Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De Pallas was er toch als eerste.
Totaal aantal Berichten: 1891
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Zal eens kijken in mijn vader z’n archief kaft, met brochures en prijslijsten.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb toch diverse keren begrepen dat TRE erg op de Pallas lijkt, maar net iets anders is uitgevoerd.
Zover ik weet is de naam Pallas niet gevoerd op Serie 2, of BE moet daar een uitzondering in zijn.
Kapitein Rob zijn versie is de juiste.
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Daar ben ik het ook mee eens, met als toevoeging dat de TRE op kleine details net iets minder luxe is.
En een 2500 in andere landen is ook een Pallas, ik heb nog nooit een 2500 TRE gezien. Dat kan ook niet gezien het dan een TRi moet zijn zoals later op de breaks geleverd.
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-12-2012
- C5 2.0i 16v Exclusive automaat
Toch heeft break23m ook gelijk. Bij de eerste CX-versies waren drie uitvoeringen: Confort, Super en Pallas (en GTi en Prestige). Vanaf 1979/1980 -met de nieuwe 2-liter motor- zijn die drie uitvoeringen vervangen door de Reflex en Athéna, waarbij de Reflex de uitrusting van de Confort had en de Athéna die van de Super met enkele Pallas-details. Vanaf modeljaar 1983 werd de typeaanduiding 20 en 20TRE waarbij in o.a. Nederland de Pallas-naam werd gebruikt ipv TRE. Ik heb deze ‘wijsheid’ overigens uit het boek van Michael Buurma, die heeft veel meer onderzoek gedaan dan ik.
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Vond mijn 20 TRE idd bijzonder veel weg hebben van een pallas, zo niet geheel ...
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Lekker consequent allemaal hè. Inderdaad maar goed dat de CX bijbel bestaat om het na te zoeken.
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
In serie 1 is er toch echt ook een 2.0 Douvrin Pallas geweest, net zoals gewoon een CX 20 was wat de opvolger van de Refex was.
Serie 2 heeft nooit een Pallas gehad, dit was RE RD RI TRE TRD TRS GTI PRESTIGE LIMOUSINE, voor de berline’s
en RE RD RS TRD TRI voor de breaks in serie 2 dan.
Wij hebben een ‘85 er Douvrin break nieuw gekocht en daar stond gewoon CX20 op, dit was nog een serie 1,
later hebben wij er zo nog een tweedehands gekocht, dit waren erg kale uitvoeringen.
De 5 bak was een optie maar ze hadden het beide wel.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Dat was per land verschillend of de 2.0 pallas of TRE aanduiding had.
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik kan er geen bronnen meer van vinden, maar naar mijn idee is een TRE net iets minder luxe uitgevoerd dan de Pallas.
De TRE was voornamelijk voor de Franse markt. Citroën leverde vooral in eigen land de mindere auto’s, ik heb zelfs begrepen de slechtse.
Neem bijvoorbeeld een vroege kale serie 2 CX 25 GTi. Deze werden toen nog standaard zonder VIP optie pakket geleverd. In FR had je dan zelfs geen rechter buitenspiegel. In de meeste andere landen werd de kale GTi met 2 spiegels geleverd. Als je VIP optie pakket nam dat zaten er 2 spiegels op. Door de jaren heen zal de rechter spiegel er vaak op geplaatst zijn, maar soms zie je ze nog.
Mijn eigen vermoeden is dat ze daarom de TRE verzonnen hebben, zodat ze de 20 Pallas net iets minder luxe konden leveren. De CX 25 Pallas bleef namelijk in FR de naam behouden, oftewel deze al volledige Pallas specs hebben.
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Dat is niet zoals het in het boek van buurma staat, die verandering van naam is puur omdat dat toen “ moderner “ klonk ... dat er een piefje of palletje net ff anders was zal verder best hoor , en dat ze juist de 2.0 gebruiken en niet de 25 voor die verandering snap ik wel , qua verkoop moesten ze het daar van hebben.
In NL ( importeur ) heeft men kennelijk gekozen om het bij type 1 bij het oude te houden en pas bij type 2 over te gaan op andere type aanduidingen.
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het is voor mij alweer jaren geleden dat ik het boek heb gelezen.
Fantastisch boek, die moet je gewoon hebben als CX liefhebber. Daar is veel onderzoek en tijd in gaan zitten.
Echter niet foutloos en compleet.
Met name bij de laatste jaren mis ik details, zo heb ik aanpassingen op mijn auto zitten die niet in het boek staan echter wel origineel bij het bouwjaar.
Maar goed, ik kan ook niet uitsluiten dat de bronnen die ik toen gelezen heb juist waren.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Misschien moet jij de schrijver dan eens een hoofdstuk aanbieden met alle details die je hebt en weet voor de tweede druk van zijn boek. Kennelijk weet jij meer dan hij zelf weet, daar moet je wat mee doen man!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Daar heb je een punt, de 2de en 3de druk heb ik nooit ingezien, wellicht dat daar andere info in staat.