3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
   
Airco CX
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25637
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 juli 2019 03:31 PM
  [ # 31 ]

post ff een groot formaat foto ( of link ernaar).

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 03 juli 2019 03:51 PM
  [ # 32 ]

expansie ventiel kan ook verstopt zitten en de aircocompressor slaat dan af op de hogedruksensor op de droger
kan he weet niet of dat bij jouw zo is natuurlijk.
mvg, joost

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25637
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 juli 2019 03:55 PM
  [ # 33 ]

Als dat zo is kan je het zien bij de pomp, als het hart niet meer draait.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 juli 2019 03:59 PM
  [ # 34 ]
Mulder schreef:
cx25gtit2 schreef:

Re: Airco CX

dirk cxprestige schreef:

Wie kan mij aangeven waar ik de afvoer van de airco van de CX-Prestige bj 1985 kan vinden. Ik heb het vermoeden dat deze verstopt zit. Alvast bedankt.

je bedoelt de afwatering vh condens water ?
zit onder de middenconsole aan de rechterkant, rechter paneel verwijderen, en je ziet hem zo zitten. harmonica rubberen verbindingspijpje.
zie ook
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=169217&start=45
bij fotootjes van trxke

Jammer dat het linkje in dit stokoude topic niet meer werkt. Ben al een tijdje aan het zoeken naar de oorzaak van mijn niet-werkende, maar in theorie wel lekdichte en recent bijgevulde airco. Onder de motorkap nergens sporen van gelekt fluor (dat was erbij gedaan). Dus op zoek naar de afvoer van het condenswater. Als ik daar met de UV-lamp wel wat zie dan weet ik al heel wat meer. Maar waar zit het ding?

De afvoer zit waar bij jouw ongeveer de witte stekker op de grond ligt, naast de vloermat.

Zo ziet het ding eruit als je genoeg ruimte heb.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 03 juli 2019 04:10 PM
  [ # 35 ]

Dus tegen het schutbord aan. Check. Dank.

bogaard77 schreef:

Als dat zo is kan je het zien bij de pomp, als het hart niet meer draait.

Dat is het geval. Hart draait niet mee, tenzij ik de droogloopbeveiliging bypass.
In Jip en Janneke-taal, waar vind ik het expansieventiel en wat kan ik daar zelf aan doen?
Maar kan het enkel meedraaien van het hart van de pomp als ik de boel doorverbind dan (dus) niet ook gewoon betekenen dat het systeem leeg is?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 juli 2019 04:16 PM
  [ # 36 ]

Een aantal weken geleden werd er hier in een ander topic vermeld dat de laatste CX modellen (ik gok dat we de jouwe daar wel onder kunnen rekenen) een sensor hebben die bij over en onderdruk schakeld.

De meeste uitvoeringen schakelen alleen uit bij overdruk.

Het lijkt eigenlijk simpel, als het systeem werkt met het verbinden van de drukschakelaar dan zie ik 3 mogelijkheden:
- te hoge druk (echter kan niet want systeem werkt niet)
- te lage druk, indien later model drukschakelaar
- drukschakelaar defect

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 juli 2019 04:21 PM
  [ # 37 ]
Mulder schreef:

In Jip en Janneke-taal, waar vind ik het expansieventiel en wat kan ik daar zelf aan doen?

Ter beeldvorming hier rechtboven op de foto.

Hij zit onder het reservewiel, waarschijnlijk onder veel draden.
Gewoon even airco slangen volgen tot waar de boel naast de kachelfan uit komt, daar zit die onder.

Als je het systeem met R134a afvult hoor je het originele R12 overdrukventiel eigenlijk te vervangen door een R134a uitvoernig. Ze zien er echter precies hetzelfde uit…

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 03 juli 2019 04:22 PM
  [ # 38 ]
bogaard77 schreef:

Als dat zo is kan je het zien bij de pomp, als het hart niet meer draait.

als de magneetkoppeling in is dan circuleert ie indd

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 03 juli 2019 04:25 PM
  [ # 39 ]
Arjan Verkade schreef:

Een aantal weken geleden werd er hier in een ander topic vermeld dat de laatste CX modellen (ik gok dat we de jouwe daar wel onder kunnen rekenen) een sensor hebben die bij over en onderdruk schakeld.

