Van de voorpagina
Het zal je maar gebeuren: op een dag kijk je uit je raam of open je de deur van je garage en zie je je geliefde auto niet meer staan. Verdwenen. Weg. Jouw heilige koe, meegenomen door een dief. Helaas zien we het steeds vaker voorbij komen op fora en social media. Er worden meer en meer klassiekers gejat…
Maar wat kun je doen om diefstal te voorkomen? En wat kun je doen om je geliefde auto weer terug te krijgen als ‘ie dan toch gejat is? Laten we eens kijken naar de mogelijkheden.
Ten eerste moeten we onderscheid maken tussen “diefstal op bestelling”, vaak door goed georganiseerde bendes, en “gelegenheidsdiefstal”, vaak snelle, slechter georganiseerde acties door amateurs en joyriders of vandalen. Ten tweede moeten we onderscheid maken tussen voorkomen van diefstal en het terugvinden van de auto.
Het voorkomen van diefstal is natuurlijk het meest voor de hand liggende, laten we daar eens mee beginnen. Zorg ervoor dat je auto goed op slot is. Ja, dat is een open deur intrappen. Maar je moest eens weten hoeveel DS’sen en 2 cv’s er rondrijden met versleten deursloten die met een schroevendraaier open kunnen worden gemaakt… En zorg voor een goed werkend stuurslot.
Een extra stuurslot tussen stuur en pedalen kan helpen. Het schrikt in ieder geval af, want dieven houden niet van traag werken en zo’n stang werkt vertragend. Daarnaast is het handig om toch eens na te denken over hoe en waar je je wagen neerzet. Fileparkeren met de wielen tegen de stoeprand aangedraaid en op het stuurslot maakt wegslepen al een stuk lastiger bijvoorbeeld. Allemaal kleine dingen die kunnen helpen.
Verder zijn er natuurlijk alarmsystemen en startonderbrekers. Met name die startonderbrekers zijn noemenswaardig. Noemenswaardig, omdat ze naar mijn idee vrijwel niet helpen bij het voorkomen van diefstal van een klassieker. Klassiekers zitten elektrisch gezien zo simpel in elkaar dat het omzeilen van een (dure) startonderbreker letterlijk een kwestie van één draadje is, tenzij er ook aandacht is geschonken aan het onderbreken van de brandstoftoevoer bijvoorbeeld, maar zelfs dan.. Een dief die écht jouw auto wil hebben weet dat en kent zulke systemen. Hooguit dat een compleet alarm met gillende sirene hem zal afschrikken en er voor zorgt dat hij het hazenpad kiest.
Hoe beveilig je een politie-DS?
Vooruit, dan zet je je wagen toch gewoon binnen, in een garage? Kan. En verkleint de kans dat ‘ie gestolen wordt natuurlijk. De gelegenheidsdief ben je hiermee te slim af, maar de beter georganiseerde delinquent laat zich door een stalen kanteldeur niet tegenhouden. Zorg dus voor een goed slot op je garagedeur! Het centrale slot is namelijk in één minuut open te krijgen. Pensloten aan zijkant en bovenzijde van de kanteldeur werken al veel beter. Dan is er nog de kwestie van hóe je je auto in de garage zet. Is de deur eenmaal open, dan is het namelijk kinderspel om de auto op een trailer te lieren. Zet om te beginnen je auto ook in de garage goed op slot en zet daarbij bijvoorbeeld de wielen zó, dat als de auto er uitgesleept zou worden, dat het niet lukt zonder eerst de wielen recht te zetten. Soms kan het ook helpen om een uitrijbeveiliging aan te brengen in de vorm van een extra barrière in de deuropening. Mijn eigen auto’s staan bijvoorbeeld zo in de garage dat het zonder de wielen recht te hebben, niet zomaar lukt om naar buiten te rijden. Een alarmsysteem op de garage is natuurlijk ook een mogelijkheid. Die systemen bestaan tegenwoordig ook met een GSM-verbinding.
En als dan ondanks het bovenstaande dan toch je auto gejat wordt? Dan is er de GPS-tracker. Ik hoor nu al mensen roepen: “Ja, maar ze hebben “jammers” die het signaal verstoren of rukken zo’n ding uit je auto”. Ja, die apparatuur bestaat, maar er is ook gebleken dat die apparatuur met name door zeer goed georganiseerde dieven gebruikt wordt en dat auto’s die met een GPS-tracker zijn uitgerust, veel vaker teruggevonden kunnen worden, met name binnen de eerste 24 uur.
Goed, trackers dus. Ook daar zijn veel geuren en smaken in. Het kan van heel simpel en goedkoop tot duur en uitgebreid. De vraag die je je daarbij moet stellen: wil je een systeem wat door de verzekeraar goedgekeurd wordt, met een meldkamer met volgmogelijkheid, dan betaal je daar flink voor. Met name het abonnement wat maandelijks terugkeert kost dan geld en de inbouw door een prof is ook niet goedkoop.
Laten we met goedkoop beginnen: ik kocht voor een kleine 20 euro een hele simpele tracker die je via het contact kunt schakelen, of permanent aan je accu kunt koppelen. Het laatste zou ik overigens alleen doen als je je auto (bijna) iedere dag gebruikt, want uiteindelijk trekt dat ding je accu leeg natuurlijk. In de tracker stop je een GSM prepaid kaartje, geschikt voor het verzenden van data, gesprek en sm en via een aantal commando’s via SMS stel je de tracker in. Wil je weten waar je auto is, dan bel je of stuur je een SMS naar het apparaat en per wederkerende SMS komen de GPS coördinaten terug naar je mobieltje. Dit simpele apparaatje kun je overigens ook data over een locatie laten verzenden naar een website als je dat wil, hiermee kun dan een real-time volgsysteem bouwen. Heel AliExpress staat vol met die dingen, te koop vanaf zo’n 15 euro.
De simpele tracker heeft ook een nadeel: geen stroom, geen tracker. Trekt een dief je accu los of wordt het contact niet aangezet, dan heb je nog niets. Een sub-optimale oplossing dus. Dus gaan we het iets mooier maken: voor 79 euro bestelde ik, weer bij onze Chinese vrienden, een tracker met een ingebouwde accu, de “TKSTAR TK915-3G” die volgens opgave 80 dagen stand-by kan staan met een eigen accu. De tracker is op te laden met een simpele usb-autolader, of je besteld een lader samen met je tracker. Ook deze TKSTAR heeft een simkaartje nodig en wordt met commando’s per SMS ingesteld. Kost hooguit een kwartier als je de (slecht vertaalde) gebruiksaanwijzing volgt. Het mooie van de TKSTAR is echter dat er een app bij hoort waarmee je via je mobiel kan volgen waar je auto uithangt (mits je de volgfunctie hebt ingeschakeld!) en dat er een website bij hoort waar je kunt inloggen. Je kan in een overzicht zien van waar je wagen allemaal geweest is.
Het inschakelen van het volgsysteem heeft wel gevolgen voor de levensduur van de interne batterij, die van mij is nu na 14 dagen wel leeg aan het raken zonder tussentijds laden. 80 dagen is alleen haalbaar als je de realtime volgfunctie uitschakelt en alleen via SMS een locatie laat verzenden. Voor het pure terugvinden van de auto is dat bruikbaar. De TKSTAR beschikt ook nog over een functie waarbij hij een ruwe locatie kan aangeven op basis van telefoonmasten als het GPS signaal wegvalt nadat jouw geliefde auto bij Boris in de donkere kelder in Kiev is beland…
O ja, over kelders gesproken: het is natuurlijk van belang dat je voor je je tracker gaat inbouwen je even uitzoekt of hij GPS ontvangst heeft op de gekozen plek. Met name bij de goedkopere trackers is dat belangrijk om te controleren!
Nog even over dataverbruik van deze trackertjes: Als je een kaartje van Lebara koopt en daar beltegoed op gaat zetten moet je even opletten, er zijn deals waar bij je voor 15 euro, 30 euro tegoed krijgt. Dat lijkt interessant, maar is voor ons doel niet bruikbaar. Bij deze vorm van tegoed wordt data namelijk vrij rap afgeschreven, omdat iedere Mb ook echt in rekening gebracht wordt. Koop je echter een “normaal” beltegoed, dan wordt verbruik van minder dan een x-aantal Mb’s niet in rekening gebracht en is het mogelijk om vrijwel oneindig data-pakketjes te laten versturen door je tracker, omdat die data-pakketjes zo klein zijn dat ze niet als verbruik van tegoed afgeschreven worden. SMS’jes kosten echter wel geld, dus hoe minder je heen en weer SMS’t naar je tracker, hoe beter.
Zoals al eerder geschreven kan je het zo mooi en duur maken als je zelf wil. Ik heb met dit stuk echter de nadruk willen leggen op simpele oplossingen die voor de zelfsleutelaar binnen de mogelijkheden liggen. Voorkomen is altijd beter dan genezen, maar met het gebruik van GPS tracker maak je de kans op terugvinden een stuk groter.
Tekst: waterman, foto’s: waterman, internet
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik denk dat je wel iets kan maken dat de tracker oplaad alleen als het contact aan staat.
Nog beter zou zijn dat als je er een accu lader in heb tijdens de wintermaanden dat je de tracker dan ook mee laadt.
Ik ben ook wel benieuwd naar welke auto’s er vooral een hoog risico hebben. Sommige zijn natuurlijk wel te verzinnen. En dan bij Citroën, met name de modellen met een hoge marktwaarde?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:Ik denk dat je wel iets kan maken dat de tracker oplaad alleen als het contact aan staat.
Nog beter zou zijn dat als je er een accu lader in heb tijdens de wintermaanden dat je de tracker dan ook mee laadt.
Ik heb zelf dus een “TKSTAR” met interne accu die het lang volhoud. Deze heb ik aangesloten op een bijbestelde 12v lader die contactgeschakeld is. Het hele zooitje zit vervolgens onzichtbaar en volledig geïntegreerd weggebouwd in de wagen. De tracker kan, nu de instellingen kloppen, zo’n 40 dagen zonder laden. Mocht het nodig zijn dan kan ik de tracker middels een externe lader opladen, hiertoe zit ergens in de auto een aansluiting.
Omdat mijn auto, ook in de winter, vrijwel niet langer dan 30 dagen aaneen stilstaat denk ik dat deze set up gaat werken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Arjan Verkade schreef:Ik ben ook wel benieuwd naar welke auto’s er vooral een hoog risico hebben. Sommige zijn natuurlijk wel te verzinnen. En dan bij Citroën, met name de modellen met een hoge marktwaarde?
Uiteraard, hoe hoger de taxatiewaarde van een auto, hoe hoger het risico op diefstal is. Waarbij je kunt aanmerken dat een klassieke auto als geheel waarschijnlijk lastiger te verhandelen is in het criminele circuit, maar dat een auto gestript nog altijd flink wat kan opleveren aan onderdelen. Met name voor dat laatste worden auto’s op bestelling gestolen. Zeldzaamheid (en dus herkenbaarheid) maakt een auto wellicht juist wat minder aantrekkelijk.
Wel denk ik dat een deel van de preventie al afgedwongen wordt door de verzekering. Vanaf een bepaalde taxatiewaarde zal een casco verzekering eisen stellen aan de opslag, het aantal dagen dat een auto gebruikt wordt en hoe deze ingezet wordt. Wanneer een auto opgeborgen staat in een goed beveiligde garage is de kans op diefstal tijdens stalling redelijk laag. Het grootste risico op diefstal loop je denk ik juist tijdens het gebruik. Dan biedt een goede track & traceoplossing soelaas. En zelfs als je verzekering geen gecertificeerd systeem vereist, dan is een oplossing zoals omschreven in het artikel een vrij betaalbare en zelf in te bouwen mogelijkheid.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik vind het wel interessant. Je hebt gewoon een mooie werkende tracker in je wagen voor minder dan een volle tank peut.
Niet dat ik bang hoef te zijn dat iemand mijn cx jat, maar dan kan ik hem in ieder geval terug vinden als ik weer eens vergeten ben waar ik geparkeerd heb
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nielsje schreef:Ik vind het wel interessant. Je hebt gewoon een mooie werkende tracker in je wagen voor minder dan een volle tank peut.
Dat klopt inderdaad. Sterker nog, vanaf een geeltje ben je al voorzien van een basisding…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik gebruik gewoon een oude iPhone. Hangt ingebouwd permanent onzichtbaar aan de lader. Met ‘find my iPhone’ weet ik altijd de locatie.
Interessant artikel. Kortgeleden is een klassieker (voorbereid) gestolen uit de gezamenlijke parkeerkelder dus ik maak me toch wat zorgen. Ik hoop dat iemand antwoord kan geven op de volgende 2 vragen:
1) Tracker: Ik zou graag een tracker willen aanschaffen met een extreem grote battery/accu capaciteit daar de accu vaak losgekoppeld staat omdat ik geen acculader kan plaatsen (geen electriciteit aanwezig). Mijn vraag gaat echter over de GPS-ontvangst. In de parkeerkelder waar de auto staat is er geen/beperkte GPS ontvangst. Is dit een probleem? Als de auto wordt weggehaald en uit de kelder wordt gestolen dan zal deze toch vervolgens contact gaan maken via het GPS signaal, en zal de tracker via mijn mobiele telefoon aangeven dat er een verplaatsing plaatsvindt? Of vergeet ik iets?
2) Wieklem: Wat ik nu reeds wil aanschaffen is een wielklem. Ik heb al wat op internet zitten kijken, maar kom er niet helemaal uit. Weet iemand een goede wielklem die ook op een DS past (DSuper)? Ik ga er vanuit dat sowieso altijd de wieldop verwijderd moet worden.
