Heb vorig jaar mijn trouwe C3 diesel ingeruild voor een jong gebruikte C3 82pk benzine.
Hoewel het een heerlijke reisauto is, kan ik niet wennen aan de gearing van de versnellingsbak en de ‘zuinigheid’ op de lange afstand (1:14). Zijn er meer mensen die hierover iets kunnen vertellen?
Big Data - de auto als iPhone op wielen
Ik heb 2 jaar geleden na een paar honderd duizend kilometer dieselen weer een benzine met gas gekocht: Dat was inderdaad in het begin heel erg wennen, want je hebt veel minder vermogen onderin en als je wilt opschieten moet je hem echt doortrekken in de toeren. ( En ik stapte van een automaat naar een handbak, als een beginner de motor een paar keer laten afslaan…. )
Bij jou zal dat nog erger zijn want de 82 pk heeft relatief weinig koppel en je vorige diesel juist heel veel. Als je benzine wilt blijven rijden zonder turbo moet je je rijgedrag aanpassen.
Over het verbruik kan ik niks zeggen: Volgens spritmonitor : https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/12-Citroen/87-C3.html?fueltype=2&power_e=90&powerunit=2
is het gemiddelde 6.5 l/100, lees 1 op 15. Zit je niet ver vanaf, veel stadsverkeer, veel 130 op de snelweg verhogen je verbruik.
To err is human, not to err is divine.
Inderdaad, rijgedrag aanpassen maar blijft moeilijk wennen. Ik ga aankomende week een model bekijken die 110pk heeft en hoop dan in ieder geval die 1000 toeren minder te kunnen halen (nu 3500 toeren 130 km/u, met 110pk en dus andere gearing, maar 2500 toeren. Moet ook in benzineverbruik te merken zijn.
Big Data - de auto als iPhone op wielen
Volgens Citroen hebben zowel de 82 pk als de 110 pk een verbruik van 4.1 km buiten de stad, maar ik denk inderdaad dat bij hogere snelheden de 110 zuiniger kan zijn. Bij “spritmonitor” zijn ze vrijwel gelijk in gemiddeld verbruik, maar ik kan me indenken dat er met de 110 pk vooral op de snelweg harder gereden wordt. Als ze die 82 pk hoger gearen, dan heb je vrijwel geen reserve vermogen over om de snelheid aan te houden, bij 2500 tpm is er gewoon te weinig vermogen om bij een lichte helling of forse tegenwind de snelheid die je wilt aan te houden. Succes met de testrit, ik denk dat die 110pk je beter gaat bevallen.
To err is human, not to err is divine.
Bedankt voor jullie reactie(s). Laat nog wel even weten hoe die 110pk is bevallen.
Big Data - de auto als iPhone op wielen
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik denk dat je die een stuk beter gaat vinden. Die turbo heeft best een fiks koppel onderin voor wat het is. Niet heel erg veel minder dan je diesel had als je een diesel met 90pk had. De c3 wordt volgens mij niet met zesbakken geleverd. Dat is eigenlijk wel jammer.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Bendix schreef:Bedankt voor jullie reactie(s). Laat nog wel even weten hoe die 110pk is bevallen.
Feije schreef:Ik denk dat je die een stuk beter gaat vinden. Die turbo heeft best een fiks koppel onderin voor wat het is.
Nou dat was inderdaad een hele ervaring hoor. We zijn nu in het bezit van een 110pk C3. Wat betreft de schakel- en versnellingservaring in deze auto herleven de goede tijden van onze oude trouwe diesel
Snap niet waarom Citroen die 80pk ueberhaupt in de handel heeft gebracht, maar goed het zij zo…
Big Data - de auto als iPhone op wielen
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb als diensauto een nieuwe C3, met een 68 pk motor. Kun je nagaan hoe ik me voel…. Hij is wél zuinig: 1 op 18 rijd ik er probleemloos mee. Maar wat een slooooooooooom voertuig..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Hij is wél zuinig: 1 op 18 rijd ik er probleemloos mee. Maar wat een slooooooooooom voertuig..
Was er een bepaalde reden om dat aantal pk’s aan te schaffen of is een het overheidsbeslissing (...)?
Ik leef met je mee ;-(
Big Data - de auto als iPhone op wielen
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het moest volgens mij vooral voordelig zijn en een maatje meer dan de C1’s die we ook nog hebben.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017
- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Bendix schreef:
…
Ik leef met je mee ;-(
Ik ook. Ik rijd zelf een C3 Puretech 110 met automaat. Twee weken terug kreeg ik voor mijn werk een huurauto, een standaard C3 met de handgeschakelde 82 PK motor. Wat een verschil (en wat een slak als ik eerlijk ben).
Als ik voor aanschaf van mijn C3 een testrit in die versie had gemaakt had ik zelfs nooit een C3 gekocht. Mijn voorwaarde was van begin af aan een automaat en kwam daarmee meteen uit bij de 110.
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010
- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
waterman schreef:Het moest volgens mij vooral voordelig zijn en een maatje meer dan de C1’s die we ook nog hebben.
Wij hebben destijds een DS3 aangeschaft met die motor; Nu kan ik mij prima vinden in die motor, er zit alleen niks extra’s in. In die tijd wel lang geen wegenbelasting hoeven te betalen ivm lage uitstoot.
(reed in die tijd zelf een C5 THP en nu een 3008II-THP)
Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi
Mijn vrouw rijdt een c3 diesel en ikzelf een c3iii, 82pk.
Natuurlijk is er verschil in diesel en benzine.
Niet alleen bij Citroën, maar bij elk automerk.
Ik heb wel eens een oude (18 jaar) diesel berlingo gereden. Over slakken gesproken.
Voor wat betreft de benzine c3, mijn ervaring is toch anders.
Gemiddeld rijd ik 1:20. Daadwerkelijk gemeten aan de pomp.
Oké, dat is met rustig optrekken, latten uitrollen, anticiperen op andere weggebruikers en schakelen rond 2500 toeren; de motor pakt dan weer vlot op met een fijn 3 cilinderbrommetje. En niet harder dan 100 op de snelweg.
Volgens mij vraagt de auto ook om deze rijstijl. Ik vind het dan een genot om met de wagen op pad te zijn. Heerlijke vering, weinig motorgeluid en soepel rijden. In mijn beleving is de c3 een reiswagen en geen scheurijzer of geschikt als leasebak (met daarbij behorende rijstijl).
In september ga ik naar Portugal met de c3. Of het idd ook op lange stukken een reiswagen is, ga ik dan beleven. Ik verwacht van wel, afgaande op hoe de auto nu rijdt