Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
IDealist schreef:Niks bolletje! Zo’n smal lampje even breed als de fitting! En sinds een half uur ook werkende verlichting in het dashboardkastje!
Dan klopt dat gewoon. Had ik ook wel verwacht, maar nu was het moment om ernaar te vragen. Het was lullig geweest om dat uit te moeten leggen naast een foto van een gesmolten lampje
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Helemaal waar Derk, dus ik waardeer dat dan ook!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Vanavond het hitteschild onder de auto gehangen, nadat ik er dit weekend nog een extra laag (grijze) antisteenslag op had gespoten. Nu galmt zo’n hitteschild best wel en ook het plaatwerk in die ronde koepel er boven en dacht ik: zou het niet beter zijn om tussen het schild en de carrosserie een laag flexibele warmtedeken te plaatsen? Die heb ik ook in het motorcompartiment toegepast. Is ca 15mm dik, glasvezelbasis met een laag folie, kan 450 graden hebben. En dempt. Heb er nog een flinke strook van liggen.
Iemand ervaring mee? Zin of onzin?
Verder heb ik destijds de flexpijp afgeslepen uit de demper. Die demper is nog hele mooi, maar daar steekt dus nog een stuk vd flexpijp in de mof. En dat geheel zit zo vast als een huis. Staat al weken in de kruipolie. Met een tang van een meter krijg ik er geen beweging in. Heb de mof al extra ingeslepen, zodat hij dus 4 inkepingen heeft ipv 2. Helpt niks. Nog iemand tips? Zo jammer om hierom een nieuwe te kopen…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Al eens met de vlam eraan gezeten?
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 25561
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aan de binnenkant een rups inlassen. Dan krimpt ie.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
met een pneumatische bijtel door de sleuf heen er uit rammelen. ev sleu nog verder slijpen en later netjes dicht lassen
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Dank heren. De laatste optie zal het dan moeten worden, want van een hete gasvlam wordt het geheel ‘niet warm of koud’ .... Ik heb de demper al afgeschreven en uit frustratie reeds verwezen naar het oud ijzer, maar ja daarmee schrijf je gewoon 200 euro best wel hard af. Ik ga Egberts methode uitproberen. Heb er niks meer aan te verliezen. Het loeder…
Overigens in 1500 uur restauratiewerk het ENIGE dat ik niet vrij makkelijk los kreeg…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Wat Bogaard zegt wil inderdaad nog wel eens helpen, door er een rups in te lassen zet de binnenring uit en maakt ruimte. Na afkoeling zit het dan los, dit heeft vooral effect bij dikkere buizen. Maar zou je er niet een bout in de lengte in kunnen lassen, dan heb je hetzelfde effect plus dat je daarna aan de bout kunt draaien. Door het torderen wordt de binnenbuis iets dunner en zou dan los moeten zitten.
Het restant zit als een soort staalprop aan de binnenzijde van pijp. Destijds (te) kort afgeslepen. Wist ik veel….jaren geleden. Daar valt niks aan te lassen wat ook. Sterker nog: er past nog geen schroevendraaier bij in, zo dicht zit die prop staal! De enige methode die resteert is die van Egbert.
Vanavond sowieso aan het lassen geweest: de linker schelp waar de uitlaatdemper mee an het chassis hangt, was doorgerot. Bleek na het stralen. De rand was helemaal aangevreten. Daar heb ik een nieuwe voor gemaakt van 1,5 mm plaatstaal. Vervolgens op het restant gelast. Perfecte vorm weer en steviger dan origineel. Morgen afstralen en in de lak. Dan kan de demper en de rest vd uitlaat eronder.
Tevens via MP vandaag een gebruikte LPG installatie uit een DS 23 op de kop getikt. Een tank met onderstel had ik nog niet. Ik hoef er niet mee naar de RDW, want er staat al LPG op kenteken. Dus deze 85 liter tank kan erin op dezelfde manier als in mijn andere break.
Verder heb ik nu ook een gasmengstuk, dat ontbrak nog. De vulslangen en leidingen worden allemaal vernieuwd.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Hierbij een korte update van de laatste werkzaamheden voordat de eerste startpoging kan wordne gedaan en het afstellen van eea kan plaatsvinden.