De meeste uitvoeringen schakelen alleen uit bij overdruk.

Het lijkt eigenlijk simpel, als het systeem werkt met het verbinden van de drukschakelaar dan zie ik 3 mogelijkheden:
- te hoge druk (echter kan niet want systeem werkt niet)
- te lage druk, indien later model drukschakelaar
- drukschakelaar defect

Tja, 1991.
Is dat de droogloopbeveiliging of doel je dan op wat anders? Zie deze foto, nog net zichtbaar bovenaan de foto (bij de twee gele draadjes).
Als ik die doorverbind dan gaat de kern van de pomp weliswaar meedraaien, maar tot koude lucht leidt dat niet. Vandaar de eerdere aanname dat het systeem dan wel leeg zou zijn. Ik begreep van mijn garage al dat die beveiliging wel vaker de geest geeft, maar dan zou doorverbinden effect moeten hebben…

Dat expansieventiel weet ik te vinden. Hoe controleer ik of dat verstopt is?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 03 juli 2019 04:25 PM
  [ # 40 ]
Arjan Verkade schreef:
Mulder schreef:

In Jip en Janneke-taal, waar vind ik het expansieventiel en wat kan ik daar zelf aan doen?

Ter beeldvorming hier rechtboven op de foto.

Hij zit onder het reservewiel, waarschijnlijk onder veel draden.
Gewoon even airco slangen volgen tot waar de boel naast de kachelfan uit komt, daar zit die onder.


.

 

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 03 juli 2019 04:27 PM
  [ # 41 ]

expansieventiel kan ook worden ingeregeld als je van r12 wat er niet meer is overstapt naar r134a
wel heel secuur werkje en weten waar je mee bezig bent anders bestaat de kans dat je verdamper bevriest
en in een cx zit alleen een hogedruk sensor meestal op de droger gemonteerd .bij 19 bar schakelt de sensor de pomp uit

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 juli 2019 04:42 PM
  [ # 42 ]
Mulder schreef:
Arjan Verkade schreef:

Een aantal weken geleden werd er hier in een ander topic vermeld dat de laatste CX modellen (ik gok dat we de jouwe daar wel onder kunnen rekenen) een sensor hebben die bij over en onderdruk schakeld.

De meeste uitvoeringen schakelen alleen uit bij overdruk.

Het lijkt eigenlijk simpel, als het systeem werkt met het verbinden van de drukschakelaar dan zie ik 3 mogelijkheden:
- te hoge druk (echter kan niet want systeem werkt niet)
- te lage druk, indien later model drukschakelaar
- drukschakelaar defect

Tja, 1991.
Is dat de droogloopbeveiliging of doel je dan op wat anders? Zie deze foto, nog net zichtbaar bovenaan de foto (bij de twee gele draadjes).
Als ik die doorverbind dan gaat de kern van de pomp weliswaar meedraaien, maar tot koude lucht leidt dat niet. Vandaar de eerdere aanname dat het systeem dan wel leeg zou zijn. Ik begreep van mijn garage al dat die beveiliging wel vaker de geest geeft, maar dan zou doorverbinden effect moeten hebben…

Dat expansieventiel weet ik te vinden. Hoe controleer ik of dat verstopt is?

Ja, op de foto zit de drukschakelaar op het filter.

Bij mij lijkt die iets kleiner, en is overduidelijk groen.

Als je goed kijkt is ook het overdruk ventiel nog op de fot te zien naast de kachelfan, met ronde dop. Vieze gele kleur.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 juli 2019 04:43 PM
  [ # 43 ]
Shalom74 schreef:

en in een cx zit alleen een hogedruk sensor meestal op de droger gemonteerd .bij 19 bar schakelt de sensor de pomp uit

Pas is er in een topic besproken dat er dus ook een combi drukschakelaar is welke onder en overdruk schakeld. Alleen in de laatste modeljaren.

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 03 juli 2019 04:45 PM
  [ # 44 ]

oo dacht van niet maar is natuurlijk beter want als tie leeg is kan je compressor kaduuk draaien

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 03 juli 2019 04:52 PM
  [ # 45 ]

Jouw motorruimte is in meerdere opzichten frisser dan de mijne Arjan… Wink

Maar wat doe ik met dat expansieventiel om te checken of dat verstopt zit?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
 
3 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook