3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Banden - bij voorbaat excuus…
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3236
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 25 april 2019 08:52 AM
  [ # 31 ]

Klopt Ree. De topicstarter wil alleen maar weten wat slim is om met zijn banden te doen.
Daar komt vervolgens het fenomeen over- en onderstuur van andere modellen bij.
En zoals je terecht schrijft is het gedrag van de auto in een onverwachte situatie weer een heel andere discussie waar banden maar gedeeltelijk van invloed zijn.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 april 2019 08:58 AM
  [ # 32 ]
DS23IE pallas schreef:

Waar plaats je nu de beste banden?

Op de voor as.

Een DS is niet zo heel gevoelig voor achter uitbreken als daar de wielen zouden blokkeren. Dat komt ook omdat de remkracht bij een DS heel erg goed verdeeld wordt al naar gelang de belading.

De TS heeft een goede beslissing genomen.  Klaar.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 25 april 2019 09:18 AM
  [ # 33 ]

Ikzelf kies ook voor de beste banden op de vooras en een all-risk verzekering Smile

Onder normale omstandigheden heb je het meeste plezier van goede banden aan de voorkant.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 april 2019 04:31 PM
  [ # 34 ]

Het nadeel is wel dat de achterbanden nagenoeg niet slijten, blijven er nieuw uit zien maar verliezen wel grip, worden harder en drogen mogelijk uit.

Als je de voorbanden in een paar jaar netjes op rijdt lijkt mij het geen probleem om jong gebruikte banden vanaf achter naar voren te leggen en het verse rubber achter.

Wat verstandig is zal er ook aan liggen hoeveel je rijdt en wat je rijstijl is. Rijdt je nog geen 1000 km per jaar alleen maar rustig rond met de DS dan zal je na x aantal jaren toch de banden rondom moeten vervangen ondanks dat het profiel nog prima is.

Ik heb het hier natuurlijk even over de situatie met rondom dezelfde banden zoals origineel op injectie of soms ook later op andere modellen gemonteerd.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 april 2019 04:46 PM
  [ # 35 ]
Arjan Verkade schreef:

Het nadeel is wel dat de achterbanden nagenoeg niet slijten, blijven er nieuw uit zien maar verliezen wel grip

wie zegt dat?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 april 2019 04:54 PM
  [ # 36 ]

Lijkt mij onvermijdelijk met rubber?

Mijn DS reserve band bijvoorbeeld is nieuw 100% profiel, maar het rubber is gewoon erg hard. (Om maar niet te spreken over de 30 jaar oude MXL onder de kap van de CX, die is keihard, ga ik nooit op rijden)
Ik heb het ook gehad met oude TRXen, nog veel profiel maar gewoon weinig grip, dus vervangen.

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 25 april 2019 05:54 PM
  [ # 37 ]

Ik heb aan den lijve mogen ondervinden wat oud maar mooi uitziend rubber op de achterwielen kan doen. IK had ze eventjes voor nood gemonteerd.
Bij het met normale snelheid insturen van de inrit naar de snelweg stond ik zonder waarschuwing precies 180 graden gedraaid, ondanks tegenstuur, gelukkig wel nog op de rijbaan en neus aan neus met de achterligger, geen schade.

Ik heb deze bocht met de nieuwe banden met hogere snelheid gereden, geen centje pijn. Het rubber verliest soeplesse en “plakt” niet goed meer.
Dus als je weinig rijdt loert het gevaar dat het rubber te oud wordt. En dat geldt vnml voor de achterbanden. Die naar voren plaatsen lijkt me riskant. Als je een DS tot aan de grens wil rijden qua voorbanden zijn ze ten eerste snel versleten en ten tweede is het geen doen om steeds met zware slagzij te rijden, want dat gebeurt voordat de voortrein uitbreekt. En er is een relatief groot traject waarin er onderstuur is. Zelfs in sneeuw is het me eig nooit gelukt om achter te laten uitbreken.

Gewoon veel rijden met de DS, dan slijten de banden voordat ze oud zijn en kun je ze vervangen zonder dat verplaatsen aan de orde komt.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17394
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 25 april 2019 08:52 PM
  [ # 38 ]
waterman schreef:
Arjan Verkade schreef:

Het nadeel is wel dat de achterbanden nagenoeg niet slijten, blijven er nieuw uit zien maar verliezen wel grip

wie zegt dat?

Dat kan ik ook zeggen, uit ervaring met oude CX-banden: profiel als nieuw, geen droogtescheuren, maar volledig uitgehard. Dat remt niet prettig…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4910
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 25 april 2019 08:58 PM
  [ # 39 ]

Dat is wel een puntje, het rubber dat veroudert. Ik heb bij de MX5 de banden vervangen ondanks nog wel 80% profiel, omdat ze duidelijk grip hadden verloren.

Maar als je ergens gevoel mee hebt is het wel een motorfiets, omdat die je ogenblikkelijk waarschuwd en omdat je een minimale slip voelt. En op mijn 62 jaar oude Norton zitten de banden die er 53 jaar geleden ook al om zaten en ik ga gewoon plat door een bocht.

Het rubber moet door de jaren heen ingrijpend zijn veranderd, deze banden hebben ook helemaal geen droogtescheurtjes en voelen zacht op het loopvlak.

Ik zeg: lekzakken, doet dat een belletje rinkelen?

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4910
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 25 april 2019 09:22 PM
  [ # 40 ]

Ik zag afgelopen maandag op een beurs een Magirus staan, ex BB van het bouwjaar 1952, met de originele banden er nog onder, 67 jaar oud en niks aan te zien.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 30 april 2019 09:36 AM
  [ # 41 ]

ik had ca 30 jaar oude Michelins onder mn HY (gebruikt gekocht)  en die begonnen wel erg te piepen in de bochten. Hollywood-banden noemde ik ze.
merkte dat ik tijdens een hoosbui duidelijk zeer weing grip had toen ik eens flink wilde remmen.

Toen maar 4 nieuwe bandjes gekocht ondanks dat de Michelins nog 80% profiel hadden en geen droogte scheurtjes. Die 80% profiel hadden ze overigens al 20 jaar. Slijten deden ze dus niet ondanks de ca 100.000 km die ik er in die 20 jaar mee heb afgelegd.


dus ja rubber wordt hard en verliest zn grip. Banden moet je zien als verswaar. er zit een houdbaarheid aan.
Motorfietsbanden hebben overigens een veel zachtere compound voor betere grip, slijten dus ook sneller. Ik moet iedere 10000 km nieuw rubber onder mn Harley leggen. maar ze verharden dus ook minder snel. Maar met 50 jaar ouden banden zou ik niet willen rijden Hans. Je leven is wel afhankelijk van die dingen, en dat van je medeweggebruikers.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook