Ik heb vandaag mijn DSuper apk laten keuren.
Alles was prima, behalve de voorband rv en achterband ra.
Ik heb op dit moment Vredestijn 185/80r15 rondom.
Nu heb ik het hele topic “Banden ‘A’ alternatieven” doorgelezen, en ik heb nog steeds geen idee.
Is het handig de goede achterband naar voren te verplaatsen en achter nieuwe banden te monteren? Of liever andersom? En is achter de betere maat 165/80r15, of beter 155/80?
Excuus voor deze ‘noob’-vragen, maar ik ben geen bandenexpert. Zou dankbaar zijn voor advies. Ik wil liever niet meer dan 100-120 euro per band uitgeven.
Bedankt!
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goede banden altijd voor.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Meestal worden de beste banden voor gemonteerd omdat de voorbanden meer slijten dan de achterbanden.
Echter uit veiligheidsoverwegingen wordt geadviseerd om de banden met het meeste profiel achter te monteren.
Groeten van Henk uit Steenwijk.
De beste banden achter monteren.
Een auto die van voren wegglijdt is gemakkelijk te corrigeren, terwijl een auto die “de kont eruit gooit” voor de meeste huis-tuin-en-keukenchauffeurs vaak serieuze problemen oplevert.
Inderdaad , uit zuinigheid de beste banden met het meeste profiel voor , uit veiligheid de banden met het meeste profiel achter , volgens mijn bandenboer .
Ik heb begrepen dat Citroen juist bij het ontwerp van de DS, hier rekening mee heeft gehouden door achter een smallere wielbreedte aan te houden.
Hierdoor gedraagt de DS zich anders dan een standaard auto, ben even kwijt of het nu juist ontworpen was om de auto achter uit te breken omdat dat beter corrigeerbaar zou zijn. Maar er zijn genoeg experts op het forum om dat aan te vullen/ te corrigeren
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Nieuwe banden altijd achter, in een noodsituatie liever een langere remweg en een beetje onderstuur als je moet ontwijken dan dat je overstuur hebt.
Ik raak een object liever met de neus (kreukelzone) dan met de deur
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Ik zou zelf voor de beste band voor gaan. Een DS wil heel graag recht uit en breekt eigenlijk nooit achter uit.
Bij twijfel vier nieuwe banden en niet zo krenterig zijn
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
behalve de injectiemodellen heeft elke DS achter smallere banden dan voor. Wissel voor met achter is daarom geen optie.
165/15 achter en 185/80 15 voor is voor de derde neus meestal prima. Oudere neuzen op 155 en 180.
Ik zou voor altijd XVs van Michelin monteren. By far de band voor de DS hoewel meerdere mensen tevreden zijn over de retro versie van die band. Waarschijnlijk goedkoop op Citromobiel!
Achter iets met 165 15. Maakt niet uit. De XZX van Michelin is duur maar ging bij mij 120.000 km mee en reed perfect.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Apprentice schreef:De beste banden achter monteren.
Een auto die van voren wegglijdt is gemakkelijk te corrigeren, terwijl een auto die “de kont eruit gooit” voor de meeste huis-tuin-en-keukenchauffeurs vaak serieuze problemen oplevert.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar hoe wil je onderstuur corrigeren dan? Als je overstuur krijgt kun je hem nog proberen op te vangen, maar bij onderstuur ben je toch compleet machteloos?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Onderstuur bij de DS: gas loslaten niet remmen en sturen. Gaat bijna altijd goed. En je voelt dat aankomen. Een Overstuur auto verrast je en corrigeren is dan bijna onmogelijk tenzij je op een parkeerterrein rijdt…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
bogaard77 schreef:Onderstuur bij de DS: gas loslaten niet remmen en sturen. Gaat bijna altijd goed. En je voelt dat aankomen.
Maar daarmee ben je er niet altijd. Als je domweg te veel snelheid hebt houdt het bij onderstuur echt op en kun je overstuur (met geluk en/of de juiste skills) nog steeds in de hand houden. Al ontken ik zeker niet dat een onderstuurde auto een veel veiliger weggedrag heeft dan een overstuurde auto.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Feije schreef:Apprentice schreef:De beste banden achter monteren.
Een auto die van voren wegglijdt is gemakkelijk te corrigeren, terwijl een auto die “de kont eruit gooit” voor de meeste huis-tuin-en-keukenchauffeurs vaak serieuze problemen oplevert.Ik begrijp wat je bedoelt, maar hoe wil je onderstuur corrigeren dan? Als je overstuur krijgt kun je hem nog proberen op te vangen, maar bij onderstuur ben je toch compleet machteloos?
Nooit Ds gereden zeker?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dat maakt toch helemaal niet uit? Dit gaat me puur om de basics van onderstuur corrigeren. Of wou je beweren dat een DS nooit onderstuur krijgt?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou bijna zeggen *zucht* maar dat is niet aardig. Dus: Natuurlijk krijgt een ds onderstuur. Enorm zelfs. Maar het is ook een auto die zich juist goed laat corrigeren bij onderstuur. Om dat te weten moet je met een ds rijden en geen boekjes lezen. Het werkt precies zoals Bogaard schreef: gas LOS. NIET remmen. Sturen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste