Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 06-12-2010
- C3 1.6 Exclusive
Dag allemaal, na me ooit hier te hebben geregistreerd voor de C3 van mijn vrouw, begint het bij mij ook te kriebelen om een Citroën te kopen. Dan wel een ds4 of misschien zelfs een ds5.
Het viel me op dat alle motoren 1.6 thp zijn en dat er 3 versies van naar voren komen (benzine). De 122pk lijkt mij echt te weinig, 155 klinkt al beter en dan zie ik nog 200pk. Dan zat ik te kijken op Autoweek en viel het me op dat de 155pk versie minder toeren maakt bij 120 dan de 200pk ?
Welke van de motoren is het meest betrouwbaar ? Ik rijd nu Seat Leon 1.4 TSI welke gechipt is naar rond de 150pk. Daar is me snel genoeg. Heel veel km maak ik niet en ik ben dol op luxe en gadgets, mooie vormgeving en toch wel praktische zaken als redelijke kofferruimte, trekhaak, 5 dus, climate control, cruise control, automatische ruitenwissers, verlichting automatisch etc.
Kunnen jullie me tips geven ?
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Geen van de genoemde motoren worden geroemd om hun betrouwbaarheid. De 1.6 VTI, die van 120 pk is nog wel enigszins ok. De turbo blokken van 155/200 pk zou ik zelf nooit kopen. Gebruik de zoekfunctie op “thp” maar eens…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Inmiddels heb ik de 2e DS4 met THP motor. Mijn eerste DS 4, model 2011 met 200 pk en nu een DS4 met 210 pk. Met de 200 heb ik nooit problemen gehad van 25000 t/m 80000 en nu met de 2016 van 15000 t/m 43000 ook nog niet. Ik heb geen ervaren als er echt veel km op komen te staan, maar mijn bevindingen tot heden zijn prima.
Met de 210 heb ik geen olieverbruik, hij krijgt ieder jaar een beurt, nieuwe olie en reinigingsmiddel. De 200 verbruikte wel een beetje olie, maar was minimaal.
De toeren is misschien wel een dingetje, in de 6e versnelling maakt hij ongeveer 3000 toeren bij 125 km/u, maar geluid in de auto is prima.Niet anders dan bij auto’s die misschien wat minder toeren maken bij die snelheid. Verder vindt ik dat hij heel veel trekkracht heeft ook bij een lager toerental, vanaf 2000 toeren. De stelling dat deze motoren meer toeren moeten maken om de vervuiling tegen te gaan heb ik nog niet ervaren. Hij komt bij mij zelden boven de 3000 toeren, ook niet met optrekken.
Wat mij betreft dus prima allemaal, maar goed misschien heb ik geluk gehad de afgelopen 6 jaar met een thp.
GSA - CX GTI - CX TRD turbo II - XM - XM Break - DS 4 thp 200 - DS 4 THP 210
Hans Vinkers schreef:Heel veel km maak ik niet en ik ben dol op luxe en gadgets, mooie vormgeving en toch wel praktische zaken als redelijke kofferruimte, trekhaak, 5 dus, climate control, cruise control, automatische ruitenwissers, verlichting automatisch etc.
Kunnen jullie me tips geven ?
Met een THP motor is niets mis bij goed gebruik. Zeker de 210 en 272 Pk versie niet. De 156 Pk versie na goed uitgevoerde modificatie, latere modellen zijn beter.
Maak je weinig kilometers en vooral korte dan zou ik er niet aan beginnen.
Een kennis van mij heeft de “beruchte” 156 Pk versie in zijn DS3. Heeft er nog nooit problemen mee gehad. Maar hij heeft ook de “luxe” dat hij met snelheden van 200 Km/h naar zijn werk kan.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Mijn grootouders hebben de THP 156 in een c4 picasso uit 2011 en maken veel korte ritjes. Die was na een ton aan revisie toe omdat het olieverbruik de spuigaten uit liep… Rijdt wel erg lekker, op de EGS-bak na dan.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Feije schreef:Mijn grootouders hebben de THP 156 in een c4 picasso uit 2011 en maken veel korte ritjes. Die was na een ton aan revisie toe omdat het olieverbruik de spuigaten uit liep… Rijdt wel erg lekker, op de EGS-bak na dan.
Die kritiek op de EGS bak, ik rij al 8jaar met veel genoegen en comfortabel, deze bak en e hdi motor van mijn C4 2011.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dat is fijn om te horen, maar die laatste zin ging over mijn beleving en eerlijk gezegd was die gewoon ruk. Compleet onvergelijkbaar met een automaat met koppelomvormer en ik zou liever zelf schakelen. Al helpt het natuurlijk ook niet mee dat ik sowieso graag zelf schakel . Maargoed, uiteindelijk blijft dat toch een eindeloze discussie en gaat het niet zozeer over de motor zelf
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 557
Geregistreerd: 14-12-2011
- DS 4 THP 155 EGS So Chic
Gepost: 04 juli 2017 09:30 PM [ Melding ] [ # 1 ]
Eigenlijk moet je alle 4-cilinder THP motoren mijden als de pest. De problemen zijn nooit echt opgelost en op enige coulance hoef je ook niet te rekenen.
Zie draadje THP motor Citroën