Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Roadmaster 7 schreef:Update:
De benzine loopt gewoon. Dus dan zou het volgens jou Timo niet aan de BDP sensor liggen?
Nee, dat heb ik niet zo gezegd.
Timo1990 schreef:Is er wel inspuiting brandstof? als je de pomp hoort en er komt benzine uit de aanvoerslang draai dan de deksel van je injectiehuis even los en kijk of de brandstof ook inspuit tijdens het starten. Zo niet, is je BDP sensor overleden. (geen vonk en geen inspuiting). Nu moet je er wel uit komen denk ik.
De pomp doet het dus, maar controleer ook of het ingespoten wordt in het injectiehuis als je de motor start, zoals hierboven beschreven. Een stukke BDP is geen vonk en geen aansturing in je injectie, maar de benzinepomp draait wel gewoon.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
Timo1990 schreef:Nee, dat heb ik niet zo gezegd.
Sorry, dat was erg slordig idd.
Zojuist het injectiehuis nog even open gemaakt voor een fatsoenlijke test, en aldaar geen druppel benzine te zien bij het starten… Dus geen stroom naar de bobine en geen inspuiting…
Ik begrijp dat ik nu dus wél de BDP sensor mag verdenken?
Zoja rest alleen mijn grote vraag… Waar vind ik die?
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heeft een ‘89 TRi al een bdp sensor?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Roadmaster 7 schreef:Update:
De benzine loopt gewoon. Dus dan zou het volgens jou Timo niet aan de BDP sensor liggen?
Ik heb net tevens de hoofdkabel vanaf de bobine op een losse bougie getest, geen vonk.
Vervolgens de stroom naar de bobine gemeten en kijk nu eens… Geen stroom!
Er gaat dus geen stroom de bobine in… Kijk ik nu dan naar een kabelbreuk of heeft dit eventueel alsnog met de ontstekingsmodule te maken misschien? Of een kapot relais of zekering of zo?
Dan heb je toch eigenlijk de oorzaak gevonden?
Als er op de + van de bobine geen spanning staat is mogelijk je startslot kapot.
Draadje van de + accu naar de + bobine, dan zou ie moeten lopen.
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
waterman schreef:Heeft een ‘89 TRi al een bdp sensor?
Goeie vraag… Wie het weet mag het zeggen! Ik weet tot nu toe niet eens waar ik ‘m zou moeten vinden…
H@ns schreef:
Dan heb je toch eigenlijk de oorzaak gevonden?
Als er op de + van de bobine geen spanning staat is mogelijk je startslot kapot.
Draadje van de + accu naar de + bobine, dan zou ie moeten lopen.
Nu ben ik niet zo technisch bekend met welke electronica precies wat wel en niet doet in een auto (ik leer gaandeweg) dus hier kan ik helemaal naast zitten, maar als het startslot kapot is, zouden de startmotor en benzinepomp dan ook niet stil moeten liggen bij een startpoging? Of kunnen er ook slechts enkele functies van het starten uitvallen?
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Roadmaster 7 schreef:Timo1990 schreef:Nee, dat heb ik niet zo gezegd.
Sorry, dat was erg slordig idd.
Zojuist het injectiehuis nog even open gemaakt voor een fatsoenlijke test, en aldaar geen druppel benzine te zien bij het starten… Dus geen stroom naar de bobine en geen inspuiting…
Ik begrijp dat ik nu dus wél de BDP sensor mag verdenken?Zoja rest alleen mijn grote vraag… Waar vind ik die?
Zeer zeker! Exact wat mijn BX vorig jaar had. Geen vonk, wel een draaiende brandstofpomp maar het werd niet ingespoten. Zit op een rot plek, een beetje onder je thermostaathuis op de versnellingsbak verstopt. Zit met 1 torx boutje vast.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
Hmm oke dan! Met wat plaatjes van het internet en jouw beschrijving van waar ik deze zou moeten vinden denk ik dat ik hem heb gevonden!
Probable cause… by Skylark, on Flickr
Probable cause… by Skylark, on Flickr
Probable cause… by Skylark, on Flickr
Probable cause… by Skylark, on Flickr
Zat inderdaad bijna recht bovenop de bak net voor waar de bak aan het blok hangt, in een rottig hoekje gedrukt.
Ziet er alles behalve fris meer uit, en op de foto’s had ik m al een beetje schoon geveegd…
Ik neem dus aan dat dit die geweldige BDP sensor is?
Ik zie vervangende exemplaren van 15 tot 40 euro gaan. Maakt het nog veel uit welk merk / prijsklasse ik erin terug stop?
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Klopt helemaal! Goed bezig. Die heeft er inderdaad beter uit gezien, al was er bij die van mij aan de buitenkant niks geks te zien. Een hele goede verdachte.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
Allrighty then!
Dan nu maar even een nieuwe bestellen en hopen dat dit het dan was
To be continued!
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-
BDP sensor ziet er inderdaad niet jofel uit…
Vuil is niet zo erg (tenzij het erg veel is) , maar die isolatie is niet fijn.
Als je een multimeter hebt kan je doormeten of hij nog heel is.
Voor zover ik weet zijn er maar 2 polen aangesloten. Ik denk de middelste en één van die anderen.
Zou iets van 500 ohm weerstand moeten aangeven.
Maar vervangen is wel verstandig, ook al doet ie het nog wel.
Wat echter niet met die bdp sensor te maken heeft is het ontbreken van de spanning op de + van de bobine.
Het startslot heeft meerdere schakelaars, oa een aparte schakeling voor de startmotor (doet het alleen als je de sleutel tegen de veer in rechtsom draait.
Het kan dus zijn dat er delen wel werken en delen niet als het startslot niet goed is.
Die zou ik dus nog wel in het achterhoofd houden.
De inspuitcomputer wacht op signaal van de ontsteking of van de bdp sensor, afhankelijk van de uitvoering.
Soms zit die bdp sensor er alleen voor diagnose, ik meen bij de eenvoudiger modellen tot ‘88
Maar als er geen toerental signaal bij de inspuitcomputer komt wordt er ook geen benzine ingespoten.
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
H@ns schreef:
Zou iets van 500 ohm weerstand moeten aangeven.
Maar vervangen is wel verstandig, ook al doet ie het nog wel.
Ok, nu heb ik de nieuwe al besteld. Maar toch voor de grap nog eens even die oude doorgemeten.
Ik meet 235 Ohm. Aanzienelijk lager dan 500. Maar betekent dat al geheel kapot of gewoon ouderdom?
(Daar heb ik echt geen verstand van)
En wat het contactslot betreft… Zou dat een kabelbreukje of los contactje betekenen dat te repareren valt? of hebben we het dan ook over een geheel nieuw / tweedehands contactslot?
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-
Misschien is dat wel een goede weerstand.
Kapot is oneindige weerstand, kortsluiting geeft 0 ohm.
Startslot wil nog wel eens kapot gaan, volgens mij kan je dat niet repareren.
Goede gebruikte zijn er nog wel, soms zelfs met slotset voor de deuren en benzineklep.
Maar eerst zou ik het proberen met rechtstreekse verbinding accu naar + bobine als de nieuwe sensor geen soelaas biedt.
Of je kan het ook met de oude sensor proberen natuurlijk.
Blijft natuurlijk ook nog de mogelijkheid van een draadbreuk…
zit vaak vlak bij een stekkertje
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 15-03-2018
- CX 25 GTi Turbo
- C5 2.0i Exclusive
Leuk topic, ik volg met interesse. Ik overweeg er een knutselcitroentje bij te kopen, een BX staat op de shortlist, moest er eerder weinig van hebben maar ze zijn toch wel erg karakteristiek!
EX: Xantia 1.8 16v plus 2001 ORGA:8934
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
H@ns schreef:Misschien is dat wel een goede weerstand.
Kapot is oneindige weerstand, kortsluiting geeft 0 ohm.Startslot wil nog wel eens kapot gaan, volgens mij kan je dat niet repareren.
Goede gebruikte zijn er nog wel, soms zelfs met slotset voor de deuren en benzineklep.Maar eerst zou ik het proberen met rechtstreekse verbinding accu naar + bobine als de nieuwe sensor geen soelaas biedt.
Of je kan het ook met de oude sensor proberen natuurlijk.
Blijft natuurlijk ook nog de mogelijkheid van een draadbreuk…
zit vaak vlak bij een stekkertje
Nou… Ik had van de week al even de oude sensor terug gezet en ook nog even iedere vindbare connector onder de motorkap losgetrokken, opgeschuurd waar nodig en schoongemaakt. Links en rechts wel wat corrosie. Kan nooit kwaad even op te frissen lijkt me… Maar geen resultaat
Ik had een nieuwe BDP sensor besteld en wat krijg ik binnen?
Hmm… Right! by Skylark, on Flickr
De e.o.a. willekeurige gloeibougie voor een diesel…
Leuk die online auto-onderdelen websites!
Een bedrijf uit Duitsland waar de telefoon allereerst antwoord met een opname en keuzemenu in het Vlaams. Dan krijg je iemand aan de lijn die alleen Frans en Engels met Frans accent spreekt. Die je dan vertelt dat je een E-mail met foto’s en details aan een Nederlands adres moet sturen waar ze vervolgens ook alleen Engels kennen en totaal niet in gaan op wat je zojuist hebt geschreven… Stelletje incompetente ...!
Dat word dus hoe dan ook geen CiMo met de BX dit jaar… Het werd natuurlijk al kortdag… Nouja… Op CiMo allereerst maar eens kijken of er voor een leuke prijs een contactslot valt te vinden!
Pablo Fanque schreef:Leuk topic, ik volg met interesse. Ik overweeg er een knutselcitroentje bij te kopen, een BX staat op de shortlist, moest er eerder weinig van hebben maar ze zijn toch wel erg karakteristiek!
Leuk om te lezen! En ja, karakteristiek zijn ze zeker. Helemaal als ze het doen rij je met de breedste grijns! Maar soms…
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-
Heb je al geprobeerd de + van de bobine rechtstreeks met de + accu te verbinden?
Als dat wel werkt kan je verder zoeken.
Er is een kans dat het startslot kapot is, maar niet zeker natuurlijk