Bij mijn 1.4 van 2003 (partner) voelt de reactie van de motor op het gaspedaal behoorlijk vaag.
Onder de motorkap kijkende ontdek ik dat de gaskabel niet direct op het gasklephuis zit maar op een of andere potmeter elders in de motorruimte.
Het net of je niet kan rijden, bij koppeling intrappen om te schakelen zakt het toerental niet direct maar een seconde later.
Ik ga er nu in principe bijna mee leren rijden maar dat is volgens mij de bedoeling niet.
Of is het normaal bij dit systeem omdat het zo indirect werkt?
Ik heb de wagen vanaf december jongstleden en hij heeft het al vanaf het begin.
Gr. Wim.
Iets soortgelijks hadden wij met een Picasso.
Die had trouwens wel een rechtstreeks bediende gasklep.
Met een firmware update door de dealer is dat grotendeels verholpen.
Met de “drive by wire” zou het gas loslaten wel gelijk goed moeten gaan.
Gas geven kan even een vertraging opleveren omdat het ideale mengsel gemeten en berekend moet worden kan ik me zo voorstellen.
Maar een volle seconde achterlopen lijkt mij wel wat veel.
Ik zou eerst even nagaan of verbinding van die potmeter met gaskabel helemaal soepel loopt (maar dat heb je waarschijnlijk al gedaan) en evt een afspraak maken met een Citroendealer of ze een update willen doen.
Ik ken het probleem en het rijdt inderdaad niet fijn.
Vooral dat na-ijlen met optrekken maakt nogal een knullige indruk…
Oke, ik zal eens vragen bij de dealer of ze een update in huis hebben voor zo’n oude wagen.(2003)
Gr. Wim.
@Hans, klopt helemaal. Mijn ‘06 Xsra P doet het ook. Bij benzine net iets minder dan op gas. En ja, het klinkt heel knullig… Maar die update laat ik aan me voorbij gaan. Gisteren een laadpaal in de tuin gezet. De volgende stap laat zich raden…
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
uuuhm, gokje:
Schijnen erg goedkoop te zijn de laatste tijd…
Bijna goed. Wij hebben een dak vol zonnepanelen en gaan voor elektrisch. We leveren continue elektriciteit terug. Ons gaskarretje is nu 13 jaar oud, motorisch 100% in orde maar vorig jaar viel er een gat in een kokerbalk. En dáár hou ik niet van. Met het oog op einde-salderen en vrijstelling van MRB gaan we voor een niet nader te noemen Japanner die verdacht veel lijkt op een Nissan Leaf
Gratis laden want het ding staat overdag aan huis. En nee, ik hou niet van Japans Design.
Ik neem nog informeel afscheid van het forum tzt.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006