Mijn C8 zakt nogalver door op vakantie, met het hele gezin (7 pers) erin en de vouwwagen erachter.
De kogeldruk van de vouwwagen is ca. 80kg.
Hulpveren zijn een mogelijkheid, maar heeft iemand ervaring met het rijcomfort zonder aanhanger met hulpveren? Ik ben bang dat de auto er er stug van gaat veren wanneer hij niet belast wordt.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Ik heb hulpveren onder m’n 2006 Xsara Picasso. Het bekende probleem met torsievering: na zoveel tijd gaat ‘ie doorhangen en rijd je uiteindelijk op de stootrubbers zodra je wat kilo’s aan boord hebt.
Daarom heb ik er MAD hulpveren onder gezet. Prima oplossing! Auto staat achter wat hoger op z’n hoeven, dat wel. Eigenlijk rijdt de auto nu een stuk comfortabeler, ook wat minder last van zijwind.
Er zijn ook elektrisch verstelbare sets te koop. Dan kun je de stugheid traploos regelen. Misschien is dat iets voor je.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
C8 heeft Schroefveren maar ik weet dat de versie met een panoramadak langere (Steviger?) heeft en dat er heavy duty veren bestaan van Lesjöfors.
Ik vond de C8 ook redelijk zacht acxhteraan, zelfs in mijn eentje.
Wel toch nooit voor upgrade gegaan maar kan me niet voorstellen dat hij te hard gaat rijden.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
de nieuwe vouwwagen heeft een duidelijk andere gewichtsverdeling dan de oude.
Vandaag bij het ophalen gaf de C8 geen krimp, terwijl de nieuwe vouwwagen toch 650kg leeg weegt - 150kg meer dan de oude met volle belading.
We gaan het even bekijken met belading en alle kids erin, maar het zou weleens kunnen dat de hulpveren niet nodig zijn.
Overigens heb ik geen panoramadak - helaas ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Je hebt geen panoramadak maar dan zijn de veren van zo eentje wel ideaal om extra gewicht te torsen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
het probleem blijkt minder groot dan de zorgen erover ...
dit weekend “gepast” met een vol beladen vouwwagen en de kids op de achterbank.
De nieuwe vouwwagen heeft duidelijk een andere gewichtsverdeling:
met een totaalgewicht van 900 kg komt er maar 50 kg op de trekhaak.
Bij de oude met totaal 500 kg was dat 80 kg.
De auto zakt slechts “2 vingers” in op de achterwielen, dus hulpveren of zelfs nieuwe schokbrekers zijn niet nodig. Ter illustratie: zie bijlage.
Dank allen voor jullie input!
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Gebruik jij die dakrails? Ik had ze er gewoon afgeflikkerd want veel ben je er toch niet mee.
Goed dat het lukt met de veren.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
op vakantie gebruik ik ze zeker - er komt nog een skibox op het dak.
Daarnaast vind ik een C8 (of Ulysse, of 807, etc.) er bijzonder suf uitzien zonder.
Het gewicht is het ook niet echt en het is me nog niet gelukt om ze eraf te krijgen ops:
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Als je hem gebruikt gewoon laten staan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
update:
in de afgelopen week heeft de C8 de jaarlijkse keuring en beurt gehad.
Met krap 2 ton op de teller en 14 jaar oud slechts 2 kapotte lampjes om door de keuring te komen - wat is het toch een geweldige auto ...
Met de beurt en keuring heb ik ook meteen hulpveren laten monteren.
Enigszins vreemd vind ik de kleur van de veren: ik had Carsupport veren besteld - die zouden groen moeten zijn. Op dit moment prijken er echter 2 fel blauwe hulpveren onder de auto. Zou de garage er bij vergissing toch MAD onder gezet hebben? Na de vakantie van de garage maar eens navragen.
De eerste ervaringen zijn bemoedigend. Waar mevrouw Tinfoil de auto vindt “bonken”, vind ikzelf dat hij een stuk stabieler en zelfs koersvaster op de weg ligt. Met het afrijden van het woonerf voor de deur - in een bocht de drempel af - is het verschil duidelijk te merken: de “uitslag” van de auto is een stuk minder.
De echte test komt natuurlijk pas volgende zomer, met de hele familie tinfoiltjes en de vouwwagen.
Dit weekend zal ik voor de vorm alvast de hele bubs inladen - eens zien wat dat doet ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250