4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
Airco CX
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 03 juli 2019 05:03 PM
  [ # 46 ]

kan je op tikken met een klein hamertje en als tie verstopt zou zitten dan heb je kans dat het vuiltje doorschiet in de verdamper en dus in je installatie. heb dat zelf al een x gehad en werkte

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27876
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 juli 2019 05:10 PM
  [ # 47 ]

Wordt de airco echt koud bij het doorverbinden van de drukschakelaar? (als het hart van de pomp dus mee draait)

Wil je het zeker weten dan zal je toch terug moeten…
Bij het vullen wordt het systeem eerst leeg getrokken, zo kan je precies zien hoeveel er nog in zit. Als dat nu veel lager is dan een paar weken geleden dan moet je een lek hebben.

Als dat nagenoeg gelijk is dan lijkt mij de drukschakelaar een verdachte.

Om de drukschakelaar te vervangen moet het systeem toch leeg, dus zelf doen is ook niet echt een optie helaas…

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6483
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 03 juli 2019 05:56 PM
  [ # 48 ]

Hamertje tik geen succes. Wel een hoop meuk onder dat rubber dopje, alsof er een pluk watten met smeer onder zat. Just to be sure: of hoort dat daar…? (Je weet het niet, blijft een Franse auto)

Mulder schreef:

Als ik die doorverbind dan gaat de kern van de pomp weliswaar meedraaien, maar tot koude lucht leidt dat niet. Vandaar de eerdere aanname dat het systeem dan wel leeg zou zijn. Ik begreep van mijn garage al dat die beveiliging wel vaker de geest geeft, maar dan zou doorverbinden effect moeten hebben…

Nee dus, geen enkel verschil. Hooguit voel ik warmte aan de koppelingen op de pomp.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27876
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 juli 2019 06:09 PM
  [ # 49 ]

Gek genoeg horen die watten daar zover ik mij kan herinneren Laughing

Met draaiende pomp geen koude lucht… Tja klinkt alsof het systeem teweinig koudemiddel bevat…
Zoals hierboven al werd gezegd, laat de pomp niet te lang draaien zo, kan schade opleveren.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6483
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 03 juli 2019 06:14 PM
  [ # 50 ]

Ik smeer ze wel weer onder het dopje…
Te weinig koudemiddel, it crossed my mind. Er zat voorheen R437a in als vervanger voor de R12. Daarvan ging gewoon 1000 gram in het systeem. Richard Bolt is overgegaan op Duracool R12a. Dat heeft blijkbaar een ander soortelijk gewicht waardoor er maar 300 gram in gedaan wordt in plaats van 1000 gram. Ik ben te zeer ondeskundig om er gefundeerd wat van te vinden, maar zoals ik zei: it crossed my mind…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 03 juli 2019 06:42 PM
  [ # 51 ]

laten vacuumeren kijken hoeveel je eventueel kwijt bent daarna afpersen met stikstof en kijken of dat i terug loopt zo ja lek! vaak de keerring van de compressor

en ja klopt r12 is 1000gram en r134a 850 gram.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27876
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 juli 2019 06:56 PM
  [ # 52 ]

Wat is het voordeel van stikstof?

Als het systeem leeg en vacuuem getrokken is kan je het ook de boel ook even een uurtje laten staan. Dan zie je ook of het terugloopt.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27876
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 juli 2019 07:00 PM
  [ # 53 ]

Je gaf aan dat je met een lamp naar een lek heb gezocht.

Heb je ook de condensor goed kunnen bekijken?
Gezien die voor de radiateur en achter de coolfans zitten kan je daar niet elk stukje even goed zien.

Vermoedelijk is de condensor oud en die hebben niet het eeuwige leven en gaan zeker nog wel eens lek…

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 03 juli 2019 07:23 PM
  [ # 54 ]
Arjan Verkade schreef:

Wat is het voordeel van stikstof?

Als het systeem leeg en vacuuem getrokken is kan je het ook de boel ook even een uurtje laten staan. Dan zie je ook of het terugloopt.

dan kun je meer druk opbouwen dan met vacuumeren(is mij verteld door de airco specialist)

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27876
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 juli 2019 07:29 PM
  [ # 55 ]

Ja dat geloof ik wel, denk dat vooral een voordeel is bij een heel klein lek.

Als het lek groot genoeg is krijg je het systeem niet eens vacuuem Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 juli 2019 07:29 PM
  [ # 56 ]
Arjan Verkade schreef:

Wat is het voordeel van stikstof?

Als het systeem leeg en vacuuem getrokken is kan je het ook de boel ook even een uurtje laten staan. Dan zie je ook of het terugloopt.

afpersen met stikstof is inderdaad de methode waar je lekkage mooi kunt opsporen. Een goede aircoboer doet het daar ook mee.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6483
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 03 juli 2019 07:33 PM
  [ # 57 ]
Arjan Verkade schreef:

Je gaf aan dat je met een lamp naar een lek heb gezocht.

Heb je ook de condensor goed kunnen bekijken?
Gezien die voor de radiateur en achter de coolfans zitten kan je daar niet elk stukje even goed zien.

Vermoedelijk is de condensor oud en die hebben niet het eeuwige leven en gaan zeker nog wel eens lek…

Die had ik nog niet gecheckt… Ik moet straks als het donker is toch met het lampje onder de auto kruipen voor het checken van de condensafvoer dus check ik die meteen even voor zover mogelijk.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 03 juli 2019 07:36 PM
  [ # 58 ]
waterman schreef:
Arjan Verkade schreef:

Wat is het voordeel van stikstof?

Als het systeem leeg en vacuuem getrokken is kan je het ook de boel ook even een uurtje laten staan. Dan zie je ook of het terugloopt.

afpersen met stikstof is inderdaad de methode waar je lekkage mooi kunt opsporen. Een goede aircoboer doet het daar ook mee.


indd

Profiel  
 
Gepost: 03 juli 2019 07:48 PM
  [ # 59 ]

Op de foto van Arjan is de groene beveiliging op de filter/droger een overdruk beveiliging zoals de meeste CX’n hebben.
Op de foto van Mulder is het de zogezegde droogloopbeveiiging (uiteraard ook tegen overdruk) zoals die ook bij de Xm en Bx werd gebruikt.
Waarschijnlijk zit er te weinig druk op het systeem, je moet wel opletten als je die beveiliging doorkoppelt zonder dat er een manometerset aan het systeem is gekoppeld (je weet niet hoeveel druk er word opgebouwd!).
Duracool R12a is een zeer goede vervanger voor R12 maar helaas wel erg brandbaar, je neemt beter R134a icm met esterolie.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 03 juli 2019 08:56 PM
  [ # 60 ]

beter gewoon pag olie met r134a en dan een dope erbij van 20ml zodat de menging van minerale olie die nog achterblijft in het systeem niet gaat mixen met de sentytische pag olie. De kans bestaal als je die dope niet gebruikt de olie in het systeem gaat vlokken door mengen van de verschillende olie en het expasieventiel verstopt tevens de filterdroger

die speciale dope heeft de betere airo specialist. mijn airco ook op 134a met pag olie en de dope. de airco werkt nog steeds top! heb toen de compressor vervangen en die werkt op 134a

en die indianen verhalen dat de slangen oplossen en de keerringen onzin r12 is veel agressiefer dan r134a en de slangen kunnen die pag olie best handelen.


heb dat in het verleden ook met een oude Volvo gedaan en 10 jaar zonder probleem mee gereden met ijskoude airco en geen lekke slangen of en keerringen.

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook