Kleine update,
Ik ben vandaag met de Dyane opnieuw naar de Belgische Autokeuring geweest voor de zogenaamde herkeuring.
Omdat hij dus afgekeurd was op de ophanging vooraan (vooraan links) gaat hij oon enkel herkeurd moeten worden voor enkel de ophangingstest op de vooras.
De volgende zaken had ik aangepast aan de Dyane :
- vooraan nieuwe schokdempers L+R van Burton
- de banden op de juiste druk gezet. Vooraan 1,4 bar en achteraan 1,8 bar
Bij de allereerste test op de trilplaat faalt de Dyane.
- links vooraan : waarde 34
- rechts vooraan : waarde 32
En ze moeten blijkbaar een minimale waarde halen van 35.
Raar vind ik dat.
Want bij de eerste keuring vorige week was hij enkel Links Voor afgekeurd omdat hij daar de waarde 35 niet haalde.
Rechts voor haalde hij zijn waarde 35 dus wel.
En nu met de nieuwe schokdemper haalt hij rechts voor zijn waarde niet.
Anders gezegd : met de oude schokdemper is de waarde rechts voor beter dan nu met de nieuwe schokdemper.
Een oude verroeste schokdemper die +20 jaar onder een auto heeft gezeten doet het beter dan een nieuwe schokdemper.
Dan heeft de keurder de test maar een 2e keer gedaan.
Hij vroeg me eerst hoe hard de banden stonden. En dat hij ze harder wou oppompen.
Ik vertelde hem dat volgens de vraagbaak en de technische documentatie de druk vooraan op max. 1,4 bar mag staan.
Hij maakte de opmerking dat die Citroënnekes en andere lichte auto’s veel last hebben op die test.
Hij heeft dan wat aan de ventieltjes van de voorste 2 banden liggen prullen.
Aan het sissend geluid vermoed ik dat hij er zelfs een beetje lucht heeft uitgelaten.
De testresultaten van de tweede test :
- links vooraan : waarde 38
- rechts vooraan : waarde 36
Dus hij haalt net de waardes 35.
“net goed genoeg” zegt de keurder.
Ik vermoed dus dat dit nog VEEL PROBLEMEN gaat geven met de A-types nu de oldtimerwetgeving veranderd is en de oldtimers weer terug met regelmaat naar de keuring moeten.
De man aan het loket van de kassa zei me, toen ik nietsvermoedend deed te vragen of de auto goedgekeurd was, dat dat een groot probleem is bij dat soort auto’s (oude Citroëns type A). En dat dat te maken heeft met de regeling van de hoogte van het voertuig.
Dus met nieuwe schokdempers haalt een Dyane (en ook 2CV) dus net de keurings-ophangingstest. Zij het erg nipt.
Maar blijkbaar kan je die waarde nog beïnvloeden door de rijhoogte van de auto te regelen.
Misschien een tip voor zij die net niet hun waarde 35 halen.
Gewoon het voertuig iets lager leggen.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Die originele dempers zijn nog altijd beter :
ik ken een 2pk specialist die vier nieuwe originele dempers gebruikt om wagens door de keuring te krijgen
Het echte probleem is dat de Belgische keuring zijn eigen waarden heeft bepaald voor de ophangingstest ,
en geen rekening heeft gehouden met ” lichte ” voertuigen .
De constructeur KAN een gefundeerde verzoek om afwijking aanvragen
voor bepaalde modellen zoals voor de Fiat 500 gebeurd is .
Citroen België : of schrijf ik beter Peugeot ; heeft daar natuurlijk geen oren naar vrees ik ,
als je al ziet hoe erg het al is om een gelijkvormigheidsattest te krijgen .
denk dat we dit best aankaarten via de BFOV .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
ik kaart mee
Dat is een generiek probleem van de testmethode voor alle lichte auto’s van na 1968. ( Daarvoor zijn er geen PVG’s en geen test voor auto’s ouder dan 50 jaar dus.)
Wat ik wel opmaak: Ze laten lucht lopen uit de banden, en hup, de testresultaten gaan met 4 punten omhoog.
In plaats van de banden harder op te pompen heb je dus betere resultaten met slappere banden ( dat heeft alles te maken met hoe de test werkt, hij probeert de veerconstante te bepalen aan de hand van de eigenfrequentie en de phase shift).
Ik raad dus iedereen aan met een bandenspanning van rond de 1 bar naar de technische keuring te gaan
En ja, de enige weg om gehoord te worden is via de BFOV.
Voor de Nederlanders: In Belgie zijn de technische keuringen voorbehouden aan een aantal gecertificeerde stations. Al die stations gebruiken verplicht dezelfde apparatuur en testmethoden die in nauwe samenwerking tussen de bevoegde dienst (DIV) en de vereniging van eigenaren van teststations (GOCA) vastgesteld zijn. De gebruikte testmethode voor schopdempers is ingevoerd in 1992 en is uniek en wordt alleen gebruikt in Belgie. Het is een phase-shift test gebaseerd op het ideaal gedrag van een massa-veersysteem en komt voort uit een methode van de EUSAMA ( European Shock Absorber Manufacturers). Rond 2012 is de methode nog eens aangepast bijvoorbeeld voor run-flat tyres, vanwege het feit dat zware voertuigen met versleten schokdempers als goed door de test kwamen en vanwege de problemen met zeer lichte voertuigen. Voor de mensen die er het fijne van willen weten heb ik nog een mooie presentatie met de details, in Nederland hoeft men niet bang te zijn dat de RDW deze methode overneemt voor de APK.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 15-12-2009
- 2CV Club
- CX 2.2 Pallas
Is de keuring ook niet erg afhankelijk van het merk banden?
De spanning van 1,4 en 1,8 heb ik alleen bij gebruik van Michelin gebruikt en dan meestal ook nog 1,6 voor.
Citroen 2CV6 1985, Citroën CX Pallas 1976, Nissan Qashqai 2015, Fiat Panda 2010 , Dyane 1968
Meer even niet….
Beste,
Mijn verhaal begon dus in juli 2015 als gewone keuring (Hechtel Eksel). Het personeel deed echt moeite om mijn mehari te laten slagen maar konden me toen ook geen raad geven om het op te lossen… tenzij een oldtimer keuring want dan telt deze test niet mee (nu wel?). Ik rijd nu met O-plaat rond. Wel benieuwd als ik over 2 jaar terug moet.
ik ben benieuwd.
In vlaanderen moeten oldtimers tussen 30 en 50 jaar nu ook om de 2 jaar getest worden ( maar dat begint pas in 2020 ! ) en die van meer dan 50 jaar om de 5 jaar komt je probleem terug: In de testvoorschriften staat dat een “Eusama test” met maximal 35 graden phase gehaald dient te worden.
We hebben dus nog een jaartje tijd om die test eens goed te bestuderen en dan misschien toch maar eens wat commentaar naar de verantwoordelijke ingenieur bij de vlaamse overheid te sturen over het testen van heel lichte voertuigen. Die phase test is erin gekomen omdat zware voertuigen met slechte dempers vaak onterecht goedgekeurd werden en run-flat banden rare uitkomsten gaven. Die test is uniek voor België.
To err is human, not to err is divine.
Hallo,
Even deze topic terug actualiseren.
Ik heb intussen mijn Dyane hier in België gekeurd gekregen.
Onze Belgische APK keuring is heel wat strenger dan de Nederlandse APK wat de ophangingstest betreft.
Hier testen ze de auto op een trilplaat om de schokdempers te testen.
Maar die test is eigenlijk gebaseerd op schokdempers verticaal gemonteerd boven de wielen.
En bij onze A-types staan onze schokdempers natuurlijk andersom gemonteerd.
En zit er dus een hefboomwerking onder 90° op deze schokbrekerstest.
Dit geeft veel problemen voor de 2cv, Dyane, Ami, Mehari bij het uitvoeren van de veringstest op de Belgische autokeuring.
Maar sommige A-types geraken wel door de keuring en verdoen dus wel aan de faseverschuivingstest.
Maar sommige dus ook niet.
Waaronder dus ook de mijne.
Mijn 2cv6 werd gisteren voor de 2e keer afgekeurd op zijn vering (ophangingstest).
De eerste maal afgekeurd op 4 Monroe schokdempers van 3jaar oud.
Ook na het plaatsen van 4 nieuwe BURTON schokdempers werd hij gisteren opnieuw afgekeurd.
Vooraan voldoet hij wel aan de test.
Maar op de achteras slaagt hij niet. En dempt de vering dus niet voldoende.
De verklaring van de hoofd-keurmeester (stationchef) zou zijn dat de veerpotten slecht afgesteld zouden zijn.
Ik denk dat hij daarmee duidt op de remvoeringen die binnenin de veerpotten zitten.
Weet iemand hoe je die kan afstellen.
Lees = vaster zetten.
Ik zou de veerpotten zodanig willen afstellen dat ze meer demping creëren op de achteras.
Iemand een idee ?
Of ervaring hiermee ?
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er zit geen remvoering in de veerpot. Wel een geleide schijf met een soort vilt eromheen. Dat blijft in goede staat door wonderolie in de pot te gieten en eventueel de pot te draaien zodat de olie overal komt.
het schijnt te helpen als je de achterbak vol tegels legt en de auto laag stelt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja ....
zou me ook al raar lijken dat op die discs in de veerpotten een remwerking zou zitten (vergelijkbaar met de remschoenen van een trommelrem).
En afstellen kan je dat al helemaal niet. De veerpotten zijn namelijk volledig dicht.
En de bedoeling is toch dat de veren in de veerpotten worden samengedrukt van zodra de trekstang uit de veerpot wordt ‘getrokken’ en zo de beweging van het wiel / de as wordt ‘geveerd’. De schokdemper dempt dan de veerbeweging naar ruststand.
Klinkt dus logisch wat je zegt dat er geen remvoering omheen de discs in de veerpotten zit. Of alleszins toch dat de impact daarvan zeer klein zou zijn mochten die er wel inzitten.
In januari nog een bus met een restje Castorolie meegekregen met de woorden “dat moet je in je veerpotten spuiten voor een goede smering”.
Afgelopen donderdag dan nog een setje zetels gaan afhalen bij een man die reeds +30jaar in de A-types zit. Die zei dat je net geen olie in de veerpotten mag doen, omdat die olie ervoor zorgt dat de remvoeringen dan niet meer remmen, maar schuiven. Hij vergeleek het met olie doen om je remblokken van je remmen (schijf- of trommelremmen van een ‘gewone’ auto). Dan remt die ook niet meer.
Toch raar hoe er mensen zijn die zulkse dingen op hun eigen manier bekijken ..... en soms een volledig verkeerd verhaal opsteken.
Ik ga alleszins al eens beginnen met de hoogte van mijn 2cv6 te regelen. Hij staat nu vooraan 1cm en achteraan 2cm te hoog. Ik moet hem dus een stukje laten zakken.
En zou ik de banden aflaten (lage druk bvb. 1.0bar) voor een betere demping, of net harder pompen?
Want daar heb ik ook al verschillen in gehoord.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Spelen met extra gewicht acherin lijkt me veel zinvoller dan friemelen in de marge met bandenspanning. Het veersysteem van de auto is berekend op een beladen auto. Je moet dat veersysteem in zijn werkbereik zien te krijgen. Een lege auto op de brug is niet de use case waarvoor het veersysteem ontworpen is.
Succes, Matthijs
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Uit het hele bovenstaande verhaal is wel duidelijk geworden dat extra gewicht in de kofferbak door het systeem/keurmeesters wordt gecontroleerd en als niet toegestaan gefoefel wordt gezien, dat heeft dus geen zin (meer).
Gewicht onder de achterbank dan?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Reservewiel gevuld met beton - zo maar een idee