Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Niet zo rigoureus ome Ron, gisteren bij de plaatselijk Auto Distribution een waterpomp besteld voor de B200/B230 motoren van de firma Volvo, zoals deze werden gebruikt in de laatste achterwielaangedreven Volvo-modellen. De pomp is iets kleiner dan het origineel, maar je ziet aan alles dat hij meer opbrengst zal hebben dan het grof bemeten en goed versleten origineel. Doordat de pomp ook net iets minder lang is ontstaat er voldoende ruimte om een pasplaat te maken tussen het bestaande waterpompbuis op de cilinderkop en de Volvo-pomp. Daarmee is dan het probleem van de niet overeen komende boutgaten ook meteen ondervangen. Vanavond de oude en nieuwe onderdelen achtergelaten bij mijn favoriete constructeur-in-crime, die aan de slag gaat met het zoeken naar een passende poelie in de juiste verhouding en daarna zal bepalen hoe dik de pasplaat moet worden. Ik houd jullie op de hoogte.
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Ik snap helemaal wat je bedoeld, … hopen dat het lukt.
Die waterpompen zijn best degelijk en voorlopig nog ruim verkrijgbaar.
Hij is afgegeven bij je favoriete kasteelheer neem ik aan
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Indeed.
Vloek ik heel hard als ik suggereer dat je zelfs naar een andere plek zou kunnen kijken?
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
graddus schreef:Nee Frank, in het huis zit een bronzen bus waar de as doorheen loopt, rond die bronzen bus zit een vlak geslepen drukvlak in keramiek dat ingegoten lijkt. Daartegen drukt een mechanische seal met een koolstofring tegen het keramiek. De mechanische seal klemt met een rubber bus rond de as. Het rubber dicht dus af rond de as, de koolstof/keramiek-combinatie lekt altijd een klein beetje, zodat de waterfilm er voor zorgt dat het geheel niet te hard slijt. Helaas zijn bij de meeste pomphuizen de keramieken drukvlakken te sterk gepit om nog betrouwbaar af te dichten. Wellicht dat er met veel kunst en vliegwerk wel een nieuw keramiek in te fietsen is, maar gezien het feit dat ook goede waaiers zeer dun gezaaid zijn en ik het hele ding nu al zes jaar op rij uit elkaar heb moeten halen wegens ergens een mailfunctie ben ik er wel zo’n beetje klaar mee. Tijd voor een alternatief
Ik snap het ..( denk ik )
Die bronzen bus is dus een soort lagering van de as..?
En de keramiek en de koolstof ring zorgen voor de afdichting ,( worden tegen elkaar gedrukt door een veer )
Ikzelf reviceer veel pompen ( voor water melk voor mest enz enz….)
Is er niet genoeg ruimte om de keramiek eruit te halen / draaien en daar een nieuwe passende seal in te zetten….,?
Voor jou niet meer nodig ( nieuw alternatief) maar misschien voor anderen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat zal vast ook een optie zijn inderdaad, maar ik ga nu even door op dit spoor. Volgende zoektocht, een passende poelie
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
d
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ondertussen krijgt project waterpomp ook langzaam vorm…
Links de originele pomp, rechts de pomp van Volvo met een op maat gemaakte industriële poelie. Volgende stap, de pasplaat tussen het huis en de nieuwe pomp.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het was een beetje stil in het topic, maar dat wil niet zeggen dat het ook stil was op het waterpompfront. Een kleine opsomming met wat plaatjes.
Eerst maar een nieuw stukje koelwaterslang vanaf de bocht onder de dynamo door (komt vanaf de radiateur).
Pakking gemaakt om de adapterplaat tegen het waterpompbuis te monteren.
En de adapterplaat zelf.
Daar hebben we de nieuwe pomp, afkomstig uit de Volvo-catalogus.
Met de op maat gemaakte industriële poelie.
En het geheel op zijn plaats tegen de adapterplaat.
De bovenste boutjes gebruikt om een op maat gemaakt steuntje voor de V-snaarspanner te monteren.
Een mooi nieuw stukje siliconenslang in U-vorm om de eerder getoonde slang te verbinden met de waterpomp, bij de Volvo’s waar deze pomp op wordt gebruikt zitten de koelwateraansluitingen op de radiateur precies andersom namelijk.
De poelies netjes in lijn.
Met de spanner voor de V-snaar weer in positie.
De aansluiting voor de retour van de inlaatspruitstukverwarming (en tegelijkertijd ook van de verdamper van de lpg-installatie).
Ook niet onbelangrijk, nu er geen constant meedraaiend ventilatorblad meer op de waterpomppoelie zit, heb ik van de nood een deugd gemaakt en een elektrische ventilateur ingebouwd. De ventilator van een Saxo automatique bleek precies dezelfde diameter te hebben als de originele. Stevig beugeltje geconstrueerd om het geheel op zijn plek te houden et voilà.
Een elektrische ventilateur behoeft uiteraard ook aansturing, dus in de toevoerslang naar de radiateur een thermoswitch geplaatst uit de BX catalogus. Deze schakelt in bij 88 graden en houdt het bij 77 graden weer voor gezien. In combinatie met de thermostaat die bij 72 graden open gaat leek me dat een mooie combinatie.
Kabelboom gemaakt om de thermoswitch en de ventilateur met elkaar te verbinden. Het geheel afgezekerd en geschakeld via een relais.
Nog een kleine overzichtsfoto.
En natuurlijk waar het allemaal om te doen was, circulatie in de radiateur!!!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat een toffe klus man!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Geslaagde klus, mooi gedaan! Lijkt me veel voldoening geven, dat het zo mooi samenkomt met al die op maat gemaakte onderdelen erin.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het was inderdaad een mooie klus. Nu maar eens kijken hoe het zich houdt in de praktijk. Planning is om donderdag naar La Ferté Vidamme te rijden.
Lekker bezig! Mooi klusje met voldoening gevend resultaat
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Klasse klus!