Ik heb last van een trilling in het schakel systeem van m’n 19 TRi break, alleen in de 5de versnelling tussen 70 en 110 km/h. (BE1 bak)
Je hoord dan een iritante brom/trilling, ik denk zelf dat het in de schakel stang verbindingen zit.
Een van de kunstof gewrichten is een beetje vergaan, dus metaal op metaal… zou de oorzaak kunnen zijn…
Iemand anders een idee?
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
om de pook links rechts te kunnen bewegen zit er achter(in het verlengde van) de schakelstang een as-in-as met een rubberen demper ertussen.
Heb al een paar gezien waar ie niet zo fris meer bij was.
Als die versleten is worden de trillingen van de aandrijflijn niet opgevangen en gaat je pook schudden. Misschien dat ie zo versleten is dat de stangen ergens tegen rammelen ofdat de buis in de anders buis rammelt….
succes met het zoeken
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
ik heb dat ook bij mijn GTI 8v, maar ik hoor die brom al zacht zodra ik in de 5 rij. boven de zeventig wordt het dan inderdaad storend. voor de zekerheid heb ik een reservebak liggen, en ik hoop dat ik nog een tijdje doorkan zo. maar dit lijkt verdomd veel op dat rommel in mijn bak. ik heb al aan een paar mensen gevraagd wat het kan zijn, maar ze komen allemaal uit op het feit dat het in de bak zit en dat het niet de moeite is om uit te zoeken. “want wat kost dat nou allemaal en wat is een bx nog waard”
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
overigens heb ik het gevoel dat het niet uit die schakelstang komt maar uit de bak. het is bij mij ook sterker als ik naar rechts stuur en bijna weg als als ik naar links stuur. en dat is dus alleen in de vijfde versnelling
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Haha, idd dat heb ik ook…
Maar ik denk dat het dan puur iets is van de BE1 bak had het ook met een 16 TRi, ik heb nooit zo iets gehad met een BE3 (ik heb er meerdere gehad)
Maar ik ga de rubbers nalopen, ik moet zeker weten wat het is… onderdelen genoeg in huis!
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het de bak is, m’n break heeft net 185.000 km gelopen.
De 16 TRi had het al veel eerder, met een lagere km stand…
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
185000, heeft mijn gti ook ongeveer
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Re: Trilling in schakel systeem
BANZER schreef:Ik heb last van een trilling in het schakel systeem van m’n 19 TRi break, alleen in de 5de versnelling tussen 70 en 110 km/h. (BE1 bak)
Je hoord dan een iritante brom/trilling, ik denk zelf dat het in de schakel stang verbindingen zit.
Een van de kunstof gewrichten is een beetje vergaan, dus metaal op metaal… zou de oorzaak kunnen zijn…Iemand anders een idee?
Oei, zoiets is erg lastig te vinden hoor. Het is toevallig geen gons van een wiellager, een knetterende aandrijfas of een opgestegen tussenlager aan de aandrijfas?
Heel goed luisteren (raampjes open) bij bochtjes rijden, met koppeling ingetrapt etc. Het heeft me heel wat “operaties” gekost om destijds het schuldige wiellager te betrappen.
Ich bin ein Breaker
de stangen zijn redelijk bereikbaar.
controleer voor de grap eens de afstellingsmaten,, (lengte van de stangen is verstelbaar).
en smeer de dikkekogelgewrichten eens lekker in het vet.
en dan bedoel ik voorral die kogelvan 2,5 doorsnee van de kantelmechaniek op het subframe.
ook je gewrichten onder de pook in het vet zetten wil trillingen wels eens dempen.
de enigste manier om alle trillingen uit het schakelstangenstelsel te halen = door een deugdelijk 2ehands stangenstelsel te monteren, of door een nieuw stangenstelsel te vervangen.
dik kettingvet of dergelijk wil dus (tijdelijk) soelaas bieden.
de zaak afstellen gewrichten schoonmaken en invetten ook.
het olieniveau en kwaliteit kan ook schelen.
mvgr wupke:die bij heftige trilling in de 5e versnelling, even het zijdeksel oplicht, en de 2 moeren wat vaster zet en opnieuw borgt…
kreazyV8wuppo schreef:
mvgr wupke:die bij heftige trilling in de 5e versnelling, even het zijdeksel oplicht, en de 2 moeren wat vaster zet en opnieuw borgt…
nou, dat mag je dan heel graag een keertje met mijn auto doen!!
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
ben je al wat wijzer geworden?
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hel1 schreef:kreazyV8wuppo schreef:
mvgr wupke:die bij heftige trilling in de 5e versnelling, even het zijdeksel oplicht, en de 2 moeren wat vaster zet en opnieuw borgt…
nou, dat mag je dan heel graag een keertje met mijn auto doen!!
pb maar ff,,dan doen we dat een x.
mvgr wupke
Mijn TZD Turbo heeft er ook last van maar aangezien die aan z’n laatste loodjes begonnen is maak ik me niet echt zorgen
Het tussen lager van de aandrijf-as is niet helemaal lekker meer, hij maakt ook al een rauw geluid in de 3de versnelling…
Ik ga ook een paar schakel stangen vervangen.
———
(gehad met Turbo break)
Had soms dat hij uit de 5de versnelling schoot, ook last van trillingen.
Bleek dat de 5de versnelling was ingelopen in het ijzeren kapje dat op het einde van de bak zat. Heb van een andere bak het over gezet, was weer helemaal goed.
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.