Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Dit is ook zo bij een late serie 1 zoals mijn ‘84er GTi Turbo en de TRD Turbo serie 1.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het voordeel is dat de CX airco/coolfan draadboom geheel los is. Oftewel als je hem uit een serie 2 met airco en dubbele fan haalt kan je hem er zo in leggen.
Alleen even kijken hoe je de aansluiting naar de rest binnenin moet maken, ik dacht echter dat dat maar 1 enkele schakeldraad was.
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Bij de serie 1,zit het gedeelte van de airco gewoon bij in de rest van de draaiboom ( inderdaad 1 draad) ,en de schakeling van de fans ook.
De bedrading van de fans ga ik er dus tussen uit halen en een losse draaiboom van maken.
Origineel zit er een 2 polige thermostaat in de radiateur en nog 1 tje wie achter de radiateur in het midden zit.
Heb nu een driepolige thermostaat in de radiateur zitten,
Waar ik nu een losse draaiboom bij ga maken, en een extra relais voor de schakeling van de airco.
Vanavond bezig geweest om het stuur goed te krijgen ten opzichte van de wielen.
En een paar lekkages opgelost,de retour van het remcomando was kapot,daar een stukje vanaf geknipt en een nieuw stuk tussen gezet.
En een paar wartels aangedraaid.
Morgen alleen nog de linkse veercilinder los halen,daar zit de rubber hoes niet goed hij zweet langs de boven rand.
Kwestie van verdraaien en klaar
Handrem kabels goed gelegd en aangesloten,
En morgen/ deze week dus de kabelboom oké maken.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goedenavond.
Vanavond met de lekrerour leidingen aan het stoeien geweest,
Ik had vanaf de kleine octopus een te grote retour stroom,bij draaien van het stuur.
Dus de leidingen 1 voor 1 los genomen en boven een bus gehouden,
Het kwam dus niet van de retour van de hoogte regelaars,
Volgende ook niet van de diravibol,
Na logisch nadenken viel de retour van het manocontact af en de retour van volgens mij de hoogte regelaar ook.
Toen de retour van het stuur commando los genomen,
Twee slangen weer boven de bus,en daar kwam dus de grote stroom LHM!
Wat blijkt nu achteraf,.....ik heb de hoofd retour en de retour wie naar de kleine octopus gaat omgewisseld
Dus als het goed is,is ze nu lekvrij !
Van het weekend maar eens verder met de bedrading ( wat ik vandaag eigenlijk wilde )
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Bij mij vervalt de losse spannings regelaar,
Deze zit nu op de dynamo,kan iemand mij effe op weg helpen met de bedrading,
Vriendelijk groet Frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Heb een dynamo met ingebouwde spannings regelaar.
Dus 1 pool naar de startmotor en het amp stekkertje naar de voltmeter…..
Als ik de dynamo wil testen met een lampje er tussen.
Dan zet ik dus de draad wie van de dynamo komt op het lampje en het andere draadje vanaf het lampje gaat naar de .....
Min of plus op de accu.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 25617
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die Dynamo heeft 2 uitgangen. Een dikke die naar de startmotor loopt en dan door naar de plus pool en een dun draadje dat naar je lampje in het dash moet om de dynamo te ‘starten’. Als je em wil testen maak je een draad van die dunne naar een lampje dat naar de plus pool gaat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
F.SvM schreef:Heb een dynamo met ingebouwde spannings regelaar.
Dus 1 pool naar de startmotor en het amp stekkertje naar de voltmeter…..
VgF
Dat gaat niet werken. Je moet een lampje hebben, aansturen met de amp-meter aansluiting gaat niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Die Dynamo heeft 2 uitgangen.
Hoeft niet, cx heeft ook dynamos met 3 uitgangen. 1x naar accu, 1x naar lampje, 1x naar + contact.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dank jullie.
Wat ik bedoel met” volt meter ” is de meter wie in mijn dashboard zit.
Ik heb dus nog geen lampje in mijn dashboard zitten
Uit het schema van het werkplaatshandboek kan ik nog niet wijs worden hoe ze moeten lopen.
Dus daarom wil ik eerst een lampje er tussen zetten zodat ik alles kan testen zonder dat de accu leeg gaat.
En dan maar eens rustig uit zoeken welke draden waar heen gaan vanaf mijn dashboard .
Alvast bedankt
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Even een vraag.
In mijn principe schema ,cx prestige 1976.
Staat het schema van de electriciteitsnet bedrading,(logisch),
Als ik het schema bekijk gaat er een draad van de dynamo naar de startmotor (dikke plus draad)
En 1 draad gaat er naar de spannings regelaar.
De spannings regelaar heeft drie polen,1 permanente plus na inschakelen contact,en 1 massa,en de draad wie vanaf de dynamo komt.
Nu heb ik ook een thermische volt meter in mijn lenulle…
Deze zit naar mijn in zicht niet rechtstreeks aangesloten op de dynamo,pakt deze soms gewoon zijn gegevens van de bedrading….
En hoe kan ik de dynamo met regelaar laten werken in combinatie met dit alles,kan dit alleen doormiddel van een lampje tussen de accu ( plus) en de dynamo…..
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
F.SvM schreef:kan dit alleen doormiddel van een lampje tussen de accu ( plus) en de dynamo…..
VgF
Ja.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
dus ik moet terug naar een dynamo zonder spannings regelaar met de externe ,
Of ergens een lampje fabrieken…....in de lenulle .
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Je vergeet misschien dat dat lampje alleen 1. een functie heeft bij het starten van de dynamo en 2. om te zien of die werkt. 2 doe je met de voltmeter, dus voor 1 je lampje hoeft niet zichtbaar te zijn. Je kunt ook een weerstand nemen in plaats van het lampjes ( van zo’n 50 ohm) maar een lampje heeft een leuke eigenschap dat het als je het aanzet even een iets grotere stroom geeft.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik heb in mijn ‘77er Prestige al 15jaar een alternator met ingebouwde regelaar.
Hoe ik dat exact heb aangesloten kan ik mij niet onmiddellijk voor de geest halen, maar ik heb in het dashboard wel het lampje van de koppelomvormer (die mijn cx niet heeft) gebruikt en dacht dat ik van de alternator een draad het getrokken naar dat lampje.
De externe regelaar met zijn volledige bedrading heb ik verwijderd en dat werkt al die jaren probleemloos.
Ik herinner me dat het uiteindelijk helemaal niet moeilijk was.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.