Ik heb een Xsara picasso van 2003 als ik mijn groot/dimlicht aanzet gaat mijn dashboard verlichting zwakker branden (dimmer staat helemaal op voluit) is dit op de een of andere manier te verhelpen?
Kan òf een zwakke accu zijn òf een slechte aarde.
Peugeot 306 3-deurs XS 1.8 16v 1999
Peugeot 306 cabrio 1.8 1996
...of die dimmerknop is niet lekker. Ik zou die knop zeker effe kortsluiten( vergelijkbaar met “verlichting maximaal”) om te zien of dat iets uithaalt. Als de dimmer elektronisch is, is het waarschijnlijk een koolstofbaanpotmeter (scabble!). Het kan echter ook een draadgewonden weerstand zijn, meestal in oudere auto’s. Als die iets gaan oxideren, krijg je ook een spanningsval.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006








Totaal aantal Berichten: 832
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Dat hoort zo. In het donker, als je normaal je licht aan hebt, is het niet prettig en zelfs hinderlijk, om het dashbord fel verlicht te hebben. Iedere “moderne” auto heeft dat.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
@RuudR; je opmerking klopt niet. Als de dimmer voluit staat, brandt je dashboardverlichting continue voluit, ook bij ingeschakeld stads-, dim- en grootlicht (Zojuist gecheckt). De dimmer wordt alleen actief bij ingeschakelde verlichting. Als ‘ie dan toevallig voluit staat, merk je geen verandering.
Vraag: heb je een draaiknop of de druktoetsversie?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Roger M,ik heb een draaiknop.
Zou daar een draadgewonden weerstand aan vast zitten?
Ah mooi. Analoge techniek. Ik heb tiptoetsen.
Probeer de draaiknop uit te bouwen maar laat de connector zitten en zorg dat je een multimeter achter de hand hebt. Er zitten minimaal twee contacten aan zo’n ding. Met een beetje mazzel kun je er nog bij met de meetpennen. Zet de voltmeter op 0-20v= en meet de spanning over de twee contacten. Draai de potmeter volledig de andere kant op en meet opnieuw. Eén van beide waardes moet nul zijn. Da’s de stand “voluit”. Als je geen nul kunt vinden, ben ik benieuwd naar het kleinste getal van de twee.
succes
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006



Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 07-03-2005
- (Grand) C4 Picasso Shine 130 EAT6
Ik heb een xsara picasso van bj 2000 en bj 2005 gehad. Bij beide ging de dashbord verlichting zwakker branden als ik het dimlicht aan deed. Zowel overdag als nacht.
@rama; zelfs met de dimmer maximaal aan?
Mijn 2006 Picasso met tiptoetsen doet dat niet.
Dimmer maximaal is maximaal dashboard, ongeacht stads/dim/grootlicht (recent gecheckt).
Dat draadgewonden potmeters vaak de geest geven op bijna-maximaal is een normaal verschijnsel. Nu zijn draadgewonden potmeters sowieso niet stabiel. Juist door die schurende werken neemt de weerstand langzaam toe. Elektronische regelingen hebben daar geen last van.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006



Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 07-03-2005
- (Grand) C4 Picasso Shine 130 EAT6
Ja, ik had hem altijd op maximaal staan. Anders vond ik het overdag te donker. Ik reed altijd met licht aan overdag.