Dag BX rijders,
Ik heb een citroen bx break 19 diesel bouwjaar 1990.
Vorige week ben ik na 500 meter te hebben gereden stil gevallen met mijn bx.
Heb hem terug proberen te starten maar dit is niet gelukt.
Heb de diesel filter vervangen( deze was zeer vuil), maar de bx wil niet starten.
Heb de filter in de brandstoftank nagezien, deze was niet vuil.
Heb de dieselfilter opgevuld met diesel omdat ik dacht dat er teveel lucht in zat maar dit hielp ook niet.
Heb de elektrische stopinrichting er uit gehaald omdat ik dacht dat deze vast zat of geen voeding kreeg, maar dit helpt ook niet.
Als ik deze er had uitgehaald zat er wel diesel in de ruimte van de plunjer.
Na al deze pogingen begin ik te denken dat mijn dieselpomp stuk is.
weet iemand nog iets wat de reden kan zijn?
De motor draait rond, de motor wil soms aanslaan maar kan niet.
De gloeibougies zijn in orde
bedank voor het meedenken
Als je de leidingen op de verstuivers los draait heb je dan wel diesel daar tijdens het starten?
heb ik ook geprobeerd, er kwam geen diesel uit.
Heb ook via de terugloop van de pomp een vacuumeenheid met vat aangesloten en heb zo de volledige dieseltoevoer naar de pomp ontlucht tot er diesel in het vacuumvat kwam.
Niets helpt, hij wil niet starten
Ik denk dat mijn pomp stuk is.
Kijk eens bij de riem.
Gr. Wim.
Hoi Wim
Heb nog niet naar de riem gekeken daar deze 5000 km geleden vervangen is en de wagen soms een poging doet om aan te slaan.
Zal deze eens controleren
groetjes
marc
Misschien toch lucht?
Als je in het balgje knijpt voel je dan op een gegeven moment duidelijk weerstand?
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Even starten met de wartel van de leiding op de verstuiver een slag los. Krijg je dan op alle 4 diesel?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
heb zonet de distributieriem nagekeken en deze is in orde.
Ga morgen verder met de andere opmerkingen.
Bedankt voor het mee nadenken over mijn probleem
Goetjes
Marc
René Jongejan schreef:Even starten met de wartel van de leiding op de verstuiver een slag los. Krijg je dan op alle 4 diesel?
Die was al voorbij gekomen.
Gr. Wim.
wou vandaag verder gaan met de opmerkingen van de andere forumleden maar mijn batterij is leeg.
Deze uitgebouwd en mee naar huis genomen om op te laden, morgen verder.
Ga morgen ook eens proberen om via een bus met diesel rechtstreeks de pomp te voeden om zo eventuele luchtlekken aan filter uit te sluiten .
Morgen meer
groetjes
marc
Vandaag het filterhuis met opvulpompje ( deze waren leeg) er uit gehaald en de leidingen verbonden.
De motor startte , draaide voor ongeveer 10 seconde en viel dan stil (pomp toch niet stuk?).
Heb een losse filter gekocht en deze in de plaats van de originele filter geplaatst.
Heb filter en leiding naar de pomp opgevuld .
Heb de motor terug proberen te starten maar de batterij was al te leeg om de leidingen te ontluchten zodat ik deze terug aan het opladen ben.
morgen volgende poging?
groetjes
Marc
Had geen geduld.
Na 2 uur snelladen de accu terug meegenomen naar de bx.
Alles opgevuld en proberen te starten maar zonder resultaat.
De diesel zit tot aan de verstuivers, de motor draait soepel rond, de luchtfilter is zuiver, de gloeikaarsen werken, de elektrische stopinrichting werkt maar de wagen wil niet starten.
nog teveel lucht in de leidingen of toch pomp stuk?
iemand ervaring met deze storing?
groetjes
Marc
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Staat de pomp nog wel helemaal correct op tijd? Is het mogelijk dat de distributieriem een tand (of meer) versprongen is?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ben net ( 15 km geleden) naar de Belgische keuring geweest en zonder problemen gekeurd ( enkel staat van de banden).
Zelfs de roettest was in orde dus denk ik wel dat de distributie en de pomp juist staan.
De wagen is tijdens het rijden stilgevallen zonder te schokken.
Er is nog brandstof genoeg in de tank maar had het gevoel dat de wagen geen brandstof kreeg als deze stilgevallen is. daarom ben ik begonnen met de brandstoffilter te vervangen zonder resultaat.
Kan het zijn dat de pomp schade heeft opgelopen tijdens de roettest? , kan men dan nog 15 km rijden?
groeten
Marc