Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoeveel bk’s (bizonkrachten) heeft die van jou ook alweer?
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
118 briesende bizons
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Met dat LPG en mengstuk nog 90 shetland pony’s..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wat was het doel van dit project ook alweer?
Oefening in van het 1 in het ander?
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het doel, uhm, geen idee. Ik twijfel tussen ‘rijden in een Jeep’ en ‘klussen aan een Jeep’
Het doel: rijden in Jeep.
De weg er naartoe: klussen, klussen en nog eens klussen.
En nee, dat licht aan het einde van de tunnel is geen vuurvliegje.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Van zo’n klus die toch iets groter is dan je dacht raakt wel je referentiekader opnieuw gekalibreerd. Ik kijk er naar uit om weer aan mijn XM te kunnen sleutelen.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
leuk om te lezen dat iemand zoveel tijd en moeite in een Cherokee steekt.
Ik heb er zelf 2 met plezier gereden hier in Noorwegen. Eerst een 1989 Zwarte 2 deurs Laredo met rode striping en rood interieur.Veel chroom, en een 4.0 6cyl in lijn , 200 pk blok.
Later vervangen door een grijze vierdeurs 1992 “Limited” ook weer met een 4.0 liter 200 pk 6cyl lijn.
die Limited serie heeft een keuze uit AWD (permanente 4wd ook voor op de weg) 2WD (achter) of 4WD hoog en 4WD laag.
Hij is er naar een paar jaar uitgegaan vanwege het verbruik ( 1 op 5) maar je kwam echt overal met dat ding. 30 cm sneeuw gaf ie niks om.
Ik ben toen weer overgestapt om een Xantia.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Leuk man, ik merk dat er best veel mensen zijn die ‘iets’ hebben met een Cherokee in de zin van zelf gehad of een keer een reis mee gemaakt.
Ik heb de eenvoudige Command-Trac aandrijflijn waarbij je alleen in 4WD hoog of laag kunt rijden op een onverhard oppervlak.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Een Cherokee is gewoon een toffe auto. Technisch misschien niet hoogstaand maar wel echt een cool apparaat.
Moet ‘ie wel rijden, natuurlijk
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Inmiddels ben ik weer wat verder met de rechter helft van de bodem, deze moet alleen aan de onderkant nog worden afgewerkt.
Ik heb de bodem rechts helemaal schoongeborsteld en de nieuwe dwarsbalk ingelast:
Vervolgens heb ik de bodem aan de boven- en onderkant in de Dinitrol RC900 gezet, dat geeft een mooie taaie coating en zet eventuele laatste beetjes roest om in iets dat niet de duivel op aarde vertegenwoordigt:
Toen was het tijd voor de industrielak. Lekker RAL3000, er komt toch weer van alles overheen dus goed genoeg:
Na een eerste laag:
En een tweede laag:
Vervolgens kan de 2mm silentcoat er overheen. Heerlijk spul om te verwerken. Plakt als een malle waar het moet en laat zich makkelijk verwerken met een stevige schaar of Stanleymes:
De volgende stap is de onderkant verder afwerken met strijkkit en bodyschutz. Dan kan de uitlaat er weer onder en kan ik hem naar buiten rijden zodat ik de linkerkant op een comfortabele manier af kan werken. Die kant staat nu namelijk strak tegen de muur aan.
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De uitlaat hangt er weer onder en de bodem is degelijk afgewerkt met een laag Dinitrol RC900, strijkkit en bodyschutz. Het hitteschild zit nu met een paar ringen ook weer vrij redelijk op z’n plek.
De linkerkant van de bodem was er veel minder slecht aan toe, daar heb ik alleen wat oppervlakkige roest verwijderd, hier en daar ook een plekje met de inmiddels bekende RC900 behandeld en er ook weer een paar lagen rode industrielak overheen gespoten.
Vervolgens kon ik lekker doorplakken met de Silentcoat aan de linkerkant:
En vervolgens ook naar achteren. Het blijft een feest om te verwerken, het laat zich heel eenvoudig in de vereiste vorm werken met een aandrukrollertje van AliExpress en bewerken gaat perfect met een stevige schaar en stanleymes.
Toen ik met dat plakken bezig was zag ik dat een zekeringenkast in de voetenruimte rechtsvoor helemaal onder het metaalvijlsel zat. Die had ik dus echt even moeten afdekken toen ik in de bodem ging slijpen….....
Maar gelukkig zit zo’n Jeep eenvoudig in elkaar dus na het door het maken van een foto vastleggen van de locaties van de zekeringen en relais heb ik hem gedemonteerd. Het slijpsel bleek alleen aan de buitenkant te zitten, maar toch is het bepaald geen fijn idee, hij zal maar affikken en dan denk je steeds ‘had ik maar…...’ Afijn, na de boel goed schoongeblazen te hebben, afspoelen met remmenreiniger en schoonschrobben van het plastic huis met dasty ziet het er weer als nieuw en veilig uit:
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
En toen bleek dat 4m2 Silentcoat niet genoeg was en ik dus nog een pak moet halen om ook de kofferruimte te kunnen beplakken ben ik maar verder gegaan met het vloertapijt.
Dat de bovenkant goor is was mij al bekend, maar in het aan de onderkant gelijmde ondertapijt zit allemaal roest van de roestige bodem. Dat hele ondertapijt heb ik er dus voorzichtig afgehaald en ga ik later reconstrueren met nieuw materiaal.
En dat zag er dan zo uit, zie vooral de bijna zwarte vlek linksonder, daar is ooit jaaaaaaren geleden eens een flinke mok koffie gemorst:
Kort geleden hebben we een Numatic George gekocht dus je zou denken dat ik een eind zou moeten komen:
George afgevuld met koud water en Meguiars APC Professional, lekker nat ingesopt, met een borstel wat ingewreven en er ontstond al een mooie bruine soep.
Aansluitend alle viezigheid er uitgezogen en twee keer uitgespoeld met alleen water. Het resultaat mag er zijn, het is al een stuk minder vies:
Vervolgens de hele operatie nog een keer herhaald, nu met HG Tapijtreiniger voor sproei- extractiemachines. Zoals jullie kunnen zien was het al een stuk minder goor.
Ik was echter nog niet helemaal tevreden en heb het tapijt meegenomen naar een wasbox en heb het daar uitgespoeld met sop en vervolgens water tot er geen viezigheid meer uit kwam. Dat kostte nog best wat muntjes. Ik ben wel tevreden met het resultaat. De echt hele zwarte vlek linksonder is niet helemaal weg, maar het stinkt in ieder geval niet meer naar hond en kots en de stukken die zichtbaar zijn nadat er een luxe velours mattenset in ligt zijn wel helemaal fris. Jullie merken al dat deze Jeep natuurlijk nooit modder gaat zien, want dat is echt goor.