Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Duidelijk . Dan nog komt er natuurlijk een punt waarop dat niet meer werkt (en daar doelde ik ook op), maar als ik het goed begrijp zit je bij de DS dan op een punt waarop je je sowieso af moet vragen waar je mee bezig bent
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Dat geldt toch voor elke auto?
Wim,
Disciplus Simplex
Waar plaats je nu de beste banden?
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Achter is het veiligst, maar bij een DS heb je alleen maar keus als je injectie hebt.
wimb schreef:Dat geldt toch voor elke auto?
Zoals ik het begrijp blijft een DS nog heel lang corrigeerbaar voordat je op dat punt zit en zul je het bij je volle verstand dus nooit bereiken, maar bij een minder voorspelbare auto lijkt dat me niet per se het geval. Bovendien hangt het nogal van de omstandigheden af. Zeker als je sneeuw of ijs hebt bijvoorbeeld, maar dan is het natuurlijk altijd opletten geblazen. Ik heb in de sneeuw wel eens gehad dat ik stapvoets op een rotonde rechtdoor gleed…toen kwamen er winterbanden onder!
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Feije schreef:Achter is het veiligst, maar bij een DS heb je alleen maar keus als je injectie hebt.
Dat is dus NIET correct! Ook op een dspecial of ander carbu model kunnen 4 185/15 banden mits de achterschermen genoeg ruimte bieden aan de onderste rand.
Lees nog eens bv voor je iets plaatst
koffiezetapparaat schreef:....mijn DSuper…
..... Vredestijn 185/80r15 rondom. !
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Er zijn meer mensen die mij eigenwijs noemen maar ik denk toch echt dat je bij een Ds het best af bent met de meeste grip voor.
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Feije schreef:Zoals ik het begrijp blijft een DS nog heel lang corrigeerbaar voordat je op dat punt zit en zul je het bij je volle verstand dus nooit bereiken, maar bij een minder voorspelbare auto lijkt dat me niet per se het geval.
Ik heb in heel veel auto’s gereden en een ‘minder voorspelbare’ auto is niets anders als een gaar hok zoals je ze in Oost Europa of Zuid Amerika tegenkomt. Flintstone auto’s die hier niet door de APK komen.
Zelfs mijn Jag met overpowered motor en achterwielaandrijving is niet ‘minder voorspelbaar’; ik weet heel goed wanneer ik richting de limieten ga. Het is een kwestie van de techniek aanvoelen in plaats van er op vertrouwen.
Wim,
Disciplus Simplex
Leuk om te zien welke wending zo’n thread kan nemen!
Bedankt voor de reacties. De goede 185/80r15 gaat naar voren (is overigens een prima band, goede spullen niet weggooien vind ik niet krenterig), en voor achter heb ik - obv het advies van bogaard77 - twee nieuwe Michelin XZX besteld.
Bedankt voor de tips.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
@Wim: Maar wat is dan nog het verschil tussen een DS en een doorsnee auto? Gewoon dat hij niet uitbreekt?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Ik snap je vraag niet. Jij had het over minder voorspelbare auto’s en ik stel dat elke auto, mits goed onderhouden en mits je feeling met de techniek houdt, voorspelbaar is. Zelfs zoiets afgrijselijks als een Wagon R+.
Waarschijnlijk bedoel je dat de limiet bij een DS veel verder ligt, maar dat heeft niets met voorspelbaarheid te maken.
Wim,
Disciplus Simplex
waterman schreef:
Dat is dus NIET correct! Ook op een dspecial of ander carbu model kunnen 4 185/15 banden mits de achterschermen genoeg ruimte bieden aan de onderste rand.
En als break-adept voel ik me dan verplicht om dit aan te vullen met: de break/ familiale-modellen (ook 4x 185/15 in elk geval op de 3e neus). Hoewel je met ‘ander carbu-model’ de break niet uitsluit
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
wimb schreef:Ik snap je vraag niet.
Volgens waterman laat een DS zich met onderstuur erg goed corrigeren en rijdt ze daarin anders dan een andere auto. Daaruit trok ik de conclusie dat een DS wat voorspelbaarder rijdt en dat je het onderstuur daardoor heel snel aan voelt komen, maar volgens jou is dat dus niet zozeer het verschil omdat elke fatsoenlijk onderhouden auto te voorspellen valt. Waarin is een DS dan nog beter corrigeerbaar dan een andere auto?
Ik zou dit trouwens graag eens aan den lijve ondervinden, maar dan moet ik eerst iemand vinden die een DS heeft waarmee ik wel ff met onderstuur door een bocht heen mag jakkeren
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Feije schreef:Achter is het veiligst, maar bij een DS heb je alleen maar keus als je injectie hebt.
wimb schreef:Dat geldt toch voor elke auto?
Zoals ik het begrijp blijft een DS nog heel lang corrigeerbaar voordat je op dat punt zit en zul je het bij je volle verstand dus nooit bereiken, maar bij een minder voorspelbare auto lijkt dat me niet per se het geval. Bovendien hangt het nogal van de omstandigheden af. Zeker als je sneeuw of ijs hebt bijvoorbeeld, maar dan is het natuurlijk altijd opletten geblazen. Ik heb in de sneeuw wel eens gehad dat ik stapvoets op een rotonde rechtdoor gleed…toen kwamen er winterbanden onder!
Ik heb in de jaren 70 voor mijn werk DS gereden en in de winter vond ik dat de fijnste auto die ik heb gehad, ook met ijzel. De DS heeft 2/3 van het gewicht op de voorwielen en dat is met gladheid een voordeel.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
wimb schreef:Ik snap je vraag niet. Jij had het over minder voorspelbare auto’s en ik stel dat elke auto, mits goed onderhouden en mits je feeling met de techniek houdt, voorspelbaar is.
We hebben het niet over de voorspelbaarheid wanneer je leuk bochtjes aan het rijden bent, hè? Het gaat niet over het corrigeren van overstuur of onderstuur.
De vraag is welke wielen het eerste blokkeren als je in een reflex vol op de remmen gaat. Zijn het de achterwielen? Dan sta je binnen een halve seconde achterstevoren. Zijn het je voorwielen? Dan glij je rechtdoor en heb je weer controle als je voet van de rem gaat.
Een goede chauffeur kan inderdaad in die halve seconde corrigeren. Daar heb je wel wat ervaring voor nodig en valt niet in de categorie “heel lang corrigeerbaar.”
Het is wel zo, dat wanneer je banden zó slecht zijn dat er kans is op een klapband, dat ik die band achter zou leggen, maar dat is volgens mij een andere discussie
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi