Ik heb net een afkeur gekregen op de onderste fuseekogel l en r omdat die 3 a 4 mm bewegen.
Is dat meer dan de af fabriek toegestane ruimte?
Dat vroeg de keurmeester zich dus af.
Als dat zo is moet ik ze vervangen.
Moet de controle hiervan met of zonder hydraulische druk?
Ook moet ik mijn leidingen ontdoen van tectyl omdat hij ze zo niet kan controleren, erg streng toch?
Bedankt, Ad.
cx 22trs ‘85
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die kogels hebben af-fabriek 0,00 mm speling. Controle moet idd geheel drukloos.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Speling in je fusee is afkeur. Dat lijkt me ook wel logisch. Er wordt streng gecontroleerd op (put)corrosie op je remleidingen. Als je die goedbedoeld “schoon"spuit, valt er weinig meer te controleren. Streng? Tja, het is niet alleen jouw veiligheid én hij is verantwoordelijk tot x maanden ná keuring. Als jij de APK-garage uitrijdt en bij het eerstvolgende stoplicht door je rem trapt, is de keurmeester de sjaak. Beter vervang je je remleiding ipv corrosie tectyleren.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een fuseekogel mag speling hebben, echter geen 3 a 4 mm. De maximaal toegelaten speling is 1 mm, te meten met een meetklokje.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hij vertelde dat hij de auto van de grond had met de voorwielen en als je dan daaraan tilde dan voelde hij speling en dat zijn de onderste fusee kogels, de bovenste worden met een koevoet gecontroleerd.
Ik ga morgen ochtend als et koel is eens voelen en desnoods direct loshalen, en vernieuwen, de kosten zijn het niet.
cx 22trs ‘85
Ik hoorde van een keurmeester dat de velg circa 2 mm speling mag hebben aan de boven/onderzijde.
ter lering ende vermaeck:
En ik had kortgeleden een auto onderhanden waar 1 remleiding was afgekeurd en de rest niet te beoordelen was door troep en tectyl.
Uiteindelijk heb ik 8 leidingen moeten vernieuwen. De eigenaar vond t maar gek, maar toen ik een leiding een scherpe knik liet maken en deze direct scheurde en het oppervlak van de breuk erg dun was vergeleken bij een nieuwe was hij gelijk genezen. Voor 100 euro nieuwe leiding en nippels en jaaaaren geen zorgen. Lijkt me een duidelijke zaak.
Linker as eruit en uit elkaar, wachten op de hoes, wist alleen niet dat de bovenste er ook af moest. Geen probleem, clips los en driepoot eraf getikt met een nylon hamer, ging perfect. Nu nog dik vet kopen en dan weer in elkaar.
Ook de onderste fusee los gehaald, kan niet meer terug maar bij controle, GEEN speling te voelen of moet je daarvoor een arm hebben om dat te voelen?
Nu ja, de nieuwe komen met de hoezen mee.
Ad.
cx 22trs ‘85
Geen speling met de hand voelen kan gebeuren bij een versleten kogel. Ik weet niet het volgende ook voor jouw auto geldt, voor vele wel.
Er zit onder de kogel een veer die de speling probeert op te heffen. Als er slijtage is drukt de veer de kogel de speling er uit. je spierkracht onvoldoende om de veer in te drukken om de speling te voelen. Bij gemonteerd wiel en/of een breekijzer lukt dat wel.
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
j.witkop schreef:
Er zit onder de kogel een veer die de speling probeert op te heffen.
Dat is bij bv de ds zo, maar niet bij alle andere auto’s hun fuseekogels
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik ken alleen maar de kogels van de autos die ik heb gezien, en dat zijn lang niet alle, maar velen hadden een veer.
Vandaar mijn opmerking Ik weet niet het volgende ook voor jouw auto geldt,
Maar Waterman, hoe zit t in dit geval?
Ik heb hem open gemaakt en tussen de bankschroef gezet maar er zit geen beweging in. Zal hem eens doorslijpen.
cx 22trs ‘85
Nu: dit zijn wel de makkelijkste fusee kogels die ik heb gedaan.
Moer los, dikke hamer ertegenaan en los, twee bouten eruit en los tikken en nieuwe erin en alles weer vast zetten.
Meestal zit alles op zijn frans maar dit is een makkie.
Nu nog de apk keuring afwachten.
cx 22trs ‘85
weer 2 jaar apk
cx 22trs ‘85