Ben benieuwd…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citrof schreef:Ik zou graag een tracker willen aanschaffen met een extreem grote battery/accu capaciteit daar de accu vaak losgekoppeld staat omdat ik geen acculader kan plaatsen (geen electriciteit aanwezig). Mijn vraag gaat echter over de GPS-ontvangst. In de parkeerkelder waar de auto staat is er geen/beperkte GPS ontvangst. Is dit een probleem? Als de auto wordt weggehaald en uit de kelder wordt gestolen dan zal deze toch vervolgens contact gaan maken via het GPS signaal, en zal de tracker via mijn mobiele telefoon aangeven dat er een verplaatsing plaatsvindt? Of vergeet ik iets?..
Een tracker met een fatsoenlijke interne accu die het lang zonder opladen doet is de TKSTAR 915.
https://nl.aliexpress.com/item/32837714781.html
deze kan volgens opgave tot 120 dagen zonder opladen, mits je hem NIET in `life tracking modus` zet maar hem alleen gebruikt om per sms een locatie op te vragen.
Wat GPS ontvangst betreft: in de kelder heb je geen gps. Daar heeft die TKSTAR 915 een voorziening voor: het ding kan dmv gsm-ontvangst een grove plaatsbepaling doen.
Let wel, we hebben het hier over goedkope oplossingen, voor de hobby-bob waaronder ik mijzelf schaar helemaal prima. Wil je meer, luxer, beter, dan ga je betalen. En goed ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedankt! Dat biedt perspectief voor een tracker! Ik ga er mee aan de slag.
Wat betreft een wielklem met liefst scm certificaat heb ik er nog niet een gevonden die mij geschikt lijkt. Ik ga verder kijken, maar als iemand een tip heeft…liefst tussen van 13 tm 18 inch, dan kan ik hem ook voor andere auto inzetten.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb geen ervaringen met wielklemmen behalve die van parkeerbeheer in het Amsterdam van de jaren 90: die had je er zo af.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Klopt, in de tijd dat we nog met een semaphoon rondliepen werd ik opgeroepen. De baas had een wielklem op de Prinsengracht, of ik die even wilde doorzagen.
Klein waterpomptangetje en in een minuut lag de klem er af en baasje gaf mij de opdracht om hem in de gracht te gooien. Heb ik maar uit zijn hoofd gepraat.
Deze wordt aangeprezen als de onverwoestbare wielklem van Amsterdam:
http://www.powerlock.nl/wielklem_amsterdam.php
Zal dit dezelfde zijn als in de jaren ‘90?
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
waterman schreef:Citrof schreef:Ik zou graag een tracker willen aanschaffen met een extreem grote battery/accu capaciteit daar de accu vaak losgekoppeld staat omdat ik geen acculader kan plaatsen (geen electriciteit aanwezig). Mijn vraag gaat echter over de GPS-ontvangst. In de parkeerkelder waar de auto staat is er geen/beperkte GPS ontvangst. Is dit een probleem? Als de auto wordt weggehaald en uit de kelder wordt gestolen dan zal deze toch vervolgens contact gaan maken via het GPS signaal, en zal de tracker via mijn mobiele telefoon aangeven dat er een verplaatsing plaatsvindt? Of vergeet ik iets?..
Een tracker met een fatsoenlijke interne accu die het lang zonder opladen doet is de TKSTAR 915.
https://nl.aliexpress.com/item/32837714781.html
deze kan volgens opgave tot 120 dagen zonder opladen, mits je hem NIET in `life tracking modus` zet maar hem alleen gebruikt om per sms een locatie op te vragen.Wat GPS ontvangst betreft: in de kelder heb je geen gps. Daar heeft die TKSTAR 915 een voorziening voor: het ding kan dmv gsm-ontvangst een grove plaatsbepaling doen.
Let wel, we hebben het hier over goedkope oplossingen, voor de hobby-bob waaronder ik mijzelf schaar helemaal prima. Wil je meer, luxer, beter, dan ga je betalen. En goed ook.
Vaak is het wel zo bij apparaatjes die op een GPS signaal werken dat als er geen signaal is de accuduur naar beneden gaat. Mogelijk ga je in de praktijk in de parkeergarage die 120 dagen niet redden.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De genoemde tracker gaat in slaapstand zodra er geen trillingen meer worden waargenomen. Dan is er ook geen gps waar naar gezocht moet worden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Citrof schreef:Deze wordt aangeprezen als de onverwoestbare wielklem van Amsterdam:
http://www.powerlock.nl/wielklem_amsterdam.php
Zal dit dezelfde zijn als in de jaren ‘90?
Die wielklemmen werken met een draadeind welke met een inbus of torx wordt aangedraaid zodat beide helften om het wiel klemmen. Een klepje met slot dekt het draadeind af.
Dus je pakt een klein waterpomptangetje en draait het draadeind terug, of je ramt het klepje er af met moker en beitel.
Weet je, voor motorfietsen zijn er ook de meest geweldige remschijfsloten, zware kettingsloten en ze kosten allemaal veel munten, maar ze houden de pro dief geen minuut tegen.