Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Jullie hebben vast de mooie video van DS technisch team al gezien om smeernippels in de achterdraagarmen te monteren van de Citroën GS.
Inmiddels ben ik ervarings deskundig en bijna alles ging goed… Behalve het stuk waar er schroefdraad getapt wordt mbv de boormachine. Het tappen met de boormachine is voormij te lastig. Onvoldoende controle / gevoel.
Gelukkig is met de hand tappen is wel gewoon mogelijk doormiddel van een in de vakhandel verkrijgbare “tap-verlenger”. Dit werkt zeer handig (makkelijker recht tappen door lange lengte) en is goedkoop verkrijgbaar. (ik betaalde ongeveer 7 euro)
De tapverlenger heeft een lengte van 110mm en hiermee heb je ruimte genoeg om goed te kunnen tappen.
Ik hoop dat jullie iets aan deze ervaring/tip hebben. Veel succes!
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Dit is een goede tip.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Wel degelijk materiaal aanschaffen hiervoor. De tapsets van de bekende bouwmarkten zijn b.v. van snijkoek gemaakt en de kans dat die breken is dus gigantisch groot.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
De draagarmen van mijn GSA zijn die dag ook voorzien van smeernippels. Eerste bevindingen zijn in eerste instantie duik-gedrag in de staart; na een week werd dit minder erg, Nu merk ik dat achter sterker mee remt. Bij remmen gaat, tegelijk met het duiken van de neus, ook de staart naar beneden. Dit vind ik wel een verbetering tov de oude situatie. De betere smering van de achterdraagarmen heeft dus wel een duidelijke impact op het rem en veer-gedrag van de wagen.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Door de getrokken draagarmen zal de achterkant altijd de neiging hebben om bij remmen naar beneden te gaan. De mate waarin hangt dan natuurlijk af van de remkracht en de soeplesse van de wielophanging. Ik kan me dan voorstellen dat door de smering de achterwielophanging soepeler geworden is. Het remmen zelf zal er niet door beinvloed worden.
Overigens een GS/A die duikt aan de voorzijde bij remmen, dat heb ik niet eerder gezien.
De remkracht achter is last-afhankelijk, en kan dus bij dieper inveren wat krachtiger zijn, lijkt me.
Overigens bedoelde ik niet echt extreem duiken aan de voorzijde, meer lichtelijk naar voren hellen, wat eigenlijk normaal is bij elke auto, als je remt.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
De remkracht achter is op zich niet last afhankelijk, alleen de maximale remkracht achter wel. Deze is rechtevenredig met de belasting achter (om blokkeren te voorkomen).
Verder heeft de GS een anti-duik geometrie voor, dus naar voren hellen “zoals normaal bij elke auto” is juist niet normaal.
Zou deze anti-duik geometrie misschien ontworpen zijn in samenspel met het inveer-gedrag achter?
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Als je gaat tappen dan moet je geen 3in1 tap gebruiken want de ruimte om fase 2 en 3 te tappen is te beperkt. Gebruik de ouderwetse 3 tapjes om een goede schroefdraad te bereiken.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
willingeprins schreef:Zou deze anti-duik geometrie misschien ontworpen zijn in samenspel met het inveer-gedrag achter?
Nee, maar natuurlijk is een en ander wel in samenspel met elkaar ontworpen. Zonder samenspel zou een auto heel vreemd gedrag vertonen. Maar goed, even voor ons merk:
Anti duik zit in de geometrie van de voorwielophanging. Het veergedrag is afhankelijk van de vering.
In de praktijk: het veergedrag van de GS komt overeen met het veergedrag van een DS, comfortabel en soepel.
Qua anti duik/ anti stijg zijn beide auto’s volstrekt verschillend van elkaar uitgevoerd.Ter illustratie.
De DS had op enig moment een dynamisch koplampsysteem om de lichtbundel horizontaal te richten. Bij optrekken (kont omlaag) richten de lampen naar beneden, bij remmen (kont omhoog) schenen ze omhoog. (Met kabels aan de achteras, typisch Citroen ingenieus). Voor een GS/GSA is zoiets absoluut niet nodig dankzij de andere geometrie.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Jeroen Simons schreef:Als je gaat tappen dan moet je geen 3in1 tap gebruiken want de ruimte om fase 2 en 3 te tappen is te beperkt. Gebruik de ouderwetse 3 tapjes om een goede schroefdraad te bereiken.
Hierbovenop heb ik nog een machinetap (die de schoefdraad in 1 keer tapt ipv in 3 stappen) de punt er af geslepen om de schroefdraad in de as nog wat netter te tappen. De beschikbare diepte is erg gering.
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
De verklaring voor het vreemde inveer gedrag is mij na enige tijd duidelijk geworden. De achter veerbollen hebben het begeven (rubber membraan lek), Inmiddels zijn de bollen vervangen en veert de wagen weer normaal. Dit gebeurde nèt na de plaatsing van de smeernippels, maar hoeft daar niets mee te maken te hebben.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Voor diegene die niet de mogelijkheid heeft zelf smeernippels te monteren, kan dit, bij voldoende belangstelling, bij de GS-GSA vereniging laten doen. Daartoe wordt in het voorjaar van 2020 een datum geprikt waarop e.e.a. mogelijk wordt gemaakt. Uiteraard alleen voor leden en tegen een geringe vergoeding. Laat hieronder weten of je belangstelling hebt.
(Uiteraard vrijblijvend).
Ik vroeg me af of het mogelijk is om op dezelfde manier de voorste draagarmen onder te voorzien van smeervet.
Onderste draagarmlagers voor zijn van kunststof. Probleem daar is dat het kunststof vergaat. Smeren helpt niet.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
willingeprins schreef:Ik vroeg me af of het mogelijk is om op dezelfde manier de voorste draagarmen onder te voorzien van smeervet.
De onderste zijn inderdaad van kunststof. De bovenste zijn conische kegelagers en kunnen wel gesmeerd worden. Maar daarvoor kun je beter gewoon de draagarm eraf halen, en de staat inspecteren. Deze worden n.l. zeer zwaar belast en eigenlijk altijd over het hoofd gezien.