3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Hoe interne vervuiling tegengaan.
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 629
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 17 april 2019 07:56 PM
  [ # 31 ]

Als de vervuiling er eenmaal flink zit krijg je die met een feulcleaner idd. niet weg.

Maar wat ik duidelijk probeer te maken is dat je de vervuiling middels middeltjes, rijgedrag en juiste brandstof kunt voorkomen. Er zijn genoeg 156THP’s die geen last hebben.

C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather

Profiel  
 
Stefanex
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 02-04-2012

Gepost: 28 april 2019 07:33 PM
  [ # 32 ]

[Edit mod.]  Onnodige quote gewist [/edit mod]

Welke middeltjes zou jij dan adviseren?
Ik denk dan aan motorflush en injectorreiniger.
Ik zelf rijd een 1.6 hdi 112 en voeg regelmatig zo’n blikje Liqui Moly super diesel additiv toe aan een volle tank.
Voor benzine wagens heeft Liqui Moly trouwens ook een injectorreiniger.
Is dit een goed merk en kan het vervuiling op de injectoren en in de verbrandingskamer voorkomen?

Profiel  
 
Sinttruijen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 20-10-2018

- DS 5 hybrid4 business executive
Gepost: 06 mei 2019 06:46 PM
  [ # 33 ]

[Edit mod.]  Onnodige quote gewist [/edit mod]

@Stefanex,
Er blijven 2 zaken in deze post door elkaar heen lopen:

1. Vervuiling van inlaat systeem & EGR door gassen welke door de EGR terug de inlaat worden geleid. Deze vervuiling is fysiek op plekken waar geen brandstof komt. Dus hier heeft een reinigingsmiddel in de brandstof GEEN toegevoegde waarde.

2. Op plekken waar wel brandstof komt, lees injectoren en verbrandingskamers heeft een reinigingsmiddel WEL toegevoegde waarde.


Advies voor punt 2. Moly is geen verkeerd merk, veel merken zijn persoonlijke voorkeur.  De voorkeur van mij is Bardahl. Gebruik niet iedere tankbeurt toevoegingen want het kan de injectoren metaal aantasten op de lange en/of intensieve duur. Met mate is het motto en om de zoveel tijd een keer gebruiken heeft zeker voordelen. Als laatste en niet ten minste een goede brandstof werkt ook reinigend zoals V power of Ultimate omdat deze brandstoffen al reinigingstoevoegingen in zich hebben en heeft mijn voorkeur ( beter voorkomen dan genezen). Ja, theoretische waarde van deze duurdere brandstoffen versus voordelen qua verbruik ga ik hier niet op in. Dit topic gaat over vervuiling tegengaan en zijn deze brandstoffen zeer geschikt voor. 

Advies voor punt 1 zijn er in deze post meerdere suggesties al gedaan. Mijn voorkeuren zijn
1) weer goede brandstof zoals Ultimate of V power welke minder vervuiling veroorzaken. ( ter voorkoming).
2) Bij een beurt ook de EGR kanalen fysieke laten reinigen waar ook middeltjes voor zijn, dit wel door iemand met monteur ervaring laten doen ( ter genezing).
3) inlaat kanalen fysiek laten reinigen ergens tussen de 50k en 100k km’s per keer iig voor een diesel afhankelijk van waargenomen vervuiling Dit is een flinke klus bij een diesel en zeker de moeite waard maar maak je geen vrienden bij de monteurs omdat het een smerige klus is Smile of een walnoten behandeling geven “even googlen”.  Benzine zal minder vaak zijn en over algemeen alleen de gasklephuis zijn die vervuilt is. ( te genezing)
4) EGR uitschakelen in software op een nette manier zodat je er geen APK problemen mee krijgt ( ter voorkoming).

Clausule punt 4:
Het werkingsprincipe van de EGR-klep is, naast dat hij de uitlaatgassen terugvoert in de cilinder voor milieu redenen ook om NOx tegen te gaan. NOx ontstaat door een overschot aan lucht tijdens de verbranding. Door het terugvoeren van de uitlaatgassen die zuurstofarm zijn via de EGR, wordt het luchtoverschot tijdens de verbranding verminderd. Hierdoor is de eindtemperatuur in de cilinder na verbranding lager en is het NOx gehalte dus gereduceerd. Het tegengaan van NOx heeft dus als bijeffect dat de cilinderwand,zuiger en kleppen minder heet worden. Om NOx te voorkomen moet de verbrandingstemperatuur onder de 1300 graden blijven. Als je de EGR uitschakelt wordt de verbrandgstemperatuur dus hoger en ontstaat NOx.
Het is allemaal niet zo’n ramp en de motorkoeling werkt dusdaning goed dat je die hogere temp wel kan hebben. Ook je roetfilter vindt deze hoge temperaturen wel prettig.

Bijkomend voordeel van die lagere verbrandingstemp is dat je motor ook klopvaster is en je minder snel pingelverschijnselen hebt voor zover dat tegenwoordig nog voorkomt door slechte brandstof.Dus bij hogere temperaturen speelt brandstofkwaliteit een belangrijkere rol. Goede Brandstoffen zoals V power en Ultimate hebben hier geen last van omdat deze voor benzine een octaangetal hebben van 98 ipv 95 bij normale benzine en voor diesel een cetaangetal van 55 ipv 50 bij normale diesel.


Ikzelf rij diesel, doe geen toevoegingen in mijn diesel, heb punt 1 en 4 gedaan, zodat ik 2 en 3 niet hoef te doen en tank BP Ultimate.

Met vriendelijke groet,

Rob

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 629
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 06 mei 2019 10:46 PM
  [ # 34 ]
Sinttruijen schreef:

@Stefanex,
Er blijven 2 zaken in deze post door elkaar heen lopen:

1. Vervuiling van inlaat systeem & EGR door gassen welke door de EGR terug de inlaat worden geleid. Deze vervuiling is fysiek op plekken waar geen brandstof komt. Dus hier heeft een reinigingsmiddel in de brandstof GEEN toegevoegde waarde.

2. Op plekken waar wel brandstof komt, lees injectoren en verbrandingskamers heeft een reinigingsmiddel WEL toegevoegde waarde.

Een vervuilde injector zorgt voor meer roetvorming/onvolledige verbranding. Meer roetvorming zorgt voor meer vervuiling van inlaat en EGR. Zo heeft een een feulcleaner indirect WEL een toegevoegde waarde bij punt 1.

Verder is het bij een diesel zeer verstandig een feulcleaner te gebruiken ondanks het tanken van een premium diesel. Vooral bij een 1.6HDI.
Ik gebruik altijd Forté.

C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 mei 2019 07:49 AM
  [ # 35 ]

Jij moet en zal gelijk krijgen hè? sleepy

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 629
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 07 mei 2019 04:27 PM
  [ # 36 ]

Het is mijn dagelijkse werk mensen kennis bij te brengen in de automotive. Merk dat er veel onkunde en te weinig kennis is.

C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather

Profiel  
 
Sinttruijen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 20-10-2018

- DS 5 hybrid4 business executive
Gepost: 07 mei 2019 11:43 PM
  [ # 37 ]

[Edit mod.]  Onnodige quote gewist [/edit mod]

Dank je wel Berlingo voor de correctie van mijn onkunde en gebreken aan mijn kennis, zeer gewaardeerd dat je mijn kennis op deze manier bijspijkert.
Ik zal volgende keer beter opletten voordat en/of überhaupt op post van collega Citroen liefhebbers reageer en tijd erin steek als dit de toon van waardering is op dit forum om mijn onkunde te delen.

Ik geef misschien geen les, maar blijkbaar rijden er al 27 jaar tevreden klanten mijn garage uit ondanks mijn onkunde dus ga daar mijn tijd maar insteken.

“teleurgesteld dat het nu blijkbaar een kenniswedstrijd is geworden”

ps.
Ja, je hebt gelijk. heb het er alleen uitgehouden om het verhaal niet nog complexer te maken en ik de verhaallijn vanuit een gezonde motor heb geschreven. Als een injector al zo vervuilt is valt bij mij onder de categorie dat de auto al een probleem heeft.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 08 mei 2019 12:02 AM
  [ # 38 ]
Berlingo2.0HDi schreef:

Het is mijn dagelijkse werk mensen kennis bij te brengen in de automotive. Merk dat er veel onkunde en te weinig kennis is.

En daar hebben we dus dit mooie forum voor.

@Berlingo2.0HDi, ik vind je toon nou niet zo vriendelijk. Je doet met je uitspraak net of je de enige bent die kennis van zaken heeft.

Misschien even dit doorlezen
Puntje 3 Wink

En weer doorrrrrr

 

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 629
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 08 mei 2019 06:50 PM
  [ # 39 ]

En daar heb je helemaal gelijk in dat het forum er is om kennis te delen en de discussie aan te gaan. En daar probeer ik ook een bijdrage aan te leveren, in mijn kennis gebied. Over de oldtimers zul je mij niet vaak horen.

@Rene: Dat je mijn toon niet zo vriendelijk vindt, dat mag. Ik geef er zeker niet mee aan dat ik de enige ben die kennis van zaken heeft. Maar met kennis en onkunde bedoel ik niet expleciet het forum, maar de dagelijkse praktijken in de garagebedrijven.

Ben heel blij dat er plannen zijn om de opleidings eisen behoorlijk op te krikken.


Maar goed, we hebben met z’n allen nog steeds een probleem met de vervuiling van de motor…..... En de oplossing is ? Elektrisch rijden ? Wink

C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook