Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ha ok, het kan dus lonen om een modern alternatief te zoeken. Al betwijfel ik eigenlijk of de nu geleverde keerringen dat al niet zijn. Kan me niet voorstellen dat het allemaal NOS materiaal is
Precies, ik ben bang dat het goedkope imitatie is.
Een stukje zacht koolstof bewerkt natuurlijk een stuk gemakkelijker
dan hard en slijtvast keramiek.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zo, nieuwe bandjes en een nieuwe waterpompseal binnen, kunnen we weer aan de klus.
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Bij mijn HY is dat klusje ook noodzakelijk.
Waar heb jij de nieuwe delen besteld? Mag via pb.
En bandjes…dat de afdichting?
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De nieuwe seal heb ik uit coulance gekregen bij Citrotech. De nieuwe voorbanden (gewoon die zwarte dingen rond mijn velgen ) komen van autobandenbestellen.nl, daar waren ze het goedkoopst en met een dot code van week 24 2018, veel recenter ga je ze denk ik niet vinden in 165/400. Of ze de HY maat ook in stock hebben weet ik niet, maar ik zou het zeker eens navragen.
Misschien ten overvloede:
Bij het opknappen van je waterpomp is het van belang dat het pasvlak waar de koolring op loopt helemaal vlak en zuiver is. Ik heb deze afgedraaid op een draaibank.
Als je dit niet doet, lekt ie snel weer en kan je koolring opgevreten worden door de ruwheid van het pasvlak.
Succes met de revisie!
Dank graddus voor de info ga er mee aan de slag. En ja van die bandjes had ik kunnen weten. Stond los van de pomp
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
ed-gs schreef:Misschien ten overvloede:
Bij het opknappen van je waterpomp is het van belang dat het pasvlak waar de koolring op loopt helemaal vlak en zuiver is. Ik heb deze afgedraaid op een draaibank.
Als je dit niet doet, lekt ie snel weer en kan je koolring opgevreten worden door de ruwheid van het pasvlak.Succes met de revisie!
Het loopvlak is perfect glad, het lijkt er meer op dat bij montage van de v-snaarpoelie de gehele as te ver naar voren wordt getrokken doordat de groef in de as waar de twee halve maantjes in moeten vallen veel breder is dan de halve maantjes. Hierdoor werd de koolstofring tot aan het einde van de veerdruk opgespannen waardoor deze overmatig sleet. Dit heb ik nu opgevangen door de ruimte tussen de holle ring die de halve maantjes op zijn plaats houdt en het neuslager op te vullen met een extra ring. De pomp is nog niet gemonteerd, dus van waterdichtheid durf ik nog niet te spreken.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Goed, besloten dat de kwaliteit van de keramiek insert in het waterpomphuis te slecht is om nog een goede afdichting te kunnen garanderen. Balen, want een goed huis is nauwelijks nog te vinden, zelfs Citrotech levert geen revisiepompen meer. Nou heeft een Redblock uit een achterwielaangedreven Volvo een pomp die een heel eind in de richting komt en wel goed leverbaar is. Tijd om op zoek te gaan naar een donorpomp om mee te experimenteren lijkt me.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor de sm kon je vroeger een losse keramische schijf kopen. Bestaat dat niet voor die traction?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nope en al helemaal niet voor de ID-waterpomp die hier op zit. Citrotech is gestopt met reviseren omdat het niet meer uit kan en er te weinig fatsoenlijk materiaal meer over is.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Even voor beeld (voor mij).
De ene kant van de seal zit toch “vast” in het huis met een O ring wie de verbinding water dicht maakt tussen huis en koolstof ring.
En de ander ring zit toch ” vast ” op de as middels een afdichting…..
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nee Frank, in het huis zit een bronzen bus waar de as doorheen loopt, rond die bronzen bus zit een vlak geslepen drukvlak in keramiek dat ingegoten lijkt. Daartegen drukt een mechanische seal met een koolstofring tegen het keramiek. De mechanische seal klemt met een rubber bus rond de as. Het rubber dicht dus af rond de as, de koolstof/keramiek-combinatie lekt altijd een klein beetje, zodat de waterfilm er voor zorgt dat het geheel niet te hard slijt. Helaas zijn bij de meeste pomphuizen de keramieken drukvlakken te sterk gepit om nog betrouwbaar af te dichten. Wellicht dat er met veel kunst en vliegwerk wel een nieuw keramiek in te fietsen is, maar gezien het feit dat ook goede waaiers zeer dun gezaaid zijn en ik het hele ding nu al zes jaar op rij uit elkaar heb moeten halen wegens ergens een mailfunctie ben ik er wel zo’n beetje klaar mee. Tijd voor een alternatief
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
graddus schreef:ben ik er wel zo’n beetje klaar mee. Tijd voor een alternatief