citroen23 schreef:zo….......de nieuwe kachel zit erin
nu ik het dashboard eruit had kon ik fff uitgebreid stofzuigenhet dashboard hangt er al weerin. nu alleen nog de waterslang vervangen die van en naar de kachel gaat. de vorige eigenaar had deze doorgeknipt (en doorverbonden)en een nieuwe koste me €125,- plus kachel zit je dan al weer op €200,- maar toe maar weer ...........goed is goed
er is niks zo irritant als het achteraf weer gaat lekkenp.s. het rijden zonder dahboard geeft wel een heeeel ruimtelijk gevoel
Dat zag er bij mij exact hetzelfde uit, en ik had dus beter op dit forum moeten lezen Citroen23 ops: dit was dus al eens gepost…..
Hoe lang ben je er mee bezig geweest? Ik heb de slangen weer aan elkaar geknoopt met slangenklemmen omdat ik niet aan de onderste slang kon komen zonder brug of put…..hoe heb je dit gedaan?
Marc
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
ZX1.4i schreef:Mooie foto
Heb je er nog meer van dit klusje :Reed de Xantia nog met het dash eruit? kreeg je nog rare reacties :
reed prima de enigste bekabeling die niet aangesloten is verlichting/schakelaar dashboardkastje en “klokkenpaneel”
een enkeling die eens een blik in de xantia wierp met een blik van:
dat kan toch niet…........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
marx-7 schreef:
Dat zag er bij mij exact hetzelfde uit, en ik had dus beter op dit forum moeten lezen Citroen23 ops: dit was dus al eens gepost…..
Hoe lang ben je er mee bezig geweest? Ik heb de slangen weer aan elkaar geknoopt met slangenklemmen omdat ik niet aan de onderste slang kon komen zonder brug of put…..hoe heb je dit gedaan?
Marc
die slangen moet ik nog vervangen en inderdaad die waterslang achter/onderaan het moterblok ben ik nog niet uit maar,...........
ik denk dat ik ‘m in z’n hoogste stand zet en er dan bokjes onderzet zodat ik die ook kan de-/monteren
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
die slangen moet ik nog vervangen en inderdaad die waterslang achter/onderaan het moterblok ben ik nog niet uit maar,...........
ik denk dat ik ‘m in z’n hoogste stand zet en er dan bokjes onderzet zodat ik die ook kan de-/monteren
Hmm dat heb ik ook geprobeerd en heb er onder gelegen maar ben wat dat betreft wat voorzichtiger en durfde niet goed er helemaal onder te kruipen
Maar als ik me niet vergis kom je er zo niet goed aan omdat die grote plaat aan de onderkant van de motor in de weg zit.
Ik ben benieuwd of het je lukt, hou me op de hoogte dan probeer ik het bij mij alsnog….Het zit nu goed en werkt prima met wat slangeklemmetjes maar heb het liever toch een beetje origineel
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
zoooooooooo,het interieur is weer compleet en afgewerkt.
wat die waterslang betreft ik denk dat ik die maar ff uitbesteed daar je eigenlijk een brug nodig hebt voor de slangaansluiting achter onderaan het blok maar nu ffff een mededeling van financiele aard:
de zwarte kunstof kap die onderaan de vooruit zit dient verwijderd te worden om het dashboard (3 moeren) los te maken.
deze dien je voorzichtig te verwijderen daar je ‘m weer nodig hebt bij montage. eerst wou ik eerst wou ik een nieuwe bestellen maar (gelukkig) heb ik een goede verstandhouding met m’n dealer deze vertelde mij namelijk dat deze strip zou €150,- ex.btw moest gaan kosten
men is dus gewaarschuwd
de oude kun je gewoon met een goeie montage kit weer bevestigen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Peteryed schreef:citroen23 schreef:
de oude kun je gewoon met een goeie montage kit weer bevestigen.
Wat vaag dat ze dat niet zo maken dat je het gewoon weer terug kan plaatsen
zit onderaan het voorruit geplakt met een reepje dubbelzijdig plakband.
en ja dat “plakt” niet meer naar demontage
maar gelukkig hebben ze daar bij citroen een oplossing voor terwaarde van €180,- incl….............
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
marx-7 schreef:die slangen moet ik nog vervangen en inderdaad die waterslang achter/onderaan het moterblok ben ik nog niet uit maar,...........
ik denk dat ik ‘m in z’n hoogste stand zet en er dan bokjes onderzet zodat ik die ook kan de-/monterenHmm dat heb ik ook geprobeerd en heb er onder gelegen maar ben wat dat betreft wat voorzichtiger en durfde niet goed er helemaal onder te kruipen
Maar als ik me niet vergis kom je er zo niet goed aan omdat die grote plaat aan de onderkant van de motor in de weg zit.
Ik ben benieuwd of het je lukt, hou me op de hoogte dan probeer ik het bij mij alsnog….Het zit nu goed en werkt prima met wat slangeklemmetjes maar heb het liever toch een beetje origineel
Ik had vandaag niks te doen vandaar dat ik toch zelf deze waterslang maar gemonteerd heb ( 2 uurtjes werk).
heb het inderdaad gerealiseerd dmv de bokkepootjes en vewijdering van het rechtervoorwiel dan is het te doen:
vanuit de wielkast kun je (met rechterhand) de slang monteren/demonteren en (met je linkerhand) kun je onder de auto
de slangeklem monteren/demonteren
het slangeklemmetje rechts onderaan de radiateur kun je heel makkelijk los/vastzetten dmv het verwijderen van de rechterbermlamp
(deze kun je er eenvoudig uittrekken)
al met al toch weer een paar honderd euro bespaard
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Inmiddels de activa ook van een nieuw kachel radiateurtje voorzien. Blijkbaar moet iedere xantia er vroeg of laat eens aan geloven. Inmiddels wordt er al aan m’n schouder getrokken voor het vervangen van deze radiateur bij een 21td break. Gelukkig hou ik wel steeds minder boutjes,moertjes
en zelftappers over
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Wel mijn Xantia heeft ook vermoedelijk deze problemen. Er komt nog wel wat warme lucht uit, maar eerder lauwe lucht. Zelf met de blazer aan voel je niet veel warmte meer. Vreemd is ook wel dat de motor veel trager warm wordt. De warmteindicator van de motor staat, zelf na 15 km te hebben gereden, net onder de 60* C. Zou dat dan ook kachelradiateurtje zijn dat defect raakt. Zal wel enorm werk worden en tijd nemen om dit te vervangen als het gehele dashboard eruit moet. Iemand informatie?
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik denk eerder dat je thermostaat stuk is. Onderdeel van een tientje en vervangen doe je in tien minuutjes. Tenzij je een v6 hebt (maar ook daarbij is het niet heel dramatisch).
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Die sensor zou zomaar eens voor de thermostaat kunnen zitten en dan klopt de aanduiding 60 graden daar deze thermostaat dicht blijft zitten (lees defect is). Je kachel wordt dan ook niet warm.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dat was mijn redenering ook inderdaad, alleen denk ik juist dat de thermostaat open blijft hangen. Heeft mijn v6 nu ook. Warmen de koelslangen naar de radiateur snel na een koude start op? Die horen pas warm te worden zodra het koelwater minimaal een graad of 80 is (bij de meeste motoren zelfs tegen de 90).
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Eens met de conclusie: een defecte thermostaat die open blijft staan.
Alleen hier gaat het om een HDi, als ik me niet vergis.
Die motor heeft zo’n hoog rendement dat er een elektrische verwarming in het koelcircuit zit om de motor sneller op temperatuur te brengen. Die blijft nu permanent aan staan. Kun je beter niet te lang mee door blijven rijden.
En idd 10 min. werk om te vervangen bij een HDi
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.