Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Veel later dan de bedoeling was heb ik in de ds gereden. Vorig jaar tot in de winter bezig geweest alles weer in elkaar te zetten. In november bleek de motor weer vast te zitten. Heb via Leboncoin een ander blok gevonden; alles overgezet en gemonteerd. Toen dat klaar was was het april 2019. Maar nu starten lopen. Ook elektrisch lijkt alles in orde. Het enige probleem dat ik nog heb met rijden is de halfautomaat die het soms niet en soms wel doet. Dwz de 2, 3 en 4 doen het redelijk. De een en de achteruit soms en soms pas na wat rommelen met het pookje. Omdat het een Nederlandse auto is moet hij daar APK worden gekeurd. Ik ga het ritje naar Nederland volgende week donderdag maken. Je mag 1 dag rijden als je een afspraak hebt voor apk. Zullen wel spannende 350 km worden want alles bij elkaar heb ik ca 30 km gereden tot nu.
Ik verwacht dat de auto wordt afgekeurd vanwege het onbetrouwbare schakelen. Hoop dat het de specialist in Overamstel lukt dit weer gangbaar te maken.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
klinkenbijl schreef:Ik verwacht dat de auto wordt afgekeurd vanwege het onbetrouwbare schakelen. Hoop dat het de specialist in Overamstel lukt dit weer gangbaar te maken.
Is dat een afkeurpunt?
En wordt het opgemerkt, over het algemeen komt bij de APK een auto amper van de brug af.
Goed het is natuurlijk fijner voor jezelf als het normaal werkt, wellicht is het de afstelling?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:klinkenbijl schreef:Ik verwacht dat de auto wordt afgekeurd vanwege het onbetrouwbare schakelen.
Is dat een afkeurpunt?
Nee, dat is geen afkeurpunt. Een ernstig slippende koppeling wél.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
de vraag is of de auto de brug opkomt. Maw of de monteur dat aandurft
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als ik je goed begrijp gaat de bak lastig in de versnelling, maar als die er eenmaal in zit dan kan je toch rijden? Of schiet de bak ook uit de versnelling?
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
met name het in zijn 1 zetten gaat lastig; van 1 naar 2, 2 naar 3 en 3 naar 4 gaat redelijk. Eenmaal in de versnelling blijft ze erin
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Ik heb dat hydraulisch blok onder de kap tegen het schutbord los gehad. Dan moet er een 4mm pennetje onder in dat blok gestoken worden. Dat kan als hij in z’n 1 staat.
Het kan zijn dat de bedieningsas (die ook los is geweest) een millimetertje verkeerd staat en dat ie daardoor sommige versnellingen zo lastig pakt. Dat ga ik morgen (met hulp) even over doen.
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Zoals ik wel eerder heb vermeld ik woon in Noord Frankrijk. Zonder dat ik die versnelling goed gekregenheb ben ik gisteren naar Nederland gereden voor de apk.
Op de snelweg ging dat, eenmaal in z’n 4 best goed. Bij Hazeldonk lekke band. Kabeltje motorkap brak dus. Een tijd lang prutsen met een schroevendraaier (vroeger had ik zo’n voorgebogen pen). Na 3 kwartier had ik em open.
In OverAmstel bij Renaissance eerst maar een paar andere banden gekocht (wat zijn die Retro’s van Nankang (of zoiets) mooie replica’s van de originele Michelins).
Daarna naar de keuring wat voor de keurmeester een ramp was want m.n in 1 en achteruit was het nauwelijks mogelijk te rijden. Zeker niet zonder wat oefening.
Op de brug begon ie dus spontaan te rijden. Na een zachte botsing met de muur sloeg te motor gelukkig af. Nou dat was wel een puntje. Wat ik ook niet wist was dat de auto op lpg moest draaien voor co2 meting. Lpg had ik nog niet naar gekeken. Verder nog wat klein leed.
Gelukkig kon men bij Renaissance tijd vrijmaken vanmorgen om alles in orde te maken. Het pennetje in het blok hydraulique bleek er iets te ver in te zitten. Na afstellen van het juiste toerental schakelt de auto nu goed, alleen de koppeling grijpt soms wat bruusk aan. Ook het LPG werd weer werkend gemaakt (mijn elektra en relais toch maar vervangen door een echte die ervoor gemaakt is. De vulslang bleek ook gaar te zijn. Dat ze me zo snel hielpen was grote klasse!
Om twee uur bij het APK-station en om 3 uur op de weg naar huis waar ik om 8 uur aankwam. Het motortje loopt als de brandweer en mijn ouwe snoek (het is overigens een DS21 zag ik op het kentekenbewijs) kan de komende twee jaar in ieder geval de weg op!
Mag ik iedereen die mij met raad hier heeft geholpen van harte danken voor de hulp en het medeleven!
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 21-01-2016
- Berlingo MF
- ID/DS ID
- ID/DS DS 21
Ik vergat nog te vermelden dat ik veel heb gehad aan de instructiefilms van het DS-team. Zonder dat was het me niet gelukt bijvoorbeeld de rubbers om het stuurhuis te krijgen of een koppeling te vervangen. Ik zal binnenkort een bedragje overmaken .