Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 24-06-2011
- C5 Aircross 130
- 2CV AZ 4 BL
Hallo allen,
Ik heb sinds 1990 een 2cv4 uit 1970 [AZ4BL 12V]. Regelmatig “vervoer” ik deze met mijn eigen triangel, simpel en makkelijk. Voor de verlichting gebruik ik een losse lichtbalk en een verlengsnoer over de 2cv4 naar mijn trekkende C3 Aircross.
Al heel lang wil ik eigenlijk de originele achterverlichting van de eend gebruiken en dan een korte kabel inpluggen van onder de motorkap naar de trekauto en gáán.
Waar kan ik het beste de splitsing maken in de motorruimte?
Aftappenb bij de zekeringkast?
Nog ergens rekening mee houden?
Alvast bedankt voor de hulp!
Groeten, Rob
Huidig bezit: 2cv4 1970, C3 Aircross Shine 110 S&S [aug.2018] en DS3 1.2 Pure Tech van echtgenote [feb.2017]
Voorheen gereden: 2cv4, Simca 1307S, GSpécial, diverse AX-en [TRS, TRE, GT-Volcane, Furio], Saxo 1.6i VTR, Berlingo 1.9D 600, C5 Ph1 1.8i LP Break, Xsara Picasso 1.8i Attraction, C5 Ph2 2.0i Break Caractère, DS3 1.6 e-Hdi, C4 Cactus Shine 110S&S.
Voorheen “voor erbij” gehad: 2cv6 [bj.1984], GSpécial 1015 Break [bj.1976, eigen import uit Fr.]
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
zou ik niet niet doen Rob. Je vergeet dat je viertje een aanhanger is als je hem triangelt. Dus je moet twee rode driehoekreflectors achterop hebben.
met een extra lichtbalk met die driehoeken is het voor ander weggebruikers ook duidelijk dat ze met een sleep te maken hebben. Ga je de eigen achterlichten gebruiken is dat niet langer duidelijk.
was trouwens lekker weer met Pasen in NL. Ben nog een paar keer door Ommoord en Oud-Verlaat gereden.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
Reflectoren aan de achterzijde hoeven niet meer driehoekig te zijn volgens de regeling voertuigen:
Artikel 5.12.51
Aanhangwagens moeten zijn voorzien van:
f. twee rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;
volledige tekst:
https://handboek.rdw.nl/aanhangwagens/lichten-lichtsignalen-en-retroreflecterende-voorzieningen/verplichte-lichten-en-retroreflectoren
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 24-06-2011
- C5 Aircross 130
- 2CV AZ 4 BL
@Michiel, de “retroreflectoren” zouden dan de reflectoren in de achterlichten kunnen zijn?
@ Gert-Jan, desnoods kan ik extra reflectoren er aan hangen …… Het gaat mij om die sliert extra draad waar ik van af wil (-;
Huidig bezit: 2cv4 1970, C3 Aircross Shine 110 S&S [aug.2018] en DS3 1.2 Pure Tech van echtgenote [feb.2017]
Voorheen gereden: 2cv4, Simca 1307S, GSpécial, diverse AX-en [TRS, TRE, GT-Volcane, Furio], Saxo 1.6i VTR, Berlingo 1.9D 600, C5 Ph1 1.8i LP Break, Xsara Picasso 1.8i Attraction, C5 Ph2 2.0i Break Caractère, DS3 1.6 e-Hdi, C4 Cactus Shine 110S&S.
Voorheen “voor erbij” gehad: 2cv6 [bj.1984], GSpécial 1015 Break [bj.1976, eigen import uit Fr.]
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
leuk idee,
boven de accu, op het schutbord, zit een bundel stekkertjes voor alle verbruikers aan de achterzijde van de auto. Daar kan je dus makkelijk een verbinding maken met de juiste originele stekkertjes, zonder de kabelboom aan te hoeven passen
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
rob-vnk schreef:@Michiel, de “retroreflectoren” zouden dan de reflectoren in de achterlichten kunnen zijn?
dat is correct.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Diesel Rinus schreef:leuk idee,
boven de accu, op het schutbord, zit een bundel stekkertjes voor alle verbruikers aan de achterzijde van de auto. Daar kan je dus makkelijk een verbinding maken met de juiste originele stekkertjes, zonder de kabelboom aan te hoeven passen
Even los van of je dit zou moeten willen, hou er wel rekening mee dat er iets meer bij komt kijken dan simpelweg een doorverbinding maken met de originele bekabeling. Je moet goed opletten dat er door de manier van aansluiten 12V kan komen op de accukabel van de Eend, dan laadt je dus de accu bij, of als je deze losneemt moet je uitkijken voor kortsluiting door de losbungelende kabel. Verder gaan natuurlijk de koplampen ook branden als de je achterlichten laat branden, daarvoor moet je dus ook iets aanpassen.
De enige veilige oplossing is een extra schakelaar op te nemen, of een aantal diodes om kortsluiting te voorkomen. Zonder verstand van elektriciteit kun je je hier beter niet aan wagen.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je hebt goedbeschouwd 6 draden te schakelen. Je zou een multistekker aan de draadboom naar achteren onder de motorkap kunnen maken die je of op de eend, of op de auto ervoor aansluit. Wel ben je dan de originalitiet kwijt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 24-06-2011
- C5 Aircross 130
- 2CV AZ 4 BL
Dank allemaal voor de reacties. Genoeg om even verder te denken. Misschien komend weekend op CitroMobile nog tips en trucs ….
Huidig bezit: 2cv4 1970, C3 Aircross Shine 110 S&S [aug.2018] en DS3 1.2 Pure Tech van echtgenote [feb.2017]
Voorheen gereden: 2cv4, Simca 1307S, GSpécial, diverse AX-en [TRS, TRE, GT-Volcane, Furio], Saxo 1.6i VTR, Berlingo 1.9D 600, C5 Ph1 1.8i LP Break, Xsara Picasso 1.8i Attraction, C5 Ph2 2.0i Break Caractère, DS3 1.6 e-Hdi, C4 Cactus Shine 110S&S.
Voorheen “voor erbij” gehad: 2cv6 [bj.1984], GSpécial 1015 Break [bj.1976, eigen import uit Fr.]
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
De stekkertjes die ik heb genoemd zijn uitsluitend voor de achterlichten, de andere verlichting als koplampen en de issues rond ongewenst accu opladen doen niet terzake, de bestaande stekkertjes kan je gewoon gebruiken en je hoeft niet te knippen.
Al die paniek voor een oplossing die er al is!
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
op de afbeelding is de schematische locatie van de genoemde stekkertjes te zien, rood omcirkeld. De bundel is met AR aangeduid. Deze loopt van boven de accu via de linker bovenhoek van het schutbord naar het interieur en dan langs de voorruit omhoog. De bundel is onder de bekleding geplakt.
Alleen de achterlichten, interieur verlichting en brandstof niveau meter wordt hiermee bediend.
Een extra massa aansluiting kan makkelijk worden gemaakt op het massa punt (m5 draadeindje) bij de voorruit verwarmingsbuis op het schutbord.
Helemaal geen grote klus, geen risico van opblazen van andere elektrische delen etc. Alleen even de juiste kleurcodes voor de stekkertjes opzoeken in een schema wat specifiek voor de betreffende 2cv is bedoeld (niet dat ze nou zoveel kleuren hebben veranderd, maar je weet maar nooit)
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Toch moet je in het schema kijken of de achterlichten bijvoorbeeld niet aan de standslichten vastzitten. Anders gaan die ook aan.
En wat vind je knipper relais ervan als je spanning op de lampdraad zet? Remlicht zal wel goed gaan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heb eerder die oplossing gebruikt voor een triangel.
Mooiste is als je dezelfde stekkertjes hebt. Nog mooier is een oud stukje draadboom. Dan kan het niet mis gaan. Dan is het draden los en draad omzetten. Auto kan een extra lampje wel aan, het is tenslotte net een aanhanger dan.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
alleen aansluiten naar de achterlichten, de rest van de auto en elektriek “weet dan van niets” en heeft er ook geen last van. stads verlichting en andere delen zijn daar niet op aangesloten!
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Rinus heeft het over het kabelboompje dat van voor naar achteren loopt, dit is dus NA alle andere schakelingen en inderdaad alleen maar draad naar de lampen toe. Stekker los, andere stekker er in, klaar. Aangekomen, stekkers weer omwisselen en rijden met die geit