en 102 graden of zo, maar als je motor in een noodloopprogramma gaat of een grote abnormaliteit ziet dan koelt bij de motor af tot 70-80 graden ( met de gestuurde thermostaat!).
Als er geen fouten zijn en de motor loopt niet goed dat zijn er geen bekende fouten MAAR kan het motormanagement er niks van bakken. Dat kan door een sensor die defect is, maar ook door een mechanisch probleem ( bijvoorbeeld met de “vans” of de nokkenasverstelling).
Heb je de laatste tijd misschien iets losgemaakt/gerepareerd net voordat de problemen begonnen?
To err is human, not to err is divine.
Nogmaals dank voor je reactie! De lambdasonde lijkt wat dat betreft dus in orde, dan kan ik die in ieder geval uitsluiten van mogelijke oorzaken. Als ik bij stationair draaien een dot gas geef springt de load direct naar 100%, wat dat betreft lijkt dit wel af te wijken dus. Mogelijk geeft de MAP-sensor verkeerde waarden door, maar helaas kan ik deze niet uitlezen met de OBD2-lezer.
De motor start in OL-mode en schakelt na een tijdje automatisch over naar CL-mode, dit lijkt mij juist. Als ik vervolgens gas geef springt hij wel weer naar OL-systeem en wisselt dit dan weer af naar CL. Dit gebeurt continu als je het gaspedaal aanraakt. Ik weet niet of dit normaal gedrag is? Wat het gasgeven betreft viel mij vanavond nog iets op. Als de ik de waarden uitlees op het moment dat de auto UIT staat, geeft de gaskleppositie een waarde van 70% aan. Maar springt binnen de kortste keren van 20.4, naar 33.7, 33.3 en 19.6. Dit gebeurt op zowel de waarde TP als TP_B. Even later nogmaals getest met een motor die uitstaat en toen varieerde hij van 71.4, naar 71.8, 71.4, 11.0, 19.6, 20 en 19.6%. Dit lijkt mij niet de bedoeling. Zou de gaskleppositiesensor wellicht defect zijn?
Wat betreft de motortemperatuur lijkt deze goed te zijn. De temperatuur loopt op tot max 107-108 graden en daarna slaat de koelventilator aan, dan koelt deze terug tot 90-95 graden en slaat dan weer af. Ik heb de laatste tijd niks losgehaald, of in ieder geval niet voordat de problemen begonnen.
Starten in OL mode, dat had ik nog niet gezien. Wisselen van CL naar OL zonder foutmelding wil zeggen dat je computer “het niet begrijpt”.
Ik denk dat je “gaspedaal” defect is: Die TP en TP_B waarden zijn van je gaspedaal, ( niet van je gasklep zelf denk ik zo) die heeft 2 “meters” die vergeleken worden om te controleren of dat ding defect is. Je gasklep werkt met een stappenmotor achter een stappenmotorcontroller, die geeft maar een “waarde”.
Waarom: Dat je gaspedaalpositie 70% is bij stilstaande motor lijkt me raar. Als je gaspedaal positie niet in relatie is met je MAP waarden raakt je injectiecomputer de slag kwijt, ook al lijken beide waarden ok.
Als je motortemperatuur hoog blijft ( waarden zijn OK), dan wil dat zeggen dat de “computer” normale uitlaasgaswaarden voorspelt en meet. Anders zet hij ook de ventilatoren vrijwel permanent aan om de kat te koelen en daalt de motortemperatuur totdat de thermostaat ingrijpt. Maar dat is niet het geval: Dus waarschijnlijk geen probleem in ontsteking of injectie cyclus.
Op je gaspedaal zit een stekker met 4 of 6 aansluitingen, je kunt die doormeten met een ohmmeter, want het zijn “potmeters” ( potentiometers) die erin zitten, dat zijn variabele weerstanden afhankelijk van de gaspedaalpositie. Ik weet alleen niet welke pennen wat weergeven.
Wat wel werkt: Met een LEXIA/diagbox kun je de exacte waarden van het gaspedaal uitlezen.
To err is human, not to err is divine.
Inmiddels een paar dagen verder, maar ik nog het één en ander uitgezocht. Ik heb de waarden van het gaspedaal en gasklephuis nog niet door kunnen meten, maar heb wel geconstateerd dat het gasklephuis een enorm hoog piepgeluid maakt. Daarnaast slaat het gasklephuis soms, waardoor ik het vermoeden krijg dat ik in die richting moet gaan zoeken. Van de week tevens bij de garage geweest voor het uitlezen met de Diagbox, hieruit kon als enigste worden geconstateerd dat er een storing in de sensor van de inlaattemperatuur heeft gezeten. De exacte waarden zijn niet uitgelezen helaas. Aangezien de inlaattemperatuur via de MAP-sensor wordt gemeten heb ik eerst de neiging om deze maar eens te gaan vervangen. Het gasklephuis is moeilijk te bereiken en kost gelijk een stuk meer dan een MAP-sensor.
Nog even over hoe de EP motor werkt: In de VTI versies heb je “VANOS” van BMW in de PSA variant: d.w.z. een variable inlaatklepsturing die in principe de gasklep overbodig maakt: Je gaspedaal bedient via de computer de “setting” van de Vanos/VTI ( variable kleptiming en lift) . Alleen als je een fout in dat systeem hebt wordt je gasklep gebruikt, d.w.z. dan wordt de vanos vastgezet en de gasklep gebruikt om het luchtdebiet te regelen. Als je gasklep dus “werkt” zit er fout in de “vans” d.w.z de nokkenasverstelling met de grote motor een de inlaatnokkenassen. Ik zou toch nog eens wat extra analyse doen ( misschien eens naar echte een Citroen/PSA specialist of dealer die een Lexia/Diagbox goed kan gebruiken? Met een Lexia kun je zien hoe de inlaatklepsturing staat. ( misschien kan dat in EOBD ook, maar mijn lezer kan dat niet).
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Kleine edit, de gasklep beweegt juist wel mee!! Alleen zal deze altijd een fractie verder open staan dan de motor nodig heeft. Hij beweegt alleen mee als backup. Dus laat je niet misleiden door een bewegende klep, zorg dat je goede diagnose stelt voor je vervangt.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Bedankt voor jullie reacties! Het blijkt toch wel een redelijk complex systeem te zijn allemaal. Op https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti heb ik meer informatie gevonden met betrekking tot de VTi motorblokken. Hierin wordt ook vertelt dat de MAP-sensor in principe geen relevante informatie doorgeeft, omdat zoals 2cvMaarten al zei, de gasklep altijd wat verder opstaat dan noodzakelijk is. Mogelijk zouden de solenoids ook nog vervuild kunnen zijn, maar aangezien daar een O-ring opzit vind ik het een slecht idee deze even te (de)-monteren om te kijken of hier mogelijk iets mee aan de hand is. Als ik daarna met een olielekkage kom te zitten, ben ik nog niks opgeschoten.
Ik heb al heel wat Citroën garages hier in het Noorden gebeld, maar “zolang er geen storingscode in zit, wordt het moeilijk zoeken” is in bijna alle gevallen het antwoord. Ik verbaas mij hier nogal over. Hebben jullie wellicht suggesties wie verstand heeft van dit type motorblok en mij zou kunnen helpen met een juiste diagnose?
Vanavond toch maar even de MAP-sensor met veel moeite gedemonteerd. Er zat een klein beetje olie op, dus deze heb ik voor zover mogelijk schoongemaakt en teruggeplaatst. De waarde LOAD_PCT schiet nu niet meer naar 100% als ik gas geef, dus dit lijkt al iets beter. Helaas is het probleem daarmee nog steeds niet opgelost.
Het vreemde is dat de waarden van de voorste lambda/air-fuel sensor en de tweede lambda niet overeen lijken te komen. De 1e sonde geeft namelijk continu bij stationair draaien (warme motor) een signaal rond de 1V. Dit zou bij een AF-sonde betekenen dat de motor draait met een perfect mengsel. Echter wordt dit niet door de 2e lambdasonde gemeten, die geeft namelijk 0.7V aan, wat betekent dat de motor te rijk draait. Zou de 1e AF-sonde wellicht defect wezen? @Citroensmgz vertoont deze bij jou hetzelfde gedrag?
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Door de auto aan de 4 gastester te hangen en aan de hand van de fuel trims kun je hier diagnose stellen.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
SvenL schreef:Vanavond toch maar even de MAP-sensor met veel moeite gedemonteerd. Er zat een klein beetje olie op, dus deze heb ik voor zover mogelijk schoongemaakt en teruggeplaatst. De waarde LOAD_PCT schiet nu niet meer naar 100% als ik gas geef, dus dit lijkt al iets beter. Helaas is het probleem daarmee nog steeds niet opgelost.
Het vreemde is dat de waarden van de voorste lambda/air-fuel sensor en de tweede lambda niet overeen lijken te komen. De 1e sonde geeft namelijk continu bij stationair draaien (warme motor) een signaal rond de 1V. Dit zou bij een AF-sonde betekenen dat de motor draait met een perfect mengsel. Echter wordt dit niet door de 2e lambdasonde gemeten, die geeft namelijk 0.7V aan, wat betekent dat de motor te rijk draait. Zou de 1e AF-sonde wellicht defect wezen? @Citroensmgz vertoont deze bij jou hetzelfde gedrag?
Ik heb even gekeken: Mijn waarde van de 1e sensor geeft 1 aan, met als verklaring dat dit de “lambda” waarde is, NIET de spanning van de sensor. Ik dacht ook dat de eerste sensor een “gewone” was, die geeft dus altijd ongeveer 1 aan.
De tweede Lambda sonde is zeker een wideband: Die schommelt bij mij rond de 0.7 volt, dat is niet vreemd, en die 0.7 volt is vrijwel gelijk aan lambda=1.
Ik heb bij mij ook eens naar TP en TP_B gekeken: Die zijn vrijwel gelijk, wijkt maximaal 1 procent af. En de waarden bewegen heel mooi mee met de positie van de rechter voet.
To err is human, not to err is divine.