Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
Toch maar even een apart topic aangemaakt.
Zoals in het andere topic gemeld heb ik een foutmelding bij mijn Berlingo 1.6Vti.
Net even uitgelezen met Torque en een OBD adapter.
Het gaat om foutcode P0011.
Volgens wat ik op internet kan vinden is dit een generieke OBD foutmelding: (klik)
“A” Camshaft Position - Timing Over-Advanced or System Performance
Niet heel specifiek dus. Eigenlijk kan het dus 2 dingen zijn. De nokkenas positie of de ‘system performance’.
Iets specifieker gaat het bij de nokkenaspositie over de “A” camshaft. Volgens de gelinkte website is dat:
The “A” camshaft shall be either the “intake,” “left,” or “front” camshaft. Left/Right and Front/Rear are determined as if viewed from the driver’s seating position. Bank 1 contains cylinder number one, Bank 2 is the opposite bank.
Nu heb ik de voorste nokkenas versteller (uitlaatkant) er al even uit gehad.
Die lijkt niet erg vervuild.
De uitleg van de foutcode heeft het echter ook over de versteller van de inlaat kant.
Weet iemand of hier in de foutcode bij Citroen onderscheid in wordt gemaakt?
Een andere foutmelding als de uitlaatkant niet lekker is?
De versteller aan de inlaatkant is een stuk lastiger te demonteren, dus als ik dat achterwege kan laten zou dat fijn zijn…:)
Ik ga morgen een nieuw setje bougies halen, dus misschien los ik daar de ‘system performance’ en daarmee de foutcode op.
Die foutmelding zegt dat de nokkenaspositie sensor geen informatie geeft die consistent is met de verstelling van de nokkenas zoals die moet zijn bij een bepaald positie van de inlaatnokkenas. En dat is de inlaat: achteraan dus.
Zowel de inlaat als de uitlaatnokkenas hebben een sensor, die zit links boven het blok.
Je zou de voorste ( uitlaat) en de achterste (inlaat) kunnen verwisselen: Als de fout blijft dan is je nokkenasverstelling niet goed, en dan kun je dus het ventiel vervangen als eerste ( of schoonmaken..) als de fout naar “voren” gaat ( bank B) dan is de uitlaatnokkenassensor niet goed, die kun je dan eens vervangen. Dat achterste ventiel zit een beetje lastig, maar het is te doen, je moet wel het een en ander demonteren.
Je kan ook de verstellers wisselen voor-achter, als de achterste kapot is heb je die daarna voor gemonteerd, daar kun je hem makkelijk vervangen.
Over de Olie: Ik zou zeker geen 0W60 gebruiken, die is bij warme motor VEEL te dik. Dan heb je wel een lager olieverbruik maar je hebt echt een probleem bij smering bj kritische punten.
Ik rijdt zelf al 100.000 km met een VTI met 0W30 ipv 5W30, minder problemen bij koude motor, ( je merk dat vooral aan het ratelen vlak na het starten, vrijwel verdwenen bij de 0W30, en ja, mijn ketting is ook iets meer dan 100.000 km oud, daar ligt het niet aan, de oude was na 125000 nog nauwelijks gerekt ) en het verbruik…. nu rond de 1 op 3000-3500 voorheen misschien 250 km meer met een liter…. Als de computer zeurt dat het oliepeil te laag is gooi ik er een liter bij, en na 25.000 of iets meer gaat alles eruit ( de olie blijft goed schoon, zelfs na 25.000 kun j er nog doorheen kijken).
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
Bedankt voor de tips Citroensmgz!
Vandaag verder gegaan met de Berlingo. Vanochtend een luchtfilter, 4 bougies, een interieurfilter, een nokkenas sensor (voor de zekerheid) en een heeele dure bougiesleutel ;( gehaald.
Ik heb de stekkertjes van de nokkenas sensoren allebei even los gehad om te kijken of daar iets vreemds te zien was. Maar dat zag er goed uit. Daarna heb ik de bougies en het luchtfilter vervangen.
Vervolgens de motor gestart en toen bleef de foutmelding weg. Motor liep erg netjes en tijdens een testritje viel het op dat vooral on lage toeren het rijden veel makkelijker was dan de afgelopen weken.
Omdat de foutmelding na de proefrit en nog een paar keer starten achterwege bleef dacht ik mooi klaar te zijn…
Ik ben vanmiddag met de auto de boodschappen gaan doen en helaas na een aantal keer stoppen en starten kwam de foutmelding weer terug.
Toen heb ik, eenmaal thuis, de beide oude sensors gewisseld om te kijken of dat iets uit zou maken (Thanks for the tip Citroensmgz!). Helaas blijft de foutmelding staan. Om toch nog echt 3 dubbel zeker te zijn heb ik de nieuwe sensor ook maar even getest, maar die geeft (niet geheel onverwacht) hetzelfde resultaat.
Dan blijft dus over dat de nokkenas versteller aan de inlaatkant dus waarschijnlijk niet goed is.
Morgen ga ik dus maar een poging doen om die uit te bouwen en te wisselen met de uitlaatkant.
Gisteren was ik daar al even mee aan het prutsen geweest, maar zoals ik het toen zag moet in ieder geval de luchtfilterbak eruit. Dan is er een stukje meer ruimte. Hopelijk lukt het dan verder.
Omdat ik toch een foto van heb hier nog het verschil tussen de oude en de nieuwe bougies.
Ik heb geen idee hoe lang de oude er al in zaten. De auto staat nu op 133000 km, dus of dit nog de originele zijn?
Op de foto is trouwens ook een stukje te zien van mijn gloednieuwe HAZET bougiedop
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik zou sowieso nieuwe nokkenasstellers monteren, die zijn namelijk intussen gemodificeerd.
Zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2020519/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Paling1 schreef:Weet iemand of hier in de foutcode bij Citroen onderscheid in wordt gemaakt?
Een andere foutmelding als de uitlaatkant niet lekker is?
Ja, dan is het P0014, zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/233940/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
Bedankt René,
Ik had al een beetje op internet gezocht naar die ventielen en ze zijn van verschillende merken te krijgen. prijzen verschillen ook nog best redelijk. De winkel waar ik de rest van het spul heb gehaald had ze liggen voor €87,- per stuk. Geen idee welk merk dat is en of die ook 3 filters hebben ipv 1.
Weet jij misschien of de ander merken ook aanpassingen hebben gedaan? Of is het handiger om die dingen gewoon bij de Citroen dealer te bestellen?
Zojuist heb ik het spul weer uit elkaar gehaald. Luchtfilterbak los, aanvoer en afvoerslang los en dan is de boel al een stuk makkelijker bereikbaar. Ik heb uiteindelijk ook nog een slang van de kop losgehaald. Ik denk carterventilatie. Scheelde net een beetje bewegingsruimte…
De nokkenas versteller zat behoorlijk vast, maar uiteindelijk ging ie los. Het is erg lastig kracht zetten in zo’n kleine ruimte.
Ook aan deze versteller is niet veel te zien. Bij beide verstellers is de plunjer aan de binnenkant makkelijk te bewegen. Verder ook geen vervuiling te zien.
Ik heb nu de uitlaat en inlaat ventielen verwisseld en na het terugmonteren van het luchtfilterhuis en de slangen heb ik de motor gestart. Geen foutmelding op het display. Dus dat is dan weer raar…
Effe een proefritje gemaakt en de motor een aantal keren gestart, maar de foutmelding komt vooralsnog niet terug op het display. Even afwachten of dat zo blijft.
Als ik met een OBD dongle mbv de Torque app de boel uitlees staat er nog steeds P0011 als foutmelding. Met de app die ik heb kan ik die melding niet uit de ECU wissen, dus ik weet niet zeker of die melding als geschiedenis in de ECU blijft staan of dat het toch een nieuwe melding is.
Nu maar even kijken of de melding weg blijft. En anders toch voor de zekerheid maar 1 of 2 nieuwe verstellers erin zetten.
Qua kluswerk valt het best mee. Uitlaat is een paar minuten, maar inlaat is al gauw een half uur 3 kwartier.
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De gemodificeerde versie heb ik bij de dealer vandaan, kost nu € 102,- per stuk.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
René Jongejan schreef:De gemodificeerde versie heb ik bij de dealer vandaan, kost nu € 102,- per stuk.
Poeh, da’s nog een behoorlijk prijsverschil….
Zijn die ‘originele’ van Bosch?
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Op de gemodificeerde staat V758776080, als je daar op google vindt je o.a. dit.
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/oem/v758776080?search=OEN V758776080
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
René Jongejan schreef:Op de gemodificeerde staat V758776080, als je daar op google vindt je o.a. dit.
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/oem/v758776080?search=OEN V758776080
Ja, die had ik ook al gevonden… Wat ik daar vooral speciaal aan vind is dat er van MEAT & DORIA 3 verschillende ventielen te koop zijn die ook allemaal in prijs verschillen. (€52, €56 en €78).
Dat partnummer had ik overigens uit jouw topic overgenomen en dat is bij de winkel waar ik mijn spullen heb gehaald in het systeem opgezocht.
De originele en de latere die PSA monteert zijn van het merk Delphi, staat op de steker. Er zijn er ook al te koop direct uit China, je moet dus al uitkijken wat je koopt.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
Even een update;
Gisteren een wat langere rit (±3 kwartier) en vandaag nog een paar korte ritjes.
Foutmelding is niet meer verschenen op het display.
In de Torque app stond nog steeds de foutcode P0011. Met die app kon ik die storing niet wissen en ik kon ook niet goed zien of het een historische fout was of een actuele melding.
Vandaag nog even met een andere app geprobeerd namelijk Car Scanner.
Die app geeft ook een melding P0011, maar hier word er gewaarschuwd dat fouten wissen meestal alleen met een niet draaiende motor kan. Contact moet wel aan staan. Weer wat geleerd dus.
Dus de foutmelding is nu verwijderd en is bij het starten van de motor en een klein blokje om niet terug gekomen.
Omdat ik de melding na het wisselen van de bougies en het luchtfilter nog een keer op het dashboard heb gehad denk ik nu dat het wisselen van de sensor ervoor heeft gezorgd dat de melding niet meer actueel was. In de Torque app kon ik dat niet zien en verwijderen is toen niet gelukt.
Het verwisselen van de nokkenas verstellers was dus waarschijnlijk, achteraf gezien, niet nodig geweest. Maar mocht de versteller van de inlaatkant inderdaad toch niet helemaal lekker zijn, dan zit ie nu makkelijk bereikbaar aan de uitlaatkant…
Ik over een paar dagen nog wel even een update geven. De komende dagen wordt er weer meer gereden met de auto.
Iedereen in ieder geval bedankt voor de hulp en tips!
Dat was ook de bedoeling van het wisselen, de verdachte sensor op een makkelijk bereikbare plaats hebben. Als je foutmelding weg blijft dan was de versteller waarschijnlijk vervuild, als de melding terugkomt dan weet je wat te doen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
En als er een foutmelding komt, dan zou het nu P0014 moeten zijn.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Paling1 schreef:Ik zal over een paar dagen nog wel even een update geven.
En?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
Hallo René,
We hebben er nu een paar honderd kilometer op zitten zonder foutmelding.
Lijkt dus gefixed.