Ik was het ge-emmer met die oude demper beu, dus die heb ik hoe goed die ook nog was toch maar bij het ijzer gemikt. Nieuwe eronder. Een goedkoop project was dit toch al niet meer…. En eigenlijk sleutelt dat ook fijn: gehele uitlaat hing er zo onder, alles paste perfect, gewoon in m’n uppie liggend op de vloer gedaan. Vind ik comfortabeler dan in de put.
Untitled by , on Flickr
Hier goed zichtbaar: de niet geheel onbelangrijke beugel tussen carter en uiteinde vlampijp naar flex. Die beugel scheurt altijd en heb ik gelast en flink verstevigd. Hetzelfde ook voor de linker halve maanvormige ophangplaat (zwart) vd demper: deze was doorgeroest op de rand. Daar heb ik een nieuwe rand van 1,5 mm op gelast. Steviger dan nieuw. En leuk om te doen.
Untitled by , on Flickr
Hier mooi zichtbaar wat voor isolatie ik heb gebruikt. Ui t de rallye/racewereld, verzwaard glasfiber dempend en 400 gr hittewerend. Zo’n 2 cm dik, maar er is nog ruimte achter het blok vrij.
Untitled by , on Flickr
Uitlaat loopt mooi langs de bodem, blijkbaar heb ik het laswerk correct gedaan . Heb ik anders gezien!
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Dat ziet er perfect uit! Snap dat je het geklooi zat was en een nieuwe demper hebt gemonteerd. Uiteindelijk is tijd ook geld en dan het geklooi wordt het materiaal ook niet beter.
En dan was het vanavond na 7,5 jaar vetnekken, slijpen, stofhappen, bakken, braden, puzzelen en nog eens puzzelen eindelijk zo ver: de eerste startpoging. Dit alles onder de ervaren leiding van Bert (garage Jansen), die met passend vervoer kwam voorrijden (Acadiane, Service-auto). Want bij zo’n start-up is het toch handig om even ogen en oren aan alle kanten te hebben. Bij een eerste startpoging van een godin komt er nu eenmaal net wat meer tot leven dan bij een auto.
En die eerste poging was meteen raak: er was heel vlot benzine via de nieuwe leiding in de carburateur en daarop sloeg ze spontaan aan. Ontsteking wat afstellen alsmede de carburateur en toen liep ze al heel appetijtelijk. Mooi trillingsvrij, vrij van bijgeluiden. Direct daarop volgde een plechtig opstijgen en verkoos ze bijna spontaan een hoogte die heel dicht bij de gewenste rijhoogte bleek te liggen. Meer geluk dan wijsheid, maar toch!
Twee kleine LHM-lekkages die eenvoudig konden worden gestopt door de wartel iets strakker te draaien. Hoogteverstelling boven de put nog iets bijgesteld en ook de handbediening vd hoogteregeling stond spontaan goed.
Het koelsysteem lekt slechts wat druppels langs een vd bevestigingsbouten vd waterpomp op het huis.langs de moer. Daar met het tapeind dus nog even eruit gedraaid worden, in de vloeibare pakking weer terug en opnieuw de sluitmoer erop. De carburateur wordt nog gefinetined aan de CO-meter, waarbij dde ander ezaken ook wordne afgesteld, dat gebeurt na de zomer in Bennekom.
Ik kan nu naar de volgende fase: het plaatwerk lassen. Mijn handen jeuken…!
Vanavond nog een rondje gedraaid in de achtertuin, ok, paar keer steken, maar wilde haar weer achterstevoren in de garage hebben. Wat ik vanmiddag met de hajdn deed kon nu dus ‘automobiel’. Waarbij ik dus daadwerkelijk reed. Moet alleen de remmen nog ontluchten. En de selectiehandel vd bak nog wat afstellen. Koppeling grijpt wel echt heel mooi doseerbaar aan. En dat vind ik zoooo belangrijk….!
Filmpje eerste motorgeluid volgt.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Een oprecht bewonderende felicitatie! Ik weet ook nog heel goed hoe dat voelde, 14 jaar geleden, toen ik mijn break voor het eerst op eigen kracht liet rijden. En inderdaad, ook ik genoot van de zijdezachte koppeling. Proficiat en veel plezier verder!
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Proficiat!! De beloning van jaren ploeteren - prachtig! Heel veel succes met de laatste fase.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Geweldig, dat is een mooi moment!
Van harte!