Vandaag aan de 4 gas meter bij Johan Oldenhage.
Een Co van 0,21 is zeer netjes
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maar er is natuurlijk meer dan alleen CO Wat doet het HC gehalte? En het CO2 en O2?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Helemaal mee eens. De foto is de 4 gas meter bij Johan. Ik ben ook erg geïnteresseerd naar de NOx.
Ik ga met Peter v Bemmelen overleggen hoe we nu verder met de testen kunnen gaan
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben wel benieuwd want de waarden die ik op je foto zie staan passen naar mijn idee niet bij een co van 0,21%. Die 0,21 is dat een waarde die stabiel is of pendelt het co?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De foto is stationair loop bij warme motor en warme kat. Was vrij stabiel beeld.
Wel een beetje pendelen, maar dat hoort, het is immers een pendelende regelcyclus met een smalband lambda sensor.
Even een tabelletje van een aantal meetwaarden na elkaar in een paar minuten:
CO CO2 HC O2 Lambda
0,29 13,2 502 2,07 1,061
0,27 13,7 491 1,84 1,061
0,23 13,9 432 1,71 1,057
0,21 14,1 408 1,51 1,049
0,29 14,1 330 1,50 1,058
0,21 14,1 354 1,49 1,051
Johan vond de HC wat aan de hoge kant en vond het verder goede waarden.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De HC waarden zijn inderdaad erg hoog. Volgens de normen mogen die tussen de 60 en de 100 ppm. Ook de Co2 waardes laten afwijkingen zien, deze zijn toch wel lager dan de 16% die als de norm worden aangegeven. Ook de o2 is wat hoog.
Het bovenstaande waarden kun je nu dan zeggen dat de auto qua co wel aan de norm voldoet, maar qua overige uitstoot helemaal nog niet. Ik ben benieuwd of er met dit systeem mogelijkheden bestaan om een oudere auto aan de normen te laten voldoen die voor de apk van een moderne auto gelden. (De viergasmeting op verhoogd stationair toerental)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Eind van de week ga ik met de DS naar Corsica,
daarna verder kijken.
Te hoog HC en te laag CO2 zou kunnen komen door ontsteking problemen of niet goede kleppen werking.
Ontsteking: Omdat de auto niet lekker liep voor de meting nwe bougies, kabels, bobine en verdeelklap geplaatst. Maar eens kijken of de 123 zijn werk goed doet en op tijd staat.
Kleppen: Net gesteld en minder dan 5k terug de kop laten reviseren door Grossouw ( en gereviseerde nokkenas incl stotterbussen van hem) Maar hij knettert wel wat in de uitlaat bij gas loslaten ( al voor plaatsen van de unit)
Zal ik de kat er onderuit halen voor ik naar Corsica ga ivm risico beschadigen? Of hoef ik mij geen zorgen te maken?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
had de bx dat ook niet ? een lucht injectiesysteem? om de uitlaatgassen te verdunnen of zo?
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Te laag Co2, te hoog CH en te hoog O2 duiden op onvolledige verbranding. Maar waar dat aan ligt? Misschien is dat bij zulke “ouderwetse” motoren niet beter te krijgen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
3 stappen achteruit:
Onvolledige verbranding had ik ook bedacht.
Kleppen gecontroleerd: stonden goed.
Ontsteking controle: tijdstip staat te dansen, af en toe geen puls op stroboscoop. Dus ik vertrouw de 123 niet. -> de gewone punten ontsteking er weer in. Veel mooier en constanter tijdstip, geen flitsen stroboscoop overslaan.
MAAR . Liep niet zo lekker, dacht: komt doordat tijdstip nog niet goed is. Na goed afstellen nog steeds niet lekker lopen. Nog wat kloten met draaiende motor. En toen sloegen de vlammen onder de auto vandaan.
Kat roodgloeiend.
Blussen met poeder blusser, hele garage puinhoop, auto gered. Hele avond opruimen.
Auto teruggezet: loopt op 2 poten. Dom. Ik had gewoon 2 bougie kabels omgewisseld. Daardoor heeft de kat veel te veel onverbrande CH gekregen en roodgloeiend geworden.
Sons zitten de dingen niet mee en heeft een domme fout vergaande gevolgen.
Maar ik heb mijn cabrio nog!!!!
En vrijdag avond moeten we inchecken vanuit Italie op de boot naar Corsica met deze auto.
Dat wordt een aantal dagen flink stressen
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ooooo shittttt!!!! Pffffff…. succes man, dit is wel ff balen..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Sterkte met het opruimen/repareren. Wat een ellende.
Alvast fijne vakantie gewenst!
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ai, wat balen als zo’n vergissinkje zo uitpakt. Wel heel goed dat de blusser bij de hand was! Hoop dat de brandschade mee valt. Sterkte met schoonmaken en de eventuele schade.
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tiefus he! dan sta je niet te lachen.
Sterkte ermee!
Maar de kat is roodgloeiend en de uitlaat eromheen dus ook?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
waterman schreef:Er wordt geschreven dat de carburateur rijker wordt afgesteld en dat de stappenmotor aan de hand van het lambdasignaal gaat bijregelen. Stationair kan ik dit allemaal volgen. Maar hoe zit dat op deel of vollast? De sproeierbezetting is een vast gegeven en het mengsel op toeren en onder belasting is vrijwel niet te beïnvloeden door het afstellen van een carbu. En wat bij belasting, berg op bv? Als je nou eens even lekker het gas intrapt, gaat dat ding dan vol lucht bijregelen? Dan wordt het mengsel lekker schraal, lambda=1, en dat vind een ouder motortje helemaal niet lekker.
Over het algemeen staat een auto altijd al iets te rijk, zowel stationair als in deellast. Uiteraard kan dit nog getuned worden door een grotere sproeier te kiezen.
De EmissionController (valseluchtregeling) meet onder andere vacuüm om veranderingen door gaspedaal direct door te voeren. Ook wordt het RPM gebruikt.
Wanneer je bijvoorbeeld in closed loop rijdt en je geeft vol gas (bijvoorbeeld het voorbeeld van de heuvel), detecteert het systeem de vollast en zet direct de stappenmotor dicht zodat de auto rijk gaat lopen.
Ook wanneer het toerental plots daalt naar bijvoorbeeld stationair wordt de klep uit veiligheid dichtgezet en gaat de auto opnieuw het closed looppunt opzoeken. Dit voorkomt het afslaan van de motor.
beter rijden dan gereden worden!
ik heb de honecker prestige