Afgelopen zaterdag was het lekker warm. Of liever gezegd: heet… 30C.
De DS maar eens getest of die dat aankon.
Niet echt dus: temperatuur liep op tot tegen het rode gebied (ik heb een 67-er).
Koelvloeistof heb ik daarna gecheckt: kon ik bijvullen met 2 liter (dan staat ie halverwege die bovenrand).
Ik heb de thermostaat er uitgehaald en vandaag nog een ritje gemaakt.
Nu blijft die netjes in het midden! Ok, vandaag niet zo heet als zaterdag, maar toch.
Dan zou je denken: de thermostaat dus!
Die getest: gaat netjes open rond 80C en rond 100C is die helemaal open.
Nu vraag ik mij af:
- kan die 2 ltr koelvoeistof het verschil maken?
- moet die thermostaat pas bij 100C helemaal open zijn of eigenlijk al bij 85C ofzo (ik heb een 79C versie)?
- Kan het zijn dat de thermostaat net BOVEN het water hangt? Dus niet IN het water, dan wordt die misschien niet warm genoeg en blijf ie dicht?
Totaal aantal Berichten: 10258
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Helemaal open bij 100 is volgens mij te laat. Nu zijn die temp meters nogal pessimistisch. 2 DSsen die ik had hadden een extra elektrische fan. Die slaat aan bij ongeveer 90 graden. Bij allebei was dan de naald van de meter nog maar een halve mm van het rood verwijderd.
De thermostaat zit óf in de uitgang van de waterpomp óf in de bovenste slang. Als het systeem normaal gevuld is zit hij dus gewoon in het water.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
2 liter kan wel uitmaken ja. Thermostaat moet veel eerder helemaal open zijn.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb wel eens gehoord dat er een klein gaatje in het oppervlak van de thermostaat wordt geboord om zeker te zijn dat de thermostaat ook omspoeld wordt met warm water. Eerste vraag is natuurlijk of die informatie klopt, maar indien dat het geval is zou je dat nog kunnen controleren.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 10258
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Klopt inderdaad. Maar als dat gaatje er niet is gaat de stop lamp vrij snel aan weet ik uit ervaring. Maar, helemaal open bij 100 graden duidt op een defecte thermostaat.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat gaatje zat er af-fabriek NIET in en dient zuiver om snellere ontuchtig mogelijk te maken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank voor alle snelle reacties!
Het rijd natuurlijk niet lekker, met het wijzertje tegen rood aan… Valt dus misschien mee, maar toch.
Ik heb er GEEN gaatje erin. Las dat ook hier op het forum: varierend van 2 to 4 mm.
Maar goed, test het nog een keer op een warme dag met die 2 ltr extra en ga op zoek naar een nieuwe.
Wat ik me ook nog afvroeg: als je koelwater-peil wat laag is: staat het dan ook wat lager in het ‘huis’ waar die thermostaat in hangt?
Dan kan ik me namelijk voorstellen dat die niet goed in het water hangt en dus niet goed warm wordt.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik heb er ook geen gaatje in. Dat heeft me bij vullen en ontluchten ook eigenlijk nog nooit problemen opgeleverd, maar misschien neem ik er gewoon meer tijd voor dan anderen.
Het is, ten overvloede, wel handig om te kijken waarom er nou eigenlijk twee liter koelvloeistof te weinig in het systeem zat.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
cifun schreef:
Wat ik me ook nog afvroeg: als je koelwater-peil wat laag is: staat het dan ook wat lager in het ‘huis’ waar die thermostaat in hangt?
Dan kan ik me namelijk voorstellen dat die niet goed in het water hangt en dus niet goed warm wordt.
ja dat kan zeker.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Penny Lane schreef:
Het is, ten overvloede, wel handig om te kijken waarom er nou eigenlijk twee liter koelvloeistof te weinig in het systeem zat.
Hmmm… eerlijk gezegd heb ik altijd aangenomen dat je dat af en toe moet bijvullen…
Maar misschien is dat niet zo normaal?
Die 2 ltr is een beetje vertekenend: normaal vul ik namelijk altijd bij totdat de lamellen net onder water staan.
Maar op dit fantastische forum las ik een post van Egbert: de TT video over het plaatsen van een nieuwe radiateur. In die video vult hij hem tot half de bovenrand. Dat is een klein liter extra.
Dan nog ben ik 1 liter kwijt. Ik zal eens zoeken naar een lekkage.
Kan niet verdampen ivm gesloten systeem?
Totaal aantal Berichten: 10258
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als jij de lamellen kan zien vul je dus rechtstreeks in de radiateur. Dat is dus geen gesloten systeem, maar open.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het is een beetje een kwestie van definitie. Bij een ds is het standaard een gesloten systeem, maar bij overdruk etc heeft het een overstort (vanaf de radiatordop loopt een slangetje om de overmaat aan water te lossen). Het gesloten systeem slaat volgens mij op het creeren van lichte overdruk waardoor het kooppunt wordt verhoogd en het water langer kan koelen zonder te koken. Er zijn dus wel veiligheden aangebracht zoals je radiatordop die bij een te hoge druk het water via het slangetje langs je radiator laat weglopen.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Bij een gesloten koelsysteem is er altijd een expansie vat aanwezig. Ook een radiator dop die je niet met
de hand kan los draaien. Beide ontbreken bij de DS.
Weer wat geleerd, beide systemen van de DS (ook van 23 met expansievat) zijn dus open.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Weer wat geleerd, beide systemen van de DS (ook van 23 met expansievat) zijn dus open.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen