Zeker nu het warmer wordt, rijd ik met open raam en net als vorig jaar… daar is die benzinelucht weer! En dus alleen met open ramen.
Er lekt onder de motorkap absoluut niets.
Hoe kan ik dit oplossen?
Heb ik ook gehad. Bleek dat de carter ventilatie niet zat aangesloten. Dat geeft een sterke benzine lucht. Heel eenvoudig het slangetje weer op de aansluiting schuiven. De Carter ventilatie even goed controleren.
Dat ruikt toch meer naar olie?
Je kan ook eens naar de afdichtingen van de tank onder de achterbank kijken…
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Bij een injectie de felsnaad van de benzinedrukregelaar. Je kunt dat alleen constateren met draaiende motor, dan zie je benzinebellen uit die naad komen.
Verder de tankdop, als die niet goed afsluit krijg je benzinegeur in het interieur bij het rijden met een open raam.
Succes!
Aanvullend: de ontluchtingsslang van de benzinetank in het compartiment onder je bank kan ook zijn opgelost/aangetast door de moderne benzine, hierdoor een opening vormen. Normaal lichte overdruk in de auto, bij raam open is dit minder en ruik je de benzine beter.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
H@ns schreef:Dat ruikt toch meer naar olie?
Je kan ook eens naar de afdichtingen van de tank onder de achterbank kijken…
Onverbrande gassen kunnen onder de zuigers komen. Deze onverbrande gassen worden afgevoerd naar het Carter. Als de aansluiting niet vastzit (wat bij mij een keer het geval was) dan ruik je deze gassen in de auto. Deze gassen hebben een benzine geur.
In ieder geval checken of de aansluiting goed vast zit.
Heb ik óók gehad. Oorzaak is vrijwel zeker te vinden bij (ietwat poreuze) slangen van tank onder de achterbank. Na vervangen van slang (weet niet meer welke, is al 12 jaar geleden) was het probleem opgelost.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Verder: zwetende benzinepomp. Zie je niet want benzine verdampt meteen.
Alle leidingen en hun aansluitingen.
pijpje in carbu waar leiding op zit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bij mij was het een gescheurd rubber vd vulpijp. Bij wat vollere benzine tank stonk het na elke bocht naar links… Nieuw rubber deed wonderen en gaat weer 25 jaar mee (zolang je zoals ik ethanolvrij tankt).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Bij mij lekte het koperen buisje in de carburateur waar de slang op is geschoven. Is in dat geval simpel op te lossen.
Zie:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/224325/
Succes en groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Joost Vellinga schreef:Zeker nu het warmer wordt, rijd ik met open raam en net als vorig jaar… daar is die benzinelucht weer! En dus alleen met open ramen.
Er lekt onder de motorkap absoluut niets.
Hoe kan ik dit oplossen?
Klinkt bekend, heb ik precies zo, maar alleen na het tanken van meer dan 20 liter benzine en niet zo zeer bij het rechtuit rijden als wel bij het door de bocht gaan.
Het zijn, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, benzinedampen die van achter uit de auto, via kofferbak en langs de achterbankleuning, de auto ingetrokken worden door de luchtstroom die ontstaat bij het openen van het bestuurdersraam. Mijn ervaring is het dat bij het open draaien van een raam aan bijrijders-zijde de stank een stuk minder is. Hoe het kan? Het is natuurlijk een anders gerichte luchtstroom.
Nadat zowel Auto Renaissance als Herman Jansen er niet in geslaagd waren het euvel te verhelpen, heb ik de moed opgegeven. Gelukkig rijdt ze op LPG en ben ik niet echt van benzine afhankelijk!
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Ook heel lang moeten zoeken, een rit met achterbank en afdekplaat van de tank gedemonteerd, gaf uitsluitsel. Wat kronkelige baantjes kiezen, paar keer flink remmen zodat de benzine goed klotst in de tank.
Ten slotte paar druppels benzine onderaan de aansluitpijpjes van de tank (IE = 3 pijpjes), soldeernaad van die pijpjes kapot.
In de tijd dat je de plaat onder de achterbank demonteert, is dat plasje benzine al lang verdampt.
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
bij mij precies het zelfde probleem ,benzinedop vervangen en het euvel is verdwenen.
Hoe dit mogelijk is begrijp ik niet maar het probleem opgelost gelukkig
Gauthier schreef:Ook heel lang moeten zoeken, een rit met achterbank en afdekplaat van de tank gedemonteerd, gaf uitsluitsel. Wat kronkelige baantjes kiezen, paar keer flink remmen zodat de benzine goed klotst in de tank.
....
In de tijd dat je de plaat onder de achterbank demonteert, is dat plasje benzine al lang verdampt.
Ik ben je erg dankbaar voor de tip om met verwijderde afdekplaat op speurtocht te gaan. Dankzij deze tip heeft de garage het euvel kunnen vinden en verhelpen. In mijn geval was het de pakking waar de vlotter in de tank zit. Die is nu vervangen en om benzine te ruiken moet ik nu de tankdop eraf halen en boven de vulpijp gaan hangen. Nogmaals dank.