3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Milieuset v.Bemmelen: aanpassingen klep
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 10 mei 2019 01:30 PM
  [ # 31 ]
waterman schreef:

Als je nou eens even lekker het gas intrapt, gaat dat ding dan vol lucht bijregelen?

Ik denk dat er bij vol-gas weinig drukverschil is tussen boven en onder de carburateur, en er maar een verwaarloosbare hoeveelheid lucht via de extra bypass kan gaan en er eigenlijk niks bijgeregeld kan worden.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 mei 2019 07:48 PM
  [ # 32 ]
waterman schreef:

Er wordt geschreven dat de carburateur rijker wordt afgesteld en dat de stappenmotor aan de hand van het lambdasignaal gaat bijregelen. Stationair kan ik dit allemaal volgen. Maar hoe zit dat op deel of vollast? De sproeierbezetting is een vast gegeven en het mengsel op toeren en onder belasting is vrijwel niet te beïnvloeden door het afstellen van een carbu. En wat bij belasting, berg op bv? Als je nou eens even lekker het gas intrapt, gaat dat ding dan vol lucht bijregelen? Dan wordt het mengsel lekker schraal, lambda=1, en dat vind een ouder motortje helemaal niet lekker.

Je moet zorgen dat de sproeier bezetting dusdanig is dat de carburateur in het hele traject iets te rijk is. Sproeiers kan je door andere vervangen. Bij een oudere carburateur zonder nieuwe sproeiers is dat geen probleem. Ik heb ooit mijn carburateur geoptimaliseerd en de sproeier bezetting zo aangepast dat ik al aardig richting lambda=1 rijd. Ik zal dus een wat ruimere hoofdsproeier moeten plaatsen.

Tav vollast: De regeling is zo geschakelde dat bij vollast ( vacuüm onder een bepaalde waarde) de regeling uit gaat en je dus met het oorspronkelijke wat rijkere mengsel rijdt.

( Overigens heeft een DS motor er geen enkel probleem mee om langdurig wat schraler dan lambda=1 te rijden. Deze discussie hebben wij ook al gevoerd indertijd met de 123LPG. Mijn DS break op LPG heeft echt geen enkel probleem gehad met arm mengsel. Als je met een lambda sensor al rijdend gaat meten, blijken heel veel auto’s op LPG armer dan Labda=1 te rijden.
Idem met mij DS cabrio, waar ik de sproeier bezetting zo heb gemaakt dat ik meestal lambda=1 of iets armer rijd. Hiermee heb ik ook al heel veel km zonder problemen gereden. Waarom dan deze regeling? Het lukt mij niet om in het hele traject lambda=1 te rijden en bij een carburateur verandert de mengsel verhouding nogal afh van lucht vochtigheid, lucht temperatuur en lucht druk. Ennnn ik vind dit gewoon leuk. )

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 10 mei 2019 09:08 PM
  [ # 33 ]
Egbert schreef:

Ennnn ik vind dit gewoon leuk. )

Meer dan genoeg reden. In in dat kader… Smile

Ikzelf ben nog niet toe aan het in elkaar schroeven van mijn trax, maar ik denk natuurlijk ook wel eens wat na. De ‘Van Bemmelen’ optie is wat mij betreft niet logisch omdat er bij een six twee vlampijpen uit het uitlaatspruitstuk komen en deze komen pas helemaal achterin de auto weer samen. Twee cat’s is nog te overzien, maar twee lambda sensoren zal lastig worden met de regelunit. Regelen op drie van de zes cilinders is ook weer niet optimaal.

Ik was van plan om dit - als ik toe ben aan het opbouwen - een keer aan Van Bemmelen voor te leggen. Heeft iemand hier een mening over?

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 11 mei 2019 08:16 AM
  [ # 34 ]

Je zou een bruggetje vooraan tussen de 2 vlampijpen kunnen zetten en daar 1 lambda sensor in.
Een andere optie is toch 1 sensor die dus maar 3 cyl pakt.
In mijn DS zit nu een lambda sensor die er al lang in zit in de vlampijp die maar 1 cyl pakt. Hier hangt al een meter aan. De lambda sensor voor de v Bemmelen unit heb ik nu in de flex pijp gezet. Ik ben erg benieuw of er verschillen zijn wat die meten.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 11 mei 2019 07:05 PM
  [ # 35 ]

Proefdraaien in de garage gaat goed.
In het filmpje zie je:
Groene led: 2xkort/lang= stationair. snel knipperen= deellast
Rode led: aan: te rijk, uit: te arm. Dus als knippert zit je in closed loop.
Je ziet achterelkaar: Stationair, daarna deellast en daarna stationair: je ziet dat in alle situaties snel in closed loop komt.

 

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 11 mei 2019 10:51 PM
  [ # 36 ]

Mooi Egbert, mooi gevisualiseerd zo!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 12 mei 2019 08:26 PM
  [ # 37 ]

De set is gemonteerd ( nog zonder katalysator)
Regelt inderdaad netjes rond lambda=1. Mijn grootste zorg was of de bypass snel genoeg dicht gaat bij stoppen na stuk volgas rijden: geen enkel probleem, blijft dan netjes stationair lopen.
Om uit te proberen een iets grotere hoofdsproeier in 1e trap gezet: dan heeft het het systeem onvoldoende regelbereik.
Dus de carburateur moet redelijk getuned zijn, anders loop je uit het regelbereik van het systeem.

Nu eerst wat meer km’s maken.
Daarna bedenken hoe ik de katalysator in de demper ga plaatsen

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Gepost: 13 mei 2019 09:13 AM
  [ # 38 ]

Iets zegt me dat je helemaal niet gaat wachten met het bedenken hoe je de katalysator gaat plaatsen, hooguit met het uitvoeren van het plan Smile

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 13 mei 2019 10:33 AM
  [ # 39 ]

Contact gezocht met Peter v. Bemmelen voor advies tav plaatsing katalysator.

Hij vertelde ook:
- Hij heeft met succes de unit in een Injectie geplaatst, het kan dus toch!!
- Bij de DS gebruikt hij het pijpje van het carterontlushtingsysteem dat in het inlaat spruitstuk zit voor de “valse lucht"m toevoer. Pijpje er even uit en opboren. Ik heb daar niet voor gekozen ivm de asymmetrische plaats van het pijpje. Peter zijn ervaring is dat dit geen probleem is.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 15 mei 2019 10:39 PM
  [ # 40 ]

Ik volg je vorderingen met interesse. Het is mijn plan dat het systeem er bij mij ook in komt. Smile

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 16 mei 2019 03:30 AM
  [ # 41 ]

Katalysator in de demper geplaatst.

Eerste kilometers met het complete systeem gemaakt.
Rijdt gewoon goed, in feite merk ik geen verschil, maar de auto reed ook prima.
De regeling werkt netjes ( ik had altijd al een lambda sonde met daarop een ledbar, zodat ik rijdend kan zien wat er gebeurt)
Uitlaat geluid met in gebouwde kat in een nwe demper is niet anders dan voorheen.

Kortom: experiment geslaagd.
Prijs inbouw set 849,- Euro; 3 dagen werk; Ik heb nu een DS die voldoet aan de milieu normen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 16 mei 2019 07:16 AM
  [ # 42 ]

En nu een keuren voor de Duitse groene stikker als bewijs?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 mei 2019 07:32 AM
  [ # 43 ]
Egbert schreef:

.. . heb nu een DS die voldoet aan de milieu normen.

Aan welke normen? Euro 1,2,3,4 of 5? Wat doet de ds in de viergastest?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 mei 2019 07:33 AM
  [ # 44 ]
break23m schreef:

En nu een keuren voor de Duitse groene stikker als bewijs?

Niet nodig, klassiekers zijn vrijgesteld.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 16 mei 2019 12:52 PM
  [ # 45 ]

Hoe zit die kat nou inwendig aangesloten? Dat beeld heb ik nog niet helemaal compleet. Wel leuk om zo’n demper een keer van binnen te zien.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
 
3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook