Nu het dak van de Pluriellebel weer werkt zoals het hoort was het tijd om het volgende probleempje aan te pakken: het raam mechaniek van het achterraampje aan de passagierskant moest nog vervangen worden.
Op zich allemaal rechttoe rechtaan tot de monteur het raampje omhoog deed. De dakbalk was er af zodat je overal goed bij kon maar dat leverde dus kennelijk het probleem op dat het raampje te ver omhoog kon: gevolg een puzzel van meer dan 1000 stukjes/scherfjes. Gelukkig kon ik in de buurt een nieuw raampje ophalen en dat ging er zo weer in.
Mijn gevoel zegt dat het raam een soort van stop zou moeten hebben, al was het maar om te voorkomen dat je een vinger kwijt raakt toch? Dus mijn vraag is of dit inderdaad is veroorzaakt doordat het raam te ver omhoog kwam en er door het kantelen van het raam te veel spanning op kwam of dat er iets anders aan de hand geweest kan zijn.
Punt is namelijk dat ik er niet op zit te wachten tot dit weer gebeurd. Het is niet mijn auto maar ik ben wel degene die het waarschijnlijk weer op mag lossen als het fout gaat. En ik wil voorkomen dat mijn moeder de raampjes niet meer durft te gebruiken…
Overigens gisteren met die 30+ op de thermometers heerlijk met het dak open naar huis kunnen rijden. De krullen van mijn dochter gingen alle kanten op terwijl ze mee zat te genieten
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
jbiggel schreef:De dakbalk was er af zodat je overal goed bij kon maar dat leverde dus kennelijk het probleem op dat het raampje te ver omhoog kon.
De dakboog is niet de mechanische begrenzing van het zijruitje achter.
Zonder gemonteerde bogen zijn alle ruiten gewoon te bedienen.
De begrenzing zit gewoon in het raammechanisme zelf.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dat idee had ik ook, want als je dakloos rijdt moeten de ramen ook omhoog kunnen zonder uit elkaar te spatten. Ook als de ramen in de portieren omlaag zijn.
Ik gok dat er wat meer speelde dan alleen “te ver naar boven”. Maar goed, voor 50 euro hebben ze het raam mechaniek vervangen en het ruitje er weer in gezet. Onderdelen heb ik zelf aangeleverd. En de hele auto is uitgezogen.
Al met al denk ik dat ik er niet echt veel slechter van ben geworden
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Ik heb onlangs ook een gebroken kabelsteuntje gehad in het mechaniek. Ik had alles gedemonteerd, de kabelverbinding gerepareerd en het raambedieningsmechanisme weer helemaal in elkaar gezet. Eerst de werking in gedemonteerde stand getest, dat ging prima.
Daarna heb ik alles weer op zijn plaats gemanoeuvreerd. Ik heb toen de ruit losjes vast gezet op de daartoe bestemde plek. Toen heb ik de ruit tegen de dakboog aan gezet en toen pas alle bouten vast gezet. Ook het raam van de voordeur stond omhoog, zodat alles mooi tegen elkaar uit te lijnen was. Zowel met het hele mechaniek (de twee bouten bovenin de carrosserie als die onderaan het mechaniek) als die, waar de ruit in bevestigd zit (de drie bouten die door het glas lopen) is alles dus op deze manier wel degelijk ‘af te stellen’. Alles werkt nu weer prima!
